

Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 29-01-2006
- C3 1,4 HDI
- C6 (2005-2012) 2.2 exclusief
Hallo
Kan er iemand me vertellen hoe ik een cilinderkop van een dx2 motor blok kan herkennen,
Staat er ergens een nr op zodat ik deze kan terug vinden,?
Misschien dat iemand mij foto,s van het juiste type of nr kan bezorgen van dx2 kop
Of zijn alle cilinderkoppen het zelfde, en kan je deze voor alle blokken gebruiken
Bedankt weer
Er bestaan voor de korteslag motoren 2 typen cyl kop: injectie of carburateur.
Het verschil is oa:
carb: midden aan inlaatspruitstuk kant een water gat naar het inlaatspruitstuk; tapeinden voor bevestiging inlaatspruitstuk, kleinere inlaatpoorten dan injectie.( op de foto van SPAM zijn het watergat en de tapeinden goed te zien)
(Overigens is een injectie kop om te bouwen tot carb kop, maar dat vergt wel wat boor en tap werk en volgens sommigen is dat vloeken in de kerk)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik denk dat Marcus wil weten of je ergens aan kan zien of het een 21 kop is.
Dat zou ik ook niet weten…
DSkundige in de zaal?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Staat in de kop, onder de tuimelaars. Tussen cilinder 2 en 3. Overigens bestaan er wel 4 verschillende koppen voor de carburateur korteslag motor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 29-01-2006
- C3 1,4 HDI
- C6 (2005-2012) 2.2 exclusief
Bedankt weer citroen mannen
Ik ben eruit en blij dat ik nu zekers ben dat men kop voor dx2 is.
Mag toe
Grtz
Je kan dus je kop houden
waterman schreef:Staat in de kop, onder de tuimelaars. Tussen cilinder 2 en 3. Overigens bestaan er wel 4 verschillende koppen voor de carburateur korteslag motor
Blijft natuurlijk de vraag wat dan de verschillen zijn tussen die vier koppen. Ik dacht ook dat ze allemaal hetzelfde zijn voor carburateurmotoren. Ik heb een DY2 blok met een DY3 cilinderkop. Dat loopt best mooi, maar dat komt waarschijnlijk ook om dat ik het enkele uitlaatspruitstuk vervangen heb door de dubbele en de 123-ontsteking heb ingesteld op de curve die bij een DY3-blok hoort. De carburateur die er bij mij op zit is zowiezo niet de originele, is een DMA2 voor een DSuper5, maar dat maakt voor LPG niet zoveel uit?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Ben ik ook erg benieuwd naar. Ik heb verschillende koppen liggen en heb bij nameten en vergelijken geen verschillen kunnen vinden.
Niet goed gekeken??
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Er bestaat een korte slag motor met verdeler aan de achterkant (dus schutbordzijde).
Door de plaats van de verdeler is er weinig ruimte voor het inlaatspruitstuk, en zit een deel van het inlaatkanaal ín de kop.
Latere types kregen een groter inlaatspruitstuk aan buitenkant van de kop; dientengevolge verhuisde de verdeler naar de andere kant van de motor (tussen motor en bak).
Da’s één afwijkende tov de veel voorkomende DY3 carb kop.
Welicht zijn er ook verschillen door de plaats van sensoren…





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn weten hebben carburateurmotoren geen sensor in de kop.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
zeker wel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Welke dan?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De temp sensor voor het lampje
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die zit in de waterpomp, niet in de kop. We hebben het wel over een kale kop neem ik aan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Volgens mij zit die in de kop, halfweg onder het inlaatspruitstuk. Die in de pomp is voor de temperatuurmeter.