Een jaar geleden beide voorschermen tweede neus laten lassen. Nu ik ze op de auto monteer blijkt dat de bak van het rechterscherm (veel) te veel naar binnen staat (te ver geknikt als het ware). Die zal ik dus deels moeten lossnijden en opnieuw vastzetten…..
Het linkerscherm is boven de knik zo goed als recht, in plaats van de ronding van de deur te volgen. Als ik er tegen aan druk wil het blik wel naar buiten maar springt dan weer terug. Nu kan ik me uit een lascursus herinneren dat dit mogelijk komt doordat er teveel warmte aan het blik is toegevoegd tijdens het lassen. Ook kan ik me herinneren dat deze spanning te veranderen is door het weer verwarmen van het betreffende gedeelte. Weet iemand hoe ik dat aan kan pakken?
Open deurtip : wees kritisch op laswerk dat je uitbesteed. Ik was niet kritisch genoeg. De bakken die ik onder beide voorportieren heb laten lassen bleken niet vast te zitten…...........
DS!




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
De bakken (van schermen en deuren) zitten expres niet vast aan de onderkant. Dat wordt gedaan zodat je de schermen en deuren op de auto in de juiste vorm kunt brengen en ze dan kunt omfelsen en vast kunt lassen. Alleen op de auto kan het plaatwerk namelijk goed passend gemaakt worden.
Tussen plaatwerkdelen bestaan maatverschillen, als gevolg van productie in verschillende jaren. Er zijn bijvoorbeeld dikke en veel dunnere binnendeuren. Daardoor kunnen er bij het gebruik van standaard reparatiedelen, of replica buitenhuiden, soms onverwachtte maatverschilen ontstaan. Het beste is om zoveel mogelijk gebruik te maken van je originele plaatwerk.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Ik denk dat je het beste zelf kunt leren lassen want zo moeilijk is dat niet en dan de boel zelf zorgvuldig pasmaken en in vorm brengen. Zoals gezegd met het te reparen deel op de auto, mallen maken van hard karton, de ronding goed bepalen, overbrengen in het plaatmateriaal, hier en daar en hechtlasje, kijken of het 100% goed past en aflassen.
Op dit forum is meer dan genoeg kennis om je daarbij te helpen, gecertificeerde lassers hier met veel ervaring die je graag advies geven.
Bedankt! Dat van die losse bakken wist ik niet. Bij de deuren was dat idd wel handig want die heb ik goed passend kunnen maken. Bij de voorschermen was dat niet het geval. Ik heb me laten overhalen de oude voorschermen in te leveren (deze waren naar zeggen niet meer te repareren, maar ik zag ze later op een andere auto terug….) en zit nu dus met schermen die niet bij mijn auto horen en idd afwijken.
Het bakje aan het rechtervoorscherm kan ik zelf wel losmaken en weer passend lassen. Het linkervoorscherm is zoals gezegd boven de knik niet rond/in de vorm van de portieren, maar vrijwel recht. Dat deel is niet vervangen maar om de een of andere reden rechtgetrokken (te veel warmte tijdens inlassen onderbak?). Het is wel in vorm te drukken maar ‘plopt’ dan weer terug. Dat wil ik graag corrigeren. Doe ik dat door voorzichtig warmte toe te voegen?
DS!
Als staal gloeiend wordt en weer afkoelt krimpt het, dus weer warm maken is geen optie. De enige manier is rekken door een tasje en een hamertje.
Overigens was bij mijn DS die onderkant ook gerepareerd en niet naar mijn zin, dus ik heb gewoon de slijptol er op gezet en het opnieuw gedaan.
Ik kan daar zo slecht bij, dus met een tasje werken wordt m niet vrees ik. Ik stond al met de slijptol in mn handen maar dacht er eerst maar eens een nachtje over te slapen. Ik had juist dit werk uitbesteed omdat ik er geen tijd voor had en een beetje voortgang in het project wilde maken. Maar je hebt gelijk denk ik.
DS!
Het is van hieraf moeilijk te beoordelen wat het probleem is, maar er is duidelijk spanning in het metaal gekomen die er uit moet. Uitbesteden moet je doen aan mensen die hebben bewezen dat ze het echt kunnen.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Het is wel in vorm te drukken maar ‘plopt’ dan weer terug
Jij hebt wat ze noemen “een kikker in de plaat” dat is het beste op te lossen met een hamer en een tasje.
Maar als je er teveel op moet hameren kan je beter wat Han zegt opnieuw beginnen.
Succe Peter.
Wat ik heb gedaan is aan de binnenkant van het scherm een flink gat gemaakt zodat ik er goed bij kon en dat gat heb ik afgedekt met een plaatje aluminium en kit.
Het was niet de eerste de beste die dat werk heeft gedaan….. Maar bedankt voor de reacties. Ik ga eerst maar eens met dat gat beginnen, goede tip!
DS!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zit dan toch garantie op het uitgevoerde werk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat is eigenlijk zo he? Even zitten rekenen maar het is toch al meer dan twee jaar geleden dat ik dat heb laten doen. Ik ben dan natuurlijk wel rijkelijk laat met zo’n klacht. Maar ik ga toch maar eens langs!
DS!