Toen ik een tijd geleden bij het club magazijn kwam, lag de oud ijzer bak vol met behoorlijk slecht plaatwerk.
Inderdaad goed idee om slecht plaatwerk op je auto te hangen en dan het originele in stapjes te restaureren. Zo heb ik het ook gedaan bij mijn DS break.
Helaas voor jou ga ik dat “slechte plaatwerk” nu restaureren voor mijn 4 deurs DS cabrio.
Succes,
Egbert
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper









Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
robbertkars schreef:ik zou lekker blijven rijden met je huidige plaatwerk en op zoek gaan naar redelijk plaatwerk dat je kunt gaan restaureren.
Kan je zelf het tempo bepalen en hoef je niet in 1 keer alles te kopen. Mijn ervaring als dagelijkse ds rijder is dat je dan rustiger je restauratie werk doet en ook nauwkeuriger/netter.
Ik snap het voordeel van deze optie niet boven de optie ‘slecht plaatwerk erop, eigen plaatwerk restaureren’. Ook dan kun je toch je eigen tempo bepalen? Ik zie juist als voordeel dat je je eigen plaatwerk hergebruikt, daarvan weet je dat het goed past en op elkaar aansluit. Bij het toepassen van ander plaatwerk is de kans groter dat je uitlijnings- en/of passingsproblemen hebt.
Bovendien is het sneller/goedkoper om een setje slecht plaatwerk te scoren dan op zoek te gaan en te moeten betalen voor een set redelijk plaatwerk dat goed genoeg is als basis voor restaureren. Er vanuitgaande dat het huidige plaatwerk nog goed genoeg is natuurlijk.
En als derde houdt je de auto origineler door het eigen plaatwerk te hergebruiken.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Boeman, ik ben het helemaal met je eens, om dezelfde redenen.
Bovendien lijkt het erop dat ik al iemand gevonden heb die me kan helpen aan plaatwerk.
Dan kan ik beginnen met restaureren.









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Denk even aan demonteren en monteren van ruiten, lampen, rubbers etc.
En de tijd kunnen nemen om redelijk & betaalbaar plaatwerk bij elkaar te sprokkelen etc.
Maar ik ging er idd vanuit dat het huidige plaatwerk veel ellende vertoont en het begrip originaliteit
van plaatwerk na het lange veelal niet schadevrije leven van de dame meestal geen rol meer speelt.
Maar goed, iedereen zijn eigen mening & ervaring.
robbertkars schreef:Denk even aan demonteren en monteren van ruiten, lampen, rubbers etc.
En de tijd kunnen nemen om redelijk & betaalbaar plaatwerk bij elkaar te sprokkelen etc.
Maar ik ging er idd vanuit dat het huidige plaatwerk veel ellende vertoont en het begrip originaliteit
van plaatwerk na het lange veelal niet schadevrije leven van de dame meestal geen rol meer speelt.
Maar goed, iedereen zijn eigen mening & ervaring.
Originaliteit interesseert me ook niks hoor.
En het huidige plaatwerk vertoont best wat roest en dergelijke.
Maar als je goed plaatwerk koopt, moet je het even ver demonteren lijkt me, ivm spuiten. En dan moet je het betalen. En ben je dus aardig wat centen verder als je alles hebt.
Komt bij dat ik lassen erg leuk werk vind, dus ik heb zin in het restaureren. Vooral omdat je de delen makkelijk afzonderlijk kan repareren, dus kan gewoon in de schuur. (ik heb eens schuur waar geen auto in kan, maar plaatwerk apart kan ik daar wel mooi maken.)
Pas wel op met het lassen van plaatwerk zonder dat je tussentijds (na de eerste hechtjes) het deel weer op de koets gepast hebt, bij het vervangen van deurbakken kan het maar zo zijn dat de deur aan de onderzijde ineens een centimeter wijkt, om van de delen onder de koplampen maar te zwijgen, dat is echt een crime om dat precies goed te krijgen. (reparatiedelen passen niet altijd zo mooi als je graag zou willen)
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Ja dat is wel een goeie. En ik was niet van plan reparatie delen te kopen. Ik ga alles zelf kloppen en pas maken. Dan is het helemaal opletten
Wow!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Jaren geleden op Discovery een documentaire gezien over de mobiliteit op Cuba.
Daar houden ze alles rijdende, inclusief (hier klassieke) amerikaanse chevy’s!
In het programma wordt in beeld gebracht hoe uit een dak van zo’n Amerikaan (echt het laatste stukje metalen restant van het voertuig) een perfect passend spatbord wordt geklopt, zónder machines, maar met veel handigheid, kijken en een hulpje om vast te houden. Práchtig!
Maak je beeldverslag voor ons?
Hoi,
ja ik zal wel foto’s maken. Ik heb het voordeel dat er weinig zichtdelen echt weg zijn. De kofferklep hoeken, en de spatbord rand links voor lijken de enige zichtdelen.
Voor de rest gaat het om alle vier de deuren onderaan, koffer vanbinnen en wat er verder onder vandaan komt. Natuurlijk moet ook het werk wat niet in het zicht komt netjes en pas gemaakt worden, maar je hebt toch iets meer speling.
En wat originaliteit betreft: mijn DS is in dusdanige staat dat je beter een andere kan kopen als je voor originaliteit gaat. Het gaat mij om degelijkheid en functionaliteit.
Momenteel ben ik nog bezig met de VW bus, daar heb ik een nieuwe voorkant ingelast. Dat is nu klaar, maar moet nog wel verven. Als dat klaar is ga ik met de DS aan de slag.
Nou het schiet allemaal nog niet zo op. Zoals gezegd, ik was met onze bus bezig en die is afgelast en alles. Maar nu moet er verf op, maar daarvoor moet het wel eerst wat warmer worden! De bus staat namelijk onverwarmd en verven bij 1 of 2 graden is niks.
En ik wil niet ondertussen aan de DS beginnen, omdat het dan allemaal door elkaar gaat lopen.
Intussen heb ik wel een technisch puntje. Sinds ik de DS heb, is de stuurbekrachtiging niet lekker. Beetje lastig uitleggen, maar ik doe een poging. Als ik rijd, en ik begin met sturen dan duurt het een tel voordat de stuurbekrachtiging mee doet. en als je links-rechts na elkaar doet, dus bijvoorbeeld je gaat rechts en je komt de boch uit, dus je stuur moet weer terug (stukje links dus), dan zit er een zwaar punt bij de omkeer. Daar doet de stuurbekrachtiging ook niet mee.
Iemand een idee?
Stuurhuis zweet ietwat LHM. Verder is het LHM systeem aardig in orde volgens mij. Peil is goed, vering en rem lijkt me ook prima. Wel slaat de HD pomt (hoe noem je die) als je in de stad rijd vaak aan. Dus bij veel remmen en sturen, slaat ie binnen 10 seconden aan. Als ik gewoon stationair ergens sta, of stuk snelweg, duurt het bijna 20 seconden voor je hem hoort. Ik weet niet precies wat normaal is?
Ergens heb ik het gevoel dat het geen kwaad kan het systeem eens grondig na te lopen…:-)














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het kan zijn dat het stuurhuis niet conform de voorschriften gemonteerd is. Dat stuurhuis moet je volgens opgaven uit het WPH uitmeten tijdens montage en dat doet men vaak verkeerd. Ook kan het zijn dat de “nul” stand niet goed staat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






























Totaal aantal Berichten: 11895
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zal ik je er na al dat geklus aan je bus ook nog even terloops aan herinneren dat ik hier nog een kachelkraan voor je heb liggen
Je hebt m’n nummer als het goed is…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of je stuurhuis is intern versleten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb hetzelfde gehad, bij mij was het een interne lekkage in het huis van het rondsel (dat deel waar de hydraulische leidingen opgeschroefd zitten) O-ringen en teflon ringen waren kapot. Gevolg; interne lekkage en drukken op de verkeerde interne delen.
Groeten,
Stef