








Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
@Waterman, compressie nog niet gemeten. Heb alleen een compressiemeter liggen voor een benzinemotor. Zal eens kijken of ik het voor elkaar gefabriekt krijg om deze ook op de diesel te kunnen zetten. En hem eens opzoeken, want zou niet weten waar die nu ligt.
Wat is er in de tussentijd gebeurd? Nieuw opvoerpompje gekocht en gemonteerd en bleef roken. Vervolgens distributiekappen eraf om eens te kijken naar lekkage op de keerring van de pomp. Niets zichtbaar. Vervolgens met remmenreiniger op de keerring gespoten terwijl ze liep en drie seconden later schoot ze omhoog in toeren. Hebbes….. dacht ik. Keerring vervangen en nog steeds rook! Toen begonnen met de pomp op de voet te verdraaien. Dit helpt ook niet veel. Het gaat van roken naar nog meer roken. Zal denk ik toch goed gestaan hebben.
Dus ik ben er even helemaal klaar mee. Blijven weinig opties over en ik weet het eigenlijk niet zo goed meer.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat gaat niet werken. Een benzine heeft compressieverhouding 1:12 of zo.. Een Diesel 1 : 22….
Ik heb mn pomp profi op tijd laten zetten en weg was de rook!
Zoals ik al schreef heeft het opvoerpompje er niks mee te maken, tenzij het lek is….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
@Boog: Maar Steely’s pomp was de laatste keer opzettelijk een tand verzet door Sjors, voorheen rookte hij ook en toen stond de pomp goed, weet je nog?
Maar omdat de bevestiging bij jou los zat, had Sjors hem als experiment een tand verzet omdat hij niet verder kon draaien, alleen omdat er geen tijd was (jij moest naar huis die zaterdag na het 5e versnelling/verstuiver klusje) en de auto anders weer een paar uur moest afkoelen heeft hij hem meegegeven om later alsnog een tand terug te zetten. Dat heeft hij je toen ook gezegd.
Dus oorspronkelijk stond jouw pomp geen tand verkeerd! Toen lag het echter aan broze leidingen die lucht aanzogen en lekkende verstuivers. Een combinatie van zaken dus.
Maar bij een dergelijk geval geldt altijd: er moet eigenlijk één persoon continu systematisch aan kunnen werken die de hele klus kan afmaken zonder tijdsdruk (en carte blanche voor wat betreft de materialen/kosten).
Dus Bjorn: je bent op de goede weg, maar het zou inderdaad kunnen dat, nu je alles systematisch hebt nagelopen, het uiteindelijk toch aan de pomp ligt. Tenzij één (of meer) van de verstuivers niet goed is. Je kunt deze eventueel nog laten testen op lekkage en sproeibeeld, dit kaan vaak bij een goede automaterialenzaak.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bjorn kan dus pas de timing uitsluiten als die met meters is gechecked. DAB gaf ook aan dat koud roken zelden door slechte verstuivers komt maar heel vaak door timing of matige compressie. Maar je kan maar safe zitten en er nieuwe verstuivers in plakken. Gloeikaarsen is de eerste stap natuurlijk. En alle stroomdraden er naartoe doormeten!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10584
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ben je naar de zuiderburen verhuisd?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:@Waterman, compressie nog niet gemeten.
als dit die motor is waar je een gebruikte zuiger in gezet hebt zo ik daar best een paar pils op willen inzetten. Dit dus: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/218757/ of is dat een andere auto van je misschien?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
off topic.. hoezo?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10584
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
“gloeikaarsen”.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
zo heten die dingen hier in bussum…:-)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
waterman schreef:XM 2.9 V6 Exclusive schreef:@Waterman, compressie nog niet gemeten.
als dit die motor is waar je een gebruikte zuiger in gezet hebt zo ik daar best een paar pils op willen inzetten. Dit dus: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/218757/ of is dat een andere auto van je misschien?
Nee dit is weer een andere auto/blok. Dit blok heb ik anderhalf jaar mee gereden voordat mijn zilveren in de fik ging. Blok heeft een tijdje op de plank gestaan, maar altijd goed gedraaid, zonder gekke dingen.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Het lijkt me toch verstandig om de compressie eens te (laten) meten. Als een cilinder zijn druk niet haalt doet hij op den duur niet meer mee in de zelfontbranding. Ik zag toevallig dat bij Mercedes de ondergrens rond de 17 bar is, daaronder verbrandt er niets meer in de cilinder, gevolg: roken als een ketter, die witte rook die je dan ziet is dieseldamp, ookvaak te zien bij 2takt diesels waar dekoudstart van weigert ( ypr 765 infanterievoertuig).
Mijn diesel heeft,met nieuwe gloeibougies erin, nog steeds moeite om direct mooi op 4 cilinders te lopen als het kwik rond nul of lager ligt. Waarschijnlijk zal 1 van de cilinders ook wel wat minder compressie hebben.
Succes met zoeken!









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
dat 1 cilinder niet ontbrand zal niet het geval zijn, want dan krijg je een behoorlijke onbalans n dat ie/voel je wel. Eenmaal draaiend loopt ze goed namelijk.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Het probleem blijft me bezig houden; net wat weer gegoogled:
Motor kan ook nog blijven roken door:
Het niet op bedrijfstemperatuur komen van de motor (thermostaat die open blijft)
Versleten verstuivers
Te weinig lucht ( een keertje rijden zonder luchtfilter?)
Versleten pomp ( maar die je er op hebt zitten was getest begreep ik?)
Zit er een EGR klep in die vervuild kan zijn?
Succes!









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ja het is een hele leuke en ik blijf er ook maar over denken. As ik iets niet uit kan staan, is het wel dat het me niet lukt. Maar van het rijtje dat je noemt zou het alleen de pomp zelf nog kunnen zijn. Die kan intern versleten zijn, al sluit ik dat zelf een beetje uit, omdat ze het enkele weken geleden even gedaan heeft zonder hevige rook.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies! Ik herken dat! Ik kan het vaak niet uitstaan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>