











































Totaal aantal Berichten: 25703
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed punt jan! Verder meet je voor ontsteking bij 2000 RPM. Staat meestal op de zijkant van de verdeler!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb geen papieren Haynas boek dus ik moet het doen met de online versie.
Het vreemde Engels kom omdat ik de tekst kopieer en hier in plak.
De vertaling gaat niet perfect maar je kan begrijpen wat er staat.
The DWELL ratio must be 61 +/- 3
Discorinect the vcicuurn advance correction on
2350 cc engines - M 23/623
Connect the H.T lead from the strobe lamp
to the H T lead for No 1 cylinder at the dis-
Irihutor cap. Shine the strobe anta the flywheel
(1 )through opening a
Run the engine at idling speed 850 to
900 rpm ( Torque converter 700 to 750 rpm
Read off the advance on flywheel (1 (in line
with fixed mark b It must be 10 graden
Dus 850 tot 900 toeren en dan moet ik 10 graden meten?
En de Dwell hoek moet dus 61 zijn?
Ik meet nu een Dwell van 53.
En de graden vooronsteking kan ik niet lezen. Het is te onduidelijk wat er nu staat met draaiende motor.
Ik ga zo eerst even proberen het stukje op het vlieg wiel waar de graden staan een beetje schoon te maken zodat ik het wel lezen kan.
Maar de belangrijkste vraag is of de waardes die ik in de online versie vind juist zijn.
10 graden bij 850 toeren zonder vacuumvervroeger aangesloten en een dwell van 61?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Om het nog verwarrender te maken vind ik ook dit in de tekst:
Static advance : 10° engine flywheel
Strobe setting 25° at 2500 rpm
Ik ga hem morgen eens op 25 graden zetten bij 2500 toeren.
Op 10 graden bij 850 loopt hij bagger op hogere toeren.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”




























Totaal aantal Berichten: 9503
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Let op, je hebt vacuümvervroeging en centrifugaalvervroeging.
Het eerste kan je uitschakelen door het slangetje eraf te trekken, het tweede nooit.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 25703
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die 10 graden is om hem te starten de eerste keer. Dwell op 61 zetten en meten bij 2500 rpm. Grote kans dat ie bij 850 op een andere waarde staat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ah dank je wel Boogaard. De verwarring is nu de wereld uit voor mij.
Ik ga straks weer een beetje spelen ermee.
moet eerlijk zeggen dat ik wel even een drempel oever moet om weer die kou in te gaan…bbrrrrr
Wanneer word het lente!
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
De Dwell hoek is precies 61 nu.
Maar de onstekingshoek is wat lastiger af te stellen. Het valt echt niet te lezen met draaiende motor op hoeveel graden hij staat.
Ik he met stilstaande motor even de streepjes met de waardes erbij opgezocht en bij de 25 een gras gezet. De kras is wel te zien met de stroboscoop maar het valt mij op dat hij heel erg “slingert”
Ik heb hem ongeveer i het midden afgesteld want hij slingert zeg maar van de 20 naar de 30 graden.
Volgens mij hoort dit niet, wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
De condensator heb ik niet vervangen nog. Zou dat kunnen helpen?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”




























Totaal aantal Berichten: 9503
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wolfman schreef:Ik heb hem ongeveer i het midden afgesteld want hij slingert zeg maar van de 20 naar de 30 graden. Volgens mij hoort dit niet, wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Instabiele centrifugaalvervroeging?
Kunnen de gewichtjes soepel bewegen?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 25703
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zit de opnemer goed om bougie1? Niet te dicht bij andere kabels?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De opnemer zit wel ook tegen de andere kabels aan. Dat zou dan het probleem kunnen zijn.
En ik heb een vacuüm vervroegen. Of zit er ook nog een centrifugaal vervroegen bij?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





























Totaal aantal Berichten: 10551
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Afstellen zonder vacuumvervroeging. Dus het slangetje los van de ontsteking. Als de kap er af is controleren of je de rotor kunt verdraaien. De rotor er af halen en een paar drupjes olie op het viltje dat daar onder zit. Dit is om het mechaniek van de centrifugaalvervroeging te smeren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb de ontsteking gemeten met het slangetje van de vacuumvervroeger eraf. Sterker nog ik weet nu dat het nog werkt ook.
Na het afstellen een proefritje gemaakt en het viel gelijk op dat ik power miste tijdens het doortrekken in de versnelling. Ik was dus ver geten het slangetje er weer op te zetten. Het verschil merk je goed.
Maar ik zal het viltje nog even voorzien van een druppie olie. Dat had ik niet gedaan.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”




























Totaal aantal Berichten: 9503
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wolfman schreef:Of zit er ook nog een centrifugaal vervroegen bij?
Volgens mijn Vraagbaak heeft de verdeler van een M23/623 een centrifugaalvervroegingscurve LA4 en een onderdrukvervroegingscurve LD2.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 25703
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gewoon alle asjes van de cetrifugaal unit lekker inolien!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Na lang wikken en wegen heb ik besloten LaSix te gaan verkopen.
Om de simpele reden dat ik het geld er niet meer voor heb om haar in een goede conditie te houden.
Ik heb ook mijn Thunderbird nog waar aandacht en geld naar toe moet en het betere weer zal er best wel een keer aankomen en dan komt ook de motor weer de stalling uit.
Hier moet ik ook nog wat onderhoud aan doen en alles bij elkaar wordt het te veel.
Ik zou haar er heel graag naast houden als hobby auto maar ik heb een auto nodig voor woonwerk verkeer. En nog een auto erbij word te veel van het goede.
Ik zet haar nog niet op marktplaats want er zijn nog een paar kleine dingen die ik eerst in orde wil hebben maar ik dacht ik meld het hier vast want misschien is er hier wel een liefhebber voor. Ik zou het ook leuk vinden als zij naar iemand ging die er wel de tijd en aandacht voor heeft.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”