
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011
- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Na winterslaap loopt de id als een zonnetje, ca. 15 km zonder probleem.
Na een uurtje stilstaan komt de auto traag omhoog en licht de HD-stop lamp af en toe op. De hd-pomp ratelt lang onafgebroken, om later daar weer mee op te houden. Na een kwartier valt me op dat de stuurbekrachtiging af en toe wegvalt, de remmen matig bekrachtigd zijn en de neus af en toe laag blijft hangen. Na remmen of sturen licht de HD-lamp soms weer op. De auto stijgt niet meer naar de hoogste stand. Van tijd tot tijd ratelt de pomp als een gek en lijkt met motortoerental op te lopen.
Geen enkele lekkage zichtbaar.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Centrale bol? Ergens las ik een in draad ook over vuil in het systeem, maar dat ging over een id met rode olie. De mijne is een dspecial uit 1973. 40.000 km, de bollen zijn twee jaar geleden vervangen en tot nu toe had ik (twee jaar en 6000km) geen last van te vaak tikken van de pomp.
Als iemand het weet hoor ik het graag!
Uhhh ik geef toe, het is ongeveer net zo lullig als iemand met autopech langs de kant vragen of er nog wel benzine in zit, maar op goed geluk toch maar: “Is het LHM-niveau wel op peil? “












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Anders hoofdbol overleden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Lijkt het meest op te weinig LHM.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011
- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Lhm op peil, dus hoofdbol?












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is de lhm schoon?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Gok ik ook op. (edit: hoofdbol)
Is die ook meteen vervangen?
De voorraadbol/hoofdbol sneuvelt over het algemeen het snelst…
By the way, heeft ie echt maar 40000 km?

Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011
- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Of de voorraadbol vervangen is weet ik niet (wellicht zo oud als de auto?) de lhm is twee jaar oud.

Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011
- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Idd 40000km ( 38 om precies te zijn) met de nodige documentatie die dat moet onderbouwen . Niets is zeker natuurlijk maar de staat van de auto wijst in dezelfde richting. Helaas kent Frankrijk geen NAP… Zie de website van Ton Claus voor het verhaal van de auto.
Of filter in reservoir compleet verstopt. Schoonmaken doet soms wonderen.
Het kan ook zijn dat de HD pomp versleten is door de kapotte voorraadbol.
Als die bol kapot is slaat de pomp zo’n beetje elke 10 seconden aan.
De pomp wordt daardoor wel zwaarder belast en slijt eerder.
Maar dat ratelen klinkt wel ernstig, en ook het niet goed omhoogkomen zou kunnen wijzen op een slechte pomp…
Het zou dus zo maar kunnen dat de voorraadbol en de pomp allebei kapot zijn…
JCT schreef:Idd 40000km ( 38 om precies te zijn) met de nodige documentatie die dat moet onderbouwen . Niets is zeker natuurlijk maar de staat van de auto wijst in dezelfde richting. Helaas kent Frankrijk geen NAP… Zie de website van Ton Claus voor het verhaal van de auto.
Zeldzaam!
Waarschijnlijk dus zeer de moeite waard om hem tip top in orde te maken!

Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011
- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Ratelen klonk inderdaad niet fijn…
Voorlopig ga ik uit van voorraadbol en/of pomp, maar ik hou ook rekening met vuile olie/filter.
Dank voor alle hulp! In ieder geval volgt bericht zodra de auto weer gezond is (kan even duren ivm afwezigheid).
Het kan natuurlijk geen kwaad om eerst het filter te bekijken en eventueel te reinigen, daarna even ontluchten met de ontlastschroef op de HD regelaar.
Maar ja, als dat 2 jaar geleden is gedaan, en dan nog zo’n km stand, dan lijkt mij vuile olie/filter vrij onwaarschijnlijk…
Vaak wordt de voorraadbol overgeslagen omdat je daar niet zo makkelijk bij kan…

Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011
- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Lijkt mij ook een goed begin, misschien weet Ton Claus wat hij aan filter/centrale bol heeft gedaan, dan weet ik dat alvast.
Km-stand maakt deze ds inderdaad bijzonder (en fijn om in te rijden, behoudens deze ADHD-problemen natuurlijk). Afgezien van een accu, eerste demper en lekke band heeft de dspecial zich overigens tot nu toe bijzonder goed gedragen.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Er kan ook lucht mee aangezogen worden door de rubber slang van het vat naar de pomp ,
zonder dat je een LHM lek opmerkt .
Probeer een keer de voorste remmen te ontluchten ,
daar moet je in een doorschijnende plastiek slang na even ontluchten met draaiende motor ,
mooi groene LHM zien voorbij komen .
Blijft dit een schuimende massa , dan ben je lucht mee aan het rondpompen .
Voor alle zekerheid , LHM niveau gecontroleerd bij hoogste stand ?
Walter
Meten is weten , gissen is missen