Helaas wordt het voorlopig toch geen lente, dus de dame na twee dagen maar weer gauw op stal gezet. Een paar spetters regen gevangen vanmiddag en het viel op dat mijn ruitenwissers niet meer automatisch naar de “ruststand” terugkeren, maar direct midden op de ruit blijven staan (op de plek waar ze staan wanneer je de hendel omhoog duwt).
Iemand enig idee waar dit aan ligt?

Totaal aantal Berichten: 10556
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ruitenwissermotor. Daarin zit iets wat er voor zorgt dat de spanning er op blijft tot ze weer in de ruststand zijn. Als je hem openmaakt is het zien en begrijpen. Moeilijk uit te leggen hoe het werkt op papier.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Kan ook dat een van de stekkertjes geen contact maakt, schoonmaken.
Klopt !! 1 van die draadjes is er verantwoordelijk voor dat hij zijn slag afmaakt.
dus alle stekker ffff schoonmaken kan lonen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dank!
Eerst maar eens schoonmaken dan…

Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De ruststand wordt geregeld door (de positie) van de eind-schakelaar. Indien de ruitenwisser wordt uitgezet, zal de ruitenwisser gewoon over de ruit gaan totdat de eindschakelaar (mechanisch) bediend wordt. In dat geval wordt massa geschakeld ipv. 12V voedng waardoor de beweging van de ruitenwisser elektrisch geremd wordt. Indien deze massa verbinding niet goed is zal de ruitenwisser niet of pas na een paar slagen uit te schakelen zijn (weet ik uit eigen ervaring).
Indien dit bij jouw auto niet het geval is, moet waarschijnlijk de positie van de eind-schakelaar opnieuw worden bepaald, deze zal in het huis van de ruitenwisser-motor zitten.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.