42 van de 46
« Eerste  < Vorige 40 41 42 43 44 Volgende >  Laatste »
   
De “LaSix” van Wolfman Te koop
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 18 februari 2013 09:52 PM
  [ # 616 ]

Ik heb even wat hulp nodig want dit is allemaal nieuw voor mij.
Ik heb net het een en ander zitten lezen op internet.

Met een dwell meter kan ik dus de contacthoek meten van de contactpuntjes.
Heb je naast een dwellmeter ook nog een stroboscoop nodig of vervangt deze dwellmeter die juist.

Zorgen dat je dwellmeter de juiste hoek aangeeft is voldoende?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25703
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 februari 2013 10:49 PM
  [ # 617 ]

Neen. Dwell en tijdstip hebben niks met elkaar te maken. Dwell is de tijd/hoek die een contactpunt dicht is. Het tijdstip is het moment van ontsteken tov bovenste dode punt.
De punt moet een bepaalde tijd dicht zijn om de bobine te laden. Stationair is dit niet zo relevant maar op hoge toeren wordt dit belangrijker.
Het tijdstip van ontsteken is wel belangrijk en juist stationair relevant. Dat stel je af met een stroboscoop en een gradenboog.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 18 februari 2013 11:21 PM
  [ # 618 ]

Dus als ik het goed begrijp controleer je met een dwell meter alleen maar of je de contactpunt opening goed op 0,4 gezet hebt.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
Gepost: 18 februari 2013 11:24 PM
  [ # 619 ]

Ik meende toch altijd, dat als je dat secuur met een voelermaatje doet, dit niet nagemeten hoeft te worden met een multimeter. Ik doe het althans nooit maar wellicht is dit nu vloeken in de kerk?

surrender

En afstellen met de stroboscoop… dat moet bij een bepaald toerental. (niet stationair dus, hoewel de auto dan natuurlijk niet in de versnelling staat)

Of bedoel je dat niet?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 18 februari 2013 11:56 PM
  [ # 620 ]

Dat is dan wel een voordeel van de handchoke.
Je kunt hem makkelijk op een vast toerental zetten. Dan heb je niet perse een stoboscoop met toerenteller nodig. (die heb ik ook niet…. cheese )

Op hoeveel toeren moet je eigenlijk stellen?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
Gepost: 19 februari 2013 12:10 AM
  [ # 621 ]

Dat moet wel in het boek staan.
Weet ik niet zo uit m’n hoofd, kan ook verschillen per type vermoedelijk.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 februari 2013 12:38 AM
  [ # 622 ]

Heb het net gevonden. 2500 toeren.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 februari 2013 03:17 PM
  [ # 623 ]

Kleppen zijn gesteld en nieuwe contact puntjes gemonteerd.

Een wereld van verschil! LaSix loopt nu heerlijk rustig en trilt haast niet meer stationair.
Hiervoor stond LaSix echt te schudden stationair maar nu voel je de motor nog maar heel licht lopen.

Zo meteen even een proefrit maken.
Want de ontsteking stellen gaat helaas niet. Ik kan mijn stroboscoop niet meer vinden….  confused
Er staat mijn vaag wat bij dat ik hem eens uitgeleend heb, maar weet niet meer aan wie.

Het was een wonder dat LaSix nog behoorlijk goed liep als je zag hoe de contactpuntjes eraan toe waren.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25703
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 februari 2013 03:35 PM
  [ # 624 ]
Wolfman schreef:

Dus als ik het goed begrijp controleer je met een dwell meter alleen maar of je de contactpunt opening goed op 0,4 gezet hebt.

Dat is correct. 0,4 is om em aan het lopen te krijgen. Elke fabrikant had andere dwell hoeken per type.


Verder goed bezig Wolfman! Stonden er veel kleppen te strak?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 februari 2013 03:50 PM
  [ # 625 ]

Ja op twee na stonden ze allemaal te strak.

Wat loopt LaSix weer lekker nu zeg! De ontsteking doe ik helemaal niets meer aan want die moet goed tot behoorlijk goed staan. De auto neemt heel soepel op ploft niet en loopt zeer regelmatig. Net even vanaf 40km/h in zijn 4 het gas ingetrapt. Heel netjes zonder ook maar 1 keer te haperen loopt hij dan vanaf 1000 toeren op.


Nu weer verder met mijn hobby! Het kachelhuis.
De vorige keren had ik geen tijd om het allemaal fatsoenlijk te fixen. Hij moets het doen en dat was alles. Nu gaat hij er weer af en zal hem netjes monteren. De messing moertjes die eigenlijk aan de auto vast horen te zitten zijn eruit gekomen. Ik ga daar nog een mooie oplossing voor verzinnen.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25703
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 februari 2013 04:04 PM
  [ # 626 ]

Je kan van die blindmoeren erin trekken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 19 februari 2013 04:22 PM
  [ # 627 ]
La Léo schreef:

Ik meende toch altijd, dat als je dat secuur met een voelermaatje doet, dit niet nagemeten hoeft te worden met een multimeter. Ik doe het althans nooit maar wellicht is dit nu vloeken in de kerk?

Uit mijn DS-tijd: altijd de contacthoek instellen met een dwellmeter, dit is nl. veel nauwkeuriger. Zoals bogaard zei, die 0.4 mm is alleen om de motor aan het lopen te krijgen zodat je daarna met de meter aan de slag kunt. En de juiste instelling maakt echt uit, zoals Wolfman al gevonden heeft!

Overigens verloopt het onstekingstijdstip eigenlijk niet, maar de contacthoek moet je regelmatig bijstellen voor optimaal resultaat.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25703
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 februari 2013 04:39 PM
  [ # 628 ]

Als de contacthoek verloopt, verloopt je tijdstip ook… vampire
Je hoeft alleen de dwell te stellen en dan staat je tijdstip ook weer zoals eerst!!!  sing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 februari 2013 06:16 PM
  [ # 629 ]

Het was best nog wel een lastig klusje om de puntjes precies op 0,4 te krijgen.
Iedere keer als ik het plaatje vast draaide was de opening tussen de puntjes net iets te groot.
Afstellen met voelermaatje 0,3 ertussen was de truc.
Na het vastzetten was de opening precies 0,4.

@Boogaard. Ik heb nu speednuts gebruikt. Dat ging ook goed.
Verder alles helemaal afgetaped zodat hij geen lucht meer vanuit de motorruimte naar binnen blaast.


De trommel voor de toeren staat nu helemaal stil als hij stationair loopt.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 februari 2013 06:28 PM
  [ # 630 ]

Morgen er wel een extra klus bij gekregen.
Tijdens inspectie van de leidingen en alle aansluitingen van kabels ed. zag ik dat er een leiding op het punt staat om het te begeven.
Ik zag dat het daar wat nattig was en toen ik goed keek zag ik dat er een begin van een scheurtje was.
Ik ben blij dat ik dit nu gezien heb want die gaat onherroepelijk knappen.  gulp


Het is de leiding precies in het midden van de foto.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
 
42 van de 46
« Eerste  < Vorige 40 41 42 43 44 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook