Ruststand ruitenwissers
CAH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 07-03-2013

Gepost: 07 maart 2013 07:15 PM

Helaas wordt het voorlopig toch geen lente, dus de dame na twee dagen maar weer gauw op stal gezet. Een paar spetters regen gevangen vanmiddag en het viel op dat mijn ruitenwissers niet meer automatisch naar de “ruststand” terugkeren, maar direct midden op de ruit blijven staan (op de plek waar ze staan wanneer je de hendel omhoog duwt).
Iemand enig idee waar dit aan ligt?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10552
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 07 maart 2013 08:03 PM
  [ # 1 ]

Ruitenwissermotor. Daarin zit iets wat er voor zorgt dat de spanning er op blijft tot ze weer in de ruststand zijn. Als je hem openmaakt is het zien en begrijpen. Moeilijk uit te leggen hoe het werkt op papier.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 maart 2013 09:13 PM
  [ # 2 ]

Kan ook dat een van de stekkertjes geen contact maakt, schoonmaken.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7344
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 07 maart 2013 11:25 PM
  [ # 3 ]

Klopt !! 1 van die draadjes is er verantwoordelijk voor dat hij zijn slag afmaakt.
dus alle stekker ffff schoonmaken kan lonen.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
CAH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 07-03-2013

Gepost: 08 maart 2013 08:24 AM
  [ # 4 ]

Dank!
Eerst maar eens schoonmaken dan…

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 20 maart 2013 11:27 PM
  [ # 5 ]

De ruststand wordt geregeld door (de positie) van de eind-schakelaar. Indien de ruitenwisser wordt uitgezet, zal de ruitenwisser gewoon over de ruit gaan totdat de eindschakelaar (mechanisch) bediend wordt. In dat geval wordt massa geschakeld ipv. 12V voedng waardoor de beweging van de ruitenwisser elektrisch geremd wordt. Indien deze massa verbinding niet goed is zal de ruitenwisser niet of pas na een paar slagen uit te schakelen zijn (weet ik uit eigen ervaring).
Indien dit bij jouw auto niet het geval is, moet waarschijnlijk de positie van de eind-schakelaar opnieuw worden bepaald, deze zal in het huis van de ruitenwisser-motor zitten.

Groetjes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook