mooi, blijkt toch weer dat het ook mensenwerk is (en een beetje weerbarstige techniek )
Veel mooie kilometers gewenst in de mooiste auto!
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Hallo, zoals ik al eerder melde, moet je cilinder van AR verstellen. Die staat waarschijnlijk niet goed zodat de blokkeer/vergrendelstift naar links, door de schakelas van AR, wordt gedrukt in de uitsparing van de schakelas 3/4. Gevolg is dus dat de schakelas van 3/4 niet vrij kan schuiven in de boring.
gr
harry martens
ps, wees er ook van overtuigd dat alle ander cilinders ook goed staan afgesteld anders kan het flink in de welbekende soep draaien.
Beste….
Klopt helemaal. Slag gecontroleerd, klopt volgens methode WPHB. Echter, wetende dat de cylinders in de hand zonder veer haast niet te bewegen zijn (3e en AR) zien we nu bij draaiende bak dat het plakken de oorzaak is. Ofwel de nieuwe rubber ringen zijn te dik ofwel de zuiger dienen nog iets grover gepoetst te worden. Er is nu al een wezenlijk verschil na 1x polijsten. Bij de 3e versnelling is te zien dat deze in twee trappen beweegt, zoals ook ergens in een topic vermeld staat. Bij zo groot mogelijke drukwisseling (lees snel schakelen - b.v. van 4 naar 2) dan beweegt alles naar de standen gemeten zonder enig probleem. Langszaam van AR naar 1 betekent dat de AR stift nog uitsteekt en soms iets ingaat. In dat geval zal de verborgen vergrendeling z’n werk doen en is er geen andere versnelling.
Maar in die afstelling en de extra beveiliging achterin de bak steekt het dus niet. Het zijn de nieuwe rubbers, waarvan ik overtuigd ben dat na enige (stads-) kilometers de zaak goed zal schakelen.
Toch typisch. Heb een hoge pet op van Citroen: de dubbele helicoidale tegengestelde tandwielen met nul resultante axiaal is toch wel slim. Waarom dan een veiligheid inbouwen die op zichzelf niet te controleren valt ?(alleen met bak open en achteruit in neutraal en gevoel met de hand). ook WPHB - Dh334-1 pag 9/10/11 rept er met geen woord over. Ik had toch ergens een boutje neergezet, vervangbaar door speciaal gereedschap met een stiftje en micrometer voor opmeten slag van die stiftjes. Of is er zo iets?
groeten
nu effe niet rijden, ietwat teveel pro-roest middel op onze wegen…..















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Waarschijnlijk is de bak beschadigd, er staat ook een gevraagd adv op de markt op dit forum voor een andere bak.