








Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ja maar al zou de momentsleutel niet helemaal geeikt meer zijn. De eerste fase draai je met 40 nm aan en dat is als een ervaren sleutelaar redelijk in te schatten. Ik bedoel, als de momentsleutel zo gaar zou zijn dat die 40 nm aan geeft maar in werkelijkheid pas bij 100 nm klikt, dan hb je dat snel genoeg door. De overige fases zijn in graden dus dat kan niet van invloed zijn op de aanhaalmomenten. Verbaas me er ook over en had eigenlijk gehoopt dat er hier iemand met een logische verklaring zou zijn.
Krijg ik dan werkelijk alles stuk?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Ja met die graden gaat het wel ver.
Het gekke is dat ik beide wel tegen gekomen ben.
Zowel met graden als op moment.
En ik heb het idee dat op graden heel veel vaster zit.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Nou…. ik zal ook maar weer eens wat drama vermelden. Na geboken kopbout de handel eraf, cm. olie inde cilinder. Boel goed schoon gemaakt, nieuwe koppakking ertussen en alles weer gemonteerd. Starten en mooi lopen. Echter, nog steeds rook. Dus we beginnen weer van voor af aan te checken. Brandstof leidingen vervangen, turbo-booster lekte toch nog een klein beetje, dus rubber ring vervangen en is nu dicht. Nog steeds rook. Ander opvoerpompje, nog steeds rook. andere verstuivers, nog steeds rook. Brandstof pomp is krukdroog. Morgen vervang ik het laatste stukje brandstofleiding op de tank (maar die sluit ik eigenlijk al uit omdat die droog is en omdat ik al getest heb met een jerrycan), varvang ik handpomp door weer een andere geteste die goed is en dan maar eens zien. Iemand nog suggesties?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Weet je, ik snap die mensen steeds minder die maar blijven beweren: ik koop lekker en diesel, daar heb je tenminste nooit gezeik mee!
Even serieus: ben je zeker dat de pomp correct gesteld staat?
En rookt hij alleen bij koudstart? Of aldoor? (dat is me niet zo duidelijk nu)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Hoe zit het met het luchtfilter, als hij geen lucht genoeg krijgt…
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017



Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Ik zou zeggen dat er nog steeds olie in de uitlaat zit. Niet zo heel verwonderlijk…
Normaal gezien zou je met de auto gaan rijden, na verloop van tijd zou het roken dan op moeten houden.
Aangezien de auto geschorst en niet gekeurd is wordt rijden dus een lastige zaak.
Veni vidi zweefti









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
@ Leo, ik ben inderdaad in staat om haar in te ruilen op een doodeenvoudige 20 re o.i.d.. Super basic en kan bijna niets aan stuk (denk ik…). Ik heb de pomp niet op de voet versteld. Alleen de asjes bovenop opnieuw afgesteld omdat ze erg traag terugkwam in toeren. Ze rookt bij koude en warme motor. Bij koude start is er goed merkbaar dat ze op twee poten begint en elke keer een cilinder erbij pakt. Erg slecht starten dus. Als ze eenmaal gelopen heeft en je start haar opnieuw, dan merk je dat het blok even staat te schudden (alsof er lucht in de leiding zit) en na een seconde of vijf loopt ze netjes zoals het hoort. Echter blijft ze roken.
@Paso, luchtfilter ziet er ok uit.
@Erik, uitlaat zit inderdaad vol olie, alleen start ze niet goed. Dus het roken word deels veroorzaakt door de troep in de uitlaat. Alleen het andere deel door iets anders en dat wil ik er eerst uit hebben.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:Is volgens mij niet helemaal correct wat je aangeeft. Je hebt het denk ik over rekbouten en die worden niet gebruikt op een cx. Dus volgens mij zijn de kopbouten, indien niet overmatig ingevreten gewoon weer opnieuw te gebruiken.
Het zijn dan misschien geen rekbouten,maar met aandraaien worden ze toch minimaal opgerekt!!Als dit vaak genoeg is gebeurt krijg je toch een zwak punt in je bout.Als je dat niet weet moet je gewoon geen risico nemen denk ik dan en gewoon voor nieuw gaan.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zie mijn topic. Nadat de pomp goed op tijd was gezet rookte de Steely niet meer…
Slecht starten kan ook gloeikaarsen zijn…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
TRD is een diesel toch? Ging er vanuit dat het een benzine was..
Wat jij beschrijft klinkt mij namelijk erg bekend in de van diesels die ik gehad heb: kaduuke gloeispiralen.
De start is dan namelijk ruk, en de temperatuur wordt nooit optimaal.
Veni vidi zweefti




























Totaal aantal Berichten: 9532
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
daan schreef:Het zijn dan misschien geen rekbouten,maar met aandraaien worden ze toch minimaal opgerekt!
Vond het vak materiaalkunde niet het leukste tijdens mijn studie werktuigbouw op de HTS, maar kan me er nog wel wat van herinneren.
Je hebt elastische en plastische vervorming.
Zolang je in het elastische gebied blijft, is er geen vuiltje aan de lucht.
Kom je in het plastische gebied, dan kan het mis gaan.
Voor hergebruik altijd even de boutlengte onder de kop meten en vergelijken met een nieuwe.
Laatst bij de C2 HDI van m’n dochter de cilinderkop gedaan, dit zijn wel rekbouten.
Nieuw zijn deze 147 mm, afkeur bij 149 mm volgens opgave Citroën.
Waren 147,7 à 8, dus hergebruikt zonder problemen.
En volgens mij is er bij 1 of 2 keer hergebruiken nog geen sprake van een kans op een vermoeiingsbreuk.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9532
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even off topic, de docent materiaalkunde, dhr. Lamboo, was ook een Citroën-liefhebber, en had een doorgezaagde veerbol in het praktijklokaal staan!
Weer on topic.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
En volgens mij is er bij 1 of 2 keer hergebruiken nog geen sprake van een kans op een vermoeiingsbreuk
Maar bij een oude auto weet je bijna nooit hoe vaak de kop eraf is geweest!!Dus beter nieuw lijkt mij.










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Als het geen motorolie is of stoom als gevolg van koelvloeistof, je verstuivers zijn goed en het blok is mechanisch goed blijft de timing van de pomp over, ik denk dat deze een fractie te laat staat
waar rook is, is…
LHM only!














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hmm… heb je de compressie al eens gemeten?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste