





















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hoi Réflex 2 en welkom hier!!
Leuk dat je warme gevoelens koestert voor de CX! Het zijn geweldige auto’s maar het is inderdaad belangrijk dat je je vooraf goed oriënteert (wat je nu dus ook doet).
Wat voor jou een verstandige keuze qua motor is is lastig te beoordelen. Ben je zelf handig met sleutelen of heb je budget dit (door een specialist) te laten doen? Dat speelt ook een rol natuurlijk.
Qua zelfsleutelen zijn de types met de carburateurs het eenvoudigst. In de regel treden hier ook de minste (elektronische) storingen bij op. Wielophanging is bij alle types vrijwel identiek, maar niet heel simpel om zelf op de stoep aan te werken. Zorg dus liefst dat dit in orde is bij de auto die je aanschaft. Dit geld ook voor bijvoorbeeld hydraulische leidingen en componenten.
Het belangrijkste advies dat we hier altijd geven is: neem een CX-kenner mee en laat de auto op een brug bekijken voordat je daadwerkelijk iets aanschaft. Dit kan onaangename verrassingen voorkomen.
Als je weinig denkt te gaan rijden (hoewel je met een CX gauw méér rijdt omdat het nu eenmaal zo fijn rijdt ) zou ik niet persé voor een diesel gaan. LPG kan prima, maar je levert meestal ook vermogen in plus een LPG-systeem kan ook kuren krijgen (wordt niet altijd even netjes ingebouwd) en kost zoals gezegd bagageruimte.
Over motortypes:
Als je gaat voor de klassieke look (stalen bumpers) en je wilt een vlotte, soepele motor met lekker trekkracht en relatief weinig elektronisch gezeur, zou ik gaan voor de 2400 injectiemodellen (dus GTI of Pallas IE). Hier zit wel elektronische injectie op, waarvan de componenten inmiddels vanzelfsprekend 25+ jaar oud zijn (dus soms versleten) en die vrij prijzig zijn om te vervangen, dus dit moet je wel in ogenschouw nemen.
De Athéna of Réflex hebben eveneens een heerlijk soepel (aluminium) motortje van 2000 cc, maar wel duidelijk minder trekkracht dan de 2400 IE. Maar voorzien van een (meestal Weber) carburateur is het een tamelijk storingsarm en dus sleutelvriendelijke configuratie. En onderdelen zijn niet zo duur als de Bosch injectiecomponenten.
De modellen voor 1983 hebben meestal nog ontsteking met contactpuntjes (iets meer onderhoud nodig) maar de modellen daarna zijn voorzien van halfelektronische ontsteking met een module en dit werkt doorgaans prima. Je kunt modellen met puntjes ook ombouwen naar een halfelektronisch systeem, dat dan weer wel.
Alle injectiemodellen hebben automatisch ook halfelektronische ontsteking, dus nooit contactpuntjes.
Na 1983 kwamen de 2500 injectiemodellen ten tonele, eenvoudig te herkennen aan een lange zwarte kunststof inlaatbuis. Deze motoren hebben veel trekkracht en dezelfde Bosch injectie als de 2400 IE, maar zijn voorzien van een volledig elektronische ontsteking, die -sorry, mijn ervaring- niet uitblinkt in ultieme betrouwbaarheid. Storingen hieraan zorgen dikwijls voor kopzorgen en langdurige zoektochten en als je dat niet zelf wilt/kunt oplossen kan het in de papieren lopen.
‘t Moet gezegd: áls het werkt is het een fijn systeem hoor, maar het enige dat ik zeg: wees je er bewust van, that’s all…
Overigens bestaan er twee soorten ‘tweeliters’, namelijk het type dat Mulder heeft en de tweeliters zoals in de Athéna en Réflex. Dit zijn totaal andere motoren, omdat die van vóór 1980 dus afstammen van de DS (gietijzer met stoterstangen) en het Athéna-blok een aluminium blok is met bovenliggende nokkenas. Werd ook o.a. toegepast in de Renault 20.
Om verwarring te voorkomen spreken we bij de ‘Renault’ motoren van een ‘20’ terwijl de oudere tweeliters als ‘2000’ worden aangeduid.
Succes met de zoektocht, kom vooral langs op onze treffens om een goed beeld te vormen en vragen te stellen en vraag ons hier op het forum eveneens gerust alles dat je weten wilt over de CX!
Groetjes,
La Léo
P.s. En natuurlijk van harte welkom straks weer in onze CX Limousine Lounge die opnieuw spectaculair zal gaan worden.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Bedankt weer. Ik woon zelf in Hoorn (Noord Holland). Dus mocht er iemand zijn die nu al weet dat hij/ zij op 14 april de voorjaarsrit gaat rijden en nog plek aan boord heeft voor een extra passagier hou ik me zeker aanbevolen. Ik kan ook wel met het OV naar een bepaald punt reizen zodat omrijden niet nodig is. Weet iemand overigens waar de voorjaarsrit start (qua locatie) dit jaar? Of is dat elk jaar hetzelfde?
Fijn weekend iedereen!



Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Hallo La Leo,
Bedankt voor het uitgebreide advies rond de motoren van de CX dat ik net binnenkrijg. Ik zal zelf moeten zoeken naar een oplossing die het makkelijkst en goedkoopst in het onderhoud is want zelf sleutelen kan ik eigenlijk onvoldoende. Uiteindelijk is voor mij ook weer niet zo van belang een heel sportieve auto te hebben. Als hij het maar doet en ik lekker kan cruisen is dat het belangrijkste. Wel leuk om zoveel adviezen te krijgen, zo weet ik een beetje van de kenners hoe het zit.
Bedankt!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Even om je geen verkeerde illusie te geven: Goedkoop onderhoud en een CX gaan NIET samen!!! Voor welke motorisering je ook kiest.
Ik bedoelde alleen dat bepaalde types motoren makkelijk zijn om zelf aan te werken en bepaalde onderdelen van het injectie- en ontstekingssysteem schaars worden en dus relatief duur.
Maar als er werk moet worden verricht aan wielophanging, uitlaatsysteem, hydraulische leidingen of iemand heeft bijvoorbeeld ooit op verkeerde wijze een stereo erin gebeund waardoor jouw zekeringen plotseling maar blijven springen…. dat soort dingen is bij elke CX vrijwel hetzelfde werk.
O ja en roest is ook een universeel aandachtspunt voor alle types CX. Als je een gare treft en er is laswerk kan het ook lelijk uit de hand lopen.
Dit alles beslist niet om je af te schrikken, maar meer uit oogpunt van voorlichting.
Zoek je een ‘voordelige’ klassieker qua onderhoud, dan moet je geen CX aanschaffen. Zeker als je zelf niet handig bent. Dit is gewoon de realiteit.
Edit: en lees ook even dit topic door: Recente aankoopadviezen aan een forumlid
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
La Léo schreef:Even om je geen verkeerde illusie te geven: Goedkoop onderhoud en een CX gaan NIET samen!!! Voor welke motorisering je ook kiest.
Zoek je een ‘voordelige’ klassieker qua onderhoud, dan moet je geen CX aanschaffen. Zeker als je zelf niet handig bent. Dit is gewoon de realiteit.
Edit: en lees ook even dit topic door: Recente aankoopadviezen aan een forumlid
Ik vrees dat ik het hier helemaal mee eens moet zijn…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik ook, zij het dat ook dat weer afhangt van de basis waarmee je start en hoe je de auto gebruikt. Minn CX was bij aanschaf niet heel mooi maar strak, keihard en goed onderhouden. De spuitbeurt 6 jaar geleden uitgezonderd heb ik met ca 7.500 km per jaar (de laatste paar jaar veel minder) nooit meer dan 1.000 euro aan jaarlijkse onderhoudskosten gehad. En ook ik doe zo goed als niks zelf. Voor een paar duizend euro koop je het achterstallig onderhoud van een ander.
Het valt me tegen dat Leontien haar stokpaardje nog niet van stal heeft gehaald, maar bij deze dan maar de tegeltjeswijsheid die ik uit ervaring van harte ondersteun: een behoorlijke CX kost 6.000 euro. Als je het er niet bij aanschaf voor betaalt dan komt het wel bij het eerste onderhoud (of niet lang daarna).
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Mulder schreef:Het valt me tegen dat Leontien haar stokpaardje nog niet van stal heeft gehaald,
M-Maarr….ik vond toch al dat ik de laatste tijd zo in herhalingen val! Dus ik had mijn wijshedenquotum even bereikt vond ik.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Ah, hij werkt nog…
He is niet netjes om je eigen auto te gaan pluggen!
Graag weer ontopic.
Waar waren we?
Reflex2 schreef:Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en had een vraagje. Weet iemand vanaf welk jaar de Citroen CX uitgevoerd is met de nieuwe middenconsole? Ik meen dat ergens einde 1978 de overgang was of klopt dit niet? Of verschilt dit misschien nog weer per type CX?
Bedankt!



Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Bedankt allemaal weer voor de adviezen. Het is jammer dat ik zelf niet zo handig ben met het onderhoud. Nu had ik ook al wel rekening gehouden met dat een CX het nodige aan investering in onderhoud kost. Ik kan me ook goed voorstellen dat het enorm scheelt met welke basis je begint. Om die reden lijkt het me ook beter om bij een officiele handelaar te kopen en niet bij een particulier. Al zijn misschien de diverse CX handelaren ook niet geheel betrouwbaar?




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Tot op heden ben je goed bezig
Je neemt gewoon bijna een jaar om je oriënteren .
En natuurlijk moet je een beetje geluk hebben.
Maar als je cx koopt bij 1 van de genoemde garages dan komt het zeker goed.
En natuurlijk betaal je dan wel prijs kwaliteit,en ook deze garages verkopen cx’en van 1500 euro zonder garantie en met roest.
Succes VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Dubbel
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.



Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Bedankt. Klopt hoor, ik neem zeker de tijd, heb ook geen haast want moet immers ook nog wat geld opzij leggen voor de aanschaf. Ik was even goed al van plan om in elk geval bij een specialist te kopen juist ook omdat ik er zelf wat minder verstand van heb. Ik had (voordat ik op dit forum kwam) in gedachten zo’n 5000 euro voor de aanschaf neer te tellen. Nu lees ik even hierboven dat je met 6000 zeker wel een goeie moet kunnen vinden. Ook dat ligt dus al niet zo ver van mijn streefbedrag af. Ik betaal liever wat meer dan dat ik voor 1500 euro een CX koop die al half uit elkaar valt. Ik hoop dan maar dat een specialist ook nog een beetje te vertrouwen is of heeft iemand hier ook slechte ervaringen met een van de bekende garages die CX verkopen?





























Totaal aantal Berichten: 10583
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Daar is dacht ik een apart topic voor.
Edit: Ik kan het niet meer vinden. Afgeschaft?
Edit edit: Gevonden! Staat onder diversen/algemeen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

























Totaal aantal Berichten: 6515
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Voor 5000 moet je wel wat kunnen vinden waarmee je zo wegrijdt inderdaad (voor wat minder mogelijk ook wel). Zeker als de crisis van invloed is op de prijzen (al heb ik niet de indruk dat dat nou zoveel uitmaakt, er wordt gewoon in het geheel amper meer iets verkocht). Maar ook bij “een goeie” kan er natuurlijk na aanschaf zomaar wat stuk gaan. Dat hoeft dan niet meteen iets te zeggen over de betrouwbaarheid van de specialist. Het blijft een ouwe auto. En daarnaast zijn er natuurlijk ook specialisten die geen uitgebreide showroom hebben maar wel uitgebreide kennis/ervaring. Er zijn hier genoeg ervaringsdeskundigen als het op de specialisten aankomt, uiteraard ook in het genoemde klaag/pluim topic, maar dat is niet enkel op CX gericht.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)