Na lange tijd weer terug.
Vorig jaar heeft tijdens de vakantie de ashoes van mijn triptoide huis het begeven. De auto heb ik bij mijn schoonouders in Frankrijk laten staan. Aangezien ik niet weet wat de staat is van de nu geinstalleerde as wil ik nu de assen uit mijn voorraad (gebruikt) reviseren om deze over een paar weken mee te nemen naar Frankrijk voor inbouw.
Ik (probeer) dus de assen zo goed mogelijk te overhalen. Gisteravond ben ik vastgelopen met de volgende vragen:
- Zijn alle assen hetzelfde? Ik heb assen afkomstig uit een DSuper 5 (73) die ik in een ID19B (68) wil bouwen.
- Hoe krijg ik de pennen uit het kogelgevricht (i.e. de pennen waar de plastic doppen opzitten)?
- Het wiel lager zit muurvast in het huis ik krijg de borgmoer er niet af, tips?
Verder vroeg ik me af of er nog zaken zijn die ik absoluut niet moet vergeten. Ik wil de volgende zaken vervangen:
- Beide hoezen
- Trillings demper rubbers
- Wiel lager?
Of kan ik beter een gereviseerde as kopen omdat de kosten van de afzonderlijke onderdelen niet opwegen tegen een “nieuwe” as van Chyparse?
Bedankt!
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Wiellager staat los van de aandrijfas.
De aandrijfas kan bij de latere types door het wiellager heen naar buiten.
Er zitten kleine verschillen in lengte,meen ik me te herinneren. Heb je in werkplaatshandboek gekeken?









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Aandrijfassen zijn vanaf modeljaar ‘65 hetzelfde gebleven. Hierna (modeljaar ‘69) is alleen de aansluiting op de versnellingsbak veranderd en daarmee ook de te gebruiken rubbermanchetten.
Links en rechts zijn niet uitwisselbaar ivm lengteverschil.
Na 69 kan je de volledige aandrijfas (kogels even apart leggen of vasttapen) door het wiellagerblok trekken na het losdraaien van de twee schroefjes op het wiellager en het manchet op de bak.
Na ‘65 en voor ‘69 moet je het aluminium huis/deksel op de bak loshalen, de as zoveel mogelijk naar buiten trekken (rubber wegsnijden helpt dan ook), de splitpen op het driehoekje verwijderen en met een poelietrekker van de as losmaken. Pas dan kan je hem door het wiellagerblok halen. Het is vanwege alle vettigheid en beperkte bewegingsruimte op zich makkelijker om het wiellagerblok in zijn geheel met as en al te verwijderen en op de werkbank verder te gaan. Kan je meteen de fusees op het wiellagerblok vervangen. Het loskrijgen van het wiellagerblok is een kwestie van geduld, WD40, heet stoken, een goede poelietrekker en het wijs gebruik van een flinke hamer
Koop in ieder geval een nieuwe set hoezen voor beide zijdes (4 x en ongeveer 70 euro), heb je speling in de fusees dan ook die meteen vervangen (4 x en ongeveer 300 euro). Pak je het nog grondiger aan vervang dan ook je spoorstangen (2 x en ongeveer 150 euro). De trillingsrubbers gaan bijna nooit stuk en kan je gemakkelijk overzetten indien nodig.Als het lager in het wiellagerblok zelf nog soepel, beetje stroef en zonder duidelijke haperingen ronddraait kan je deze gewoon blijven gebruiken.
Gereviseerde aandrijfassen (bij chyparse de verbeterde op CX techniek gebaseerde versie) zijn ongeveer 350 euro per stuk. Het verschil tussen aandrijfassen uitwisselen en nieuwe rubbers of alles heel grondig aanpakken is dus ongeveer 1100 euro. Iets om over na te denken.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met dat kogelgewricht, bedoel je de askruizen aan wielzijde? Dat zijn geen pennen maar lagerkappen waar naaldlagers inzitten. Ik ben ooit eens bezig geweest met die te vervangen. Dat is geen kattepis zaal ik je zeggen en je bent sneller klaar met een nieuwe as van chyparse of het magazijn!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
De vraag voor mij is dan ook even waarom die pennen/kappen aan de wielzijde los moesten.
Had je het idee dat via deze weg de assen verwijderd konden worden? Dit is dus niet het geval en zoals Boogaard al min of meer aangeeft, if it isn’t broken don’t fix it!!
Bedankt voor de snelle reacties!
Reden voor het losmaken van de kruizen aan wielzijde was schoonmaken, uit Bogaard77 zijn reply concludeer ik beter niet doen. Ik zal de kruizen zo goed mogelijk schoonmaken/spoelen en daarna flink doorsmeren. morgen de borgveren maar weer snel vastzetten en de plastic kappen terugstoppen.
Na het lezen van het bovenstaande heb ik de volgene vragen:
- Het is mij nog niet duidelijk of de triptoide huizen van de na 69 assen op de vesnellings bak van voor 69 passen;
- Past de as van na 69 (met de schroefjes) op het wiellagerhuis van voor 69?
Het wiellager is niet versleten maar vervangen is meer met het idee het is nu toch los en de kooi van het oude lager is beschadigd en roestig en alles zit muurvast en….... Waar moet ik op rekenen qua kosten voor een nieuw lager?
Sept cent millions de chinois Et moi, et moi, et moi ....














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
400 euro.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- de tripoide huizen aan de versnellingsbak zijn mijns inziens niet uitwisselbaar tussen types voor en na ‘69, de assen wel.
- Yes past, jouw type id 68 heeft ook schroefjes
- bel anders eerst eens met Huub in het Zandt of hij een paar redelijke wiellagerblokken heeft liggen
http://www.huubintzandt.nl/
- reken voor het deels reviseren van het lagerblok maar op 200 euro aan (lager)materiaal per kant
succes
Bram-id19B schreef:
- Het is mij nog niet duidelijk of de triptoide huizen van de na 69 assen op de vesnellings bak van voor 69 passen;
Past wel maar de tapeinden in de flens zijn korter en anders voor de latere type assen, dus je moet die tapeinden dan ook vervangen door de juiste.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bram-id19B schreef:Bedankt voor de snelle reacties!
Reden voor het losmaken van de kruizen aan wielzijde was schoonmaken, uit Bogaard77 zijn reply concludeer ik beter niet doen. Ik zal de kruizen zo goed mogelijk schoonmaken/spoelen en daarna flink doorsmeren. morgen de borgveren maar weer snel vastzetten en de plastic kappen terugstoppen.
Na het lezen van het bovenstaande heb ik de volgene vragen:
- Het is mij nog niet duidelijk of de triptoide huizen van de na 69 assen op de vesnellings bak van voor 69 passen;
- Past de as van na 69 (met de schroefjes) op het wiellagerhuis van voor 69?Het wiellager is niet versleten maar vervangen is meer met het idee het is nu toch los en de kooi van het oude lager is beschadigd en roestig en alles zit muurvast en….... Waar moet ik op rekenen qua kosten voor een nieuw lager?
Pas op Bram! Je krijgt nooit meer vet IN de lagerkappen, als je dat er met ontvetten uitspoelt!!
Als de lagerkappen speling hebben in de diabolo, moet je deze as weggooien!
Test: zet de uitgebouwde as met de flensplaat op de grond. Zet je voeten op de rand. Houd de as max schuin en kijk/ voel of de as speling heeft tov de flensplaat.
Het voelen gaat het makkelijkst met het tripoidehuis eraf zodat je de tripoidehuis als hefboompje kan gebruiken.
Je kan je wiellager wel voorzien van nippels! Zie het topic van Egbert
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Met het plaatsen van een smeernippel in het wiellager, volgens de “methode Egbert”, heb ik een goed resultaat bereikt. Een zwaar ronkend wiellager heb ik zo weer stil gekregen, en de ds rijdt nu alweer 20000km zonder verdere problemen.
Ik heb vet gebruikt van “tri-star”, geleverd door de fabrikant van TSL. Tijdens het volpompen steeds aan je wiellager draaien, zodat het vet gelijkmatig verdeeld wordt. De eerste ritten had ik nog geen hoorbaar effect, maar na verloop van tijd werd het lager steeds stiller. En is nu nog steeds stil!
En hier de link naar mijn presentatie:
http://www.mijnalbum.nl/Album=PECX3GXE
Ga geen lagers vervangen die nog goed zijn. Wiellagers gaan kapot door een gebrek aan smering en dat moet je dus gewoon voorkomen.
Volgens mij zijn nwe voor wiellagers voor een DS niet te koop en worden bij een “revisie” alleen de kogels vervangen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
bogaard77 schreef:
Pas op Bram! Je krijgt nooit meer vet IN de lagerkappen, als je dat er met ontvetten uitspoelt!!
Als de lagerkappen speling hebben in de diabolo, moet je deze as weggooien!
Test: zet de uitgebouwde as met de flensplaat op de grond. Zet je voeten op de rand. Houd de as max schuin en kijk/ voel of de as speling heeft tov de flensplaat.
Het voelen gaat het makkelijkst met het tripoidehuis eraf zodat je de tripoidehuis als hefboompje kan gebruiken.Je kan je wiellager wel voorzien van nippels! Zie het topic van Egbert
Bogaart, kun je me dan het nut uitleggen van de smeernippel op de as die het vet naar de diabolo brengt? Het enige dat daar te smeren is zijn de 8 naaldlagers, als het vet daar nooit komt waarom zou Andre Citroen daar dan een nippel geplaatst hebben ??
@Egbert, foto’s met belangstelling bekeken, alleen het nut van het kaarsje ontgaat me, was het je verjaardag of heeft dat een hoger doel ?
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
De moeilijkheid van deze methode is dat je geen metaal splinters in het lager moet krijgen. Daarom boor ik met een relatief dun boortje ( bv 4mm) waar lekker vet aan zit. Je kan uitmeten wanneer hij door de naaf zal gaan, vlak van te voren alles schoon maken en met nw vet aan je boor het laatste stukje boren. Het kaarsje is om hierna het gaatje tijdelijk dicht te maken. Nu kan je veilig opboren en tappen zonder metaal splinters in het lager te brengen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert schreef:En hier de link naar mijn presentatie:
http://www.mijnalbum.nl/Album=PECX3GXE
Ga geen lagers vervangen die nog goed zijn. Wiellagers gaan kapot door een gebrek aan smering en dat moet je dus gewoon voorkomen.
Volgens mij zijn nwe voor wiellagers voor een DS niet te koop en worden bij een “revisie” alleen de kogels vervangen.
Beste Egbert, zou ik je advies mogen vragen voor het plaatsen van smeernippels op wiellagers van 1958? Ik heb er 1 in de koudontvetter gehad en denk dat het nodig is, echter de constructie is anders dan in jouw doorsmeer verhaal.
Je kunt de discussie hier volgen als je er tijd voor hebt natuurlijk:












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
@leeuwis: dat is idd vreemd. Het kanaal vanuit de as smeernippel gaat tot midden in het kruis. Er zijn geen kanalen die vet IN de naaldlagerkappen brengen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>