1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Wrapping van een polyester dak?
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 03 maart 2013 12:51 AM

Het dak van mijn bruine DS vertoont allerlei onregelmatigheden.

Wordt lelijk dus, met putjes/bobbeltjes/vlekken en zo voort.

Nu overweeg ik wrapping, dus plakfolie.

Wie heeft hier ervaring mee cq reactie op?

knuffel

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 03 maart 2013 11:06 AM
  [ # 1 ]

Weliswaar niet met wrapping op een kunststof dak, wel op een gewoon dak. Wat ik wel weet is dat het onderliggende oppervlak zo glad mogelijk moet zijn. Ik weet niet hoe groot je putjes etc zijn maar dat zou dus een probleem kunnen zijn. Een snelle google op ‘car wrapping plastic car panels / bumpers’ laat zien dat het afhangt van het kunststof/afwerking of het kan of niet. Ik zou zeggen rij eens langs bij een locale carwrapper.

Als je het laat doen, zou ik van tevoren het dakrubber zoveel mogelijk weghalen en daarna opnieuw inkitten, dan zijn de randen iig beter beschermd.

Qua kosten weet ik niet wat wijzer is. Zelf heb ik mijn dak ooit verwijderd en dat heb ik apart laten spuiten door een spuiter in zijn vrije uren. Ik was toen voor 500 gulden klaar, inclusief schuren en plamuren. Dat dak is nu, ruim 10 jaar later, nog steeds goed, alleen de kitlaag rondom is alweer verdroogd.
Het dak van mijn C3 heb ik twee jaar geleden laten wrappen. Kosten daarvoor waren 240 euro, maar dat was inclusief belettering van het dak en de achterklep na het wrappen.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 03 maart 2013 12:42 PM
  [ # 2 ]

waarom probeer je dit niet? 149 euro bij DS sassen

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1423
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 03 maart 2013 09:18 PM
  [ # 3 ]

Ik denk als je rondom het dak de kit rand verwijderd en je wat spuiters langs gaat voor een prijs je voor 250/300 euro een nieuw gespoten dak hebt. Gewoon op de auto laten spuiten. Opnieuw kitten en klaar.

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 04 maart 2013 09:32 PM
  [ # 4 ]

Dit kwam ik onlangs tegen op het net. (Vond’t nog niet zo lelijk staan, trouwens)

Afbeelding Bijlagen
DS wrape.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 521
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 04 maart 2013 10:27 PM
  [ # 5 ]

Krokdillenleer ....gaaf

(en dan een ivoren stropdas op de motorkap…..)

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 05 maart 2013 02:34 PM
  [ # 6 ]

wrappen op polyester kan denk ik wel maar polyester heeft een probleem. Het is tamelijk poreus en heeft onafgewerkt een ‘zuigende’ werking. Niet alleen op lijm (voor bijvoorbeeld een hemeltje) maar ook op lak, water etc. Of dit voor wrappen een probleem oplevert weet ik niet maar om je een indicatie te geven; we hebben ons polyester dak laten spuiten en na meerder spuitlagen bleven er putjes onstaan omdat het dak de verf opzoog. Uiteindelijk een speciale primer uit de botenwereld (daar hebben ze veel ervaring met polyester body’s, in amerika trouwens ook met bepaalde chevrolets etc. uit het tijdperk van de DS die een complete polyester body hadden) erop en daarna enkele lagen lak. toen was het pas goed. Ook de hemelbekleding moest met uiteindelijk 1,5 blik bison tix worden vastgelijmd omdat het polyester alles gewoon opzoog. Een probleem met een kaal polyester dak wat ik me kan voorstellen als je gaat wrappen is dat je op een zeker moment bubbeltjes onder je wraplaag krijgt omdat er vocht onderkruipt of op een hete dag de lucht ín je polyester gaat uitzetten e.d. dus misschien is het slim om het polyester eerst af te sluiten met een primer of met een vernislaag zoals ze dat in de botenwereld gebruiken en daarna pas wrappen…

Een spuiter zou hier wel antwoord op moeten weten en volgens mij zijn er ook topics op dit forum te vinden over het polyster dak. Succes in elk geval, ik ben benieuwd hoe het er uit komt te zien!

ps. Ik zou altijd aanraden om het dak er helemaal uit te halen, dan kun je meteen je dakrand controleren en alles fris in de kit/rubber zetten als je toch bezig bent.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 05 maart 2013 02:56 PM
  [ # 7 ]
hen123drik schreef:

Ik zou altijd aanraden om het dak er helemaal uit te halen, dan kun je meteen je dakrand controleren en alles fris in de kit/rubber zetten als je toch bezig bent.

Aantal jaren geleden heb ik dak reeds opnieuw in het rubber/kit gezet. De auto wordt nu eigenlijk nooit meer nat, dus de kwaliteit van de dakrand vertrouw ik wel.

Het poreuze element van onderaf/binnenuit maakt duidelijk dat wrappen een tijdelijke oplossing is.
Meestal ga ik voor definitieve oplossingen.

Bedankt voor de reacties tot op heden.
Ga me inhoudelijk verdiepen bij de botenjongens…

knuffel

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 561
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 05 maart 2013 03:35 PM
  [ # 8 ]
hen123drik schreef:

ps. Ik zou altijd aanraden om het dak er helemaal uit te halen, dan kun je meteen je dakrand controleren en alles fris in de kit/rubber zetten als je toch bezig bent.

Zou ik gewoon laten zitten. Voor je het weet ben je weer met een halve roestoratie bezig.
If it ain’t broke, don’t fix it. Wink

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 05 maart 2013 03:41 PM
  [ # 9 ]
hen123drik schreef:

wrappen op polyester kan denk ik wel maar polyester heeft een probleem. Het is tamelijk poreus en heeft onafgewerkt een ‘zuigende’ werking. Niet alleen op lijm (voor bijvoorbeeld een hemeltje) maar ook op lak, water etc….

http://www.descheepvaart.nl/index.php?folder_id=384&file_id=276 Osmose is het woord

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 maart 2013 04:40 PM
  [ # 10 ]

Daar is menig jacht aan ten onder gegaan!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 05 maart 2013 04:46 PM
  [ # 11 ]
jantje1948 schreef:

Daar is menig jacht aan ten onder gegaan!

Straks mijn snoek terug naar zijn habitat?

Maar dat betekent dat ik beter kan rondkijken naar een alu dak, dus. Alle polyester daken zullen vroeg of laat hier onder gaan lijden, lijkt me.

knuffel

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 05 maart 2013 05:54 PM
  [ # 12 ]

Als het dak droog is en je doet zo een wraping zie ik geen probleem.
Je kunt het ook laten spuiten met een gelcoat als onderlaag.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 05 maart 2013 08:10 PM
  [ # 13 ]

Hoi Rob,als je wilt gaan wrappen moet de ondergrond echt superstrak zijn.
Je krijgt de bobbeltjes en putjes gewoon weer terug.
Ik zou het dak laten spuiten dan ben je voor een langere tijd gesteld.

Groeten Peter.

Profiel  
 
adsanner
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 20-09-2011

- ID/DS DS 19 Pallas
Gepost: 14 maart 2013 01:57 AM
  [ # 14 ]

ik heb 25 jaar autos en boten beplakt en 8 jaar bij een foliefabrikant gewerkrt, dus mag wel stellen dat ik een beetje ervaring heb.
Wrapping kan op zich prima gedaan worden, maar je moet er rekening mee houden dat alle oneffenheden in de ondergrond zichtbaar blijven. De folie is namelijk ( zonder de lijm) maar 4 micron dik. Voor wat betreft het “ademen” van het polyester zou ik me geen zorgen maken. De folie is van pvc en niet geheel dampdicht en het dak is al oud ( dus bevat niet veel styreen meer) en kan ook nog naar beneden uitdampen. Osmose komt alleen daar voor waar polyester lange tijd constant met water in aanraking komt en dus water opgezogen kan worden. Bij een dak is dat niet aan de orde.

Een ding moet ik er wel bij vermelden..folie is niet zo glad en glanzend als lak.

Als ik het zou moeten doen ging ik naar een spuiter. Schuren, juiste primer erop ( pinholes in de primer vullen en nabewerken) en spuiten. Veel mooier eindresultaat en niet veel duurder denk ik.

Groet Ad

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 15 maart 2013 08:50 AM
  [ # 15 ]
vlietmansje schreef:

Wie heeft hier ervaring mee cq reactie op?

Bedankt, Ad!

(en de anderen ook, hoor: zodra de pekel van de straat is rijd ik langs de spuiter voor offerte)

knuffel

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook