














Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
OK, Dank je.
Ik zal de riem eens aanspannen en kijken of ik vervorming van de beugel kan ontdekken.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Ik heb sinds een tijdje ook een CX pomp en de auto komt inderdaad sneller omhoog. Heerlijk.
Het geluid van de pomp is ook iets anders dan van de oude DS pomp. Kan dat het geluid verklaren?
Ik leer het wel…















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Mijn ervaringen zijn nu gebaseerd op 4 ritten, de DS staat nu in de garage / winterstalling tot volgend voorjaar.
Het geluid was typisch, anders als de DS pomp maar geen indicatie van problemen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De cx pomp hoort heel anders te klinken dan de ds pomp.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De lente is begonnen maar het goede weer moet er nog aan komen (vorig jaar was 3 maart einde winterstalling, maar dat terzijde). Het begint toch allemaal een beetje te kriebelen om de auto weer op orde te hebben voor het komende zweef-seizoen. De montage-situatie met de pomp is nog onveranderd, maar ik overweeg een langere V-riem erop te zetten, aangezien de hoek van scharnierpunt pomp - bevestigingspunt op de beugel - riem erg groot is en daarom het spannen van de riem lastig maakt.
Met een langere riem kan deze hoek meer in de buurt van de 90° komen, wat ideaal zou zijn.
het werkplaats handboek maakt echter melding van behoorlijk wat demontage en montage-werk voor dit klusje. De waterpomp, radiateur, en koppelingsbediening moeten allemaal los. Dit laatste voert inderdaad door de riem heen, maar het gaat hier om een holle bout ??
Ook moet ik de koppeling op een handmatige frictie zetten, geldt dit ook voor een manueel schakelende DSuper ?
Wellicht is de beste optie om het met een andere beugel of een veer niet mogelijk is de pomp afdoende aan te spannen ?
Groetjes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Waterpomp hoeft niet los! Alleen dynamo iets lossen en de koppeling bout eruit!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ok, dat klinkt bemoedigend. Dynamo lossen lijkt me om die riemen tijdelijk te demonteren zodat de HD pomp riem vervangen kan worden.
Rest de vraag of ik de koppelingsbout op de een of andere manier kan markeren zodat ik deze op die manier weer kan herontdekten. Het werkplaats handboek beschrijft dat het met warme motor moet gebeuren. Ik wil de motor pas starten als ik direct daarna ook een rit ga maken maar met dit weer zit dat er nog even niet in.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maakt niet zo veel uit. Je kan de holle bout van de koppelingafstelling een drupje typex geven en de gangen tellen die je los draait.
Wat je ook kan doen is 1 snaar laten zitten en alleen de pomp wisselen. Als die snaar lang genoeg is( dat weet ik niet meer) kan je die meteen monteren en knip je de andere door!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Oh, ehh de CX pomp is al gemonteerd en daarvoor heb ik één van de originele riemen van 10x800 gebruikt. De andere heb ik inderdaad los geknipt omdat ik deze uitdaging een beetje zag aankomen.
Nu blijkt dat de huidige riem voor goede montage van de pomp een beetje aan de korte kant is. Tevens slipt de pomp een beetje op de riem tijdens het rijden, maar levert nog wel voldoende debiet (de grote rode lamp is nog niet aangegaan).
Doordat de riem aan de korte kant is heb ik zelf een beugel moeten maken welke op de onderste waterpomp bout bevestigd is. Ik had geen staal maar wel 2 mm aluminium plaat, welke ik op een paar plaatsen heb omgezet om stijfheid te creëren. Allemaal niet ideaal, vandaar het plan langere riemen te monteren. Volgens mij is bij een CX een 10x850 riem toegepast trouwens.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een slippende riem is geen lang leven beschoren!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aaah! Ok. Dus even een nieuw riempje steken. 2 uurtjes…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Afgelopen weekend een setje riemen besteld in de lengte-maten 850, 875 en 900 mm, deze waren begin deze week binnen:
Gisteravond en vanavond bezig geweest.
Demonteren van alle riemen en vervangen van de riem over de HD pomp. Hiervoor heb ik zoals Bogaard al vertelde alleen de dynamo gelost en de koppelingsbediening gedemonteerd, dit was inderdaad voldoende.
Goed gereedschap (bij de hand) en fijne handjes helpen behoorlijk en ik denk dat het binnen 2 uur had gekund ware het niet:
1) Ik heb een nieuwe, stalen beugel gemaakt om de HD pomp aan te spannen:
Boven de 2 mm aluminium beugel, onder de nieuwe 2 mm verzinkt stalen beugel. De nieuwe beugel heb ik na het maken van deze foto aan de linkerkant nog een beetje moeten aanpassen om op de waterpomp te kunnen bevestigen en rechts ook aangepast om schuren langs de LPG en benzine leidingen te voorkomen.
De hoek tussen pomp scharnierpunt - bevestigingspunt - waterpomp bevestigingspunt is niet zo groot als ik had verwacht maar deze moet op de onderste waterpomp bout bevestigd worden omdat de afstand scharnierpunt - bevestigingspunt kleiner is als bij een DS pomp.
2) In eerste instantie had ik de 850 mm riem gemonteerd en toen ik eenmaal alles gemonteerd had kwam de riem aan de onderkant tegen de scharnier-bout aan. Deze riem er dus weer vanaf en de originele weer gemonteerd en dus ook koppeling bediening weer gedemonteerd en gemonteerd. Het ziet er nu dus zo uit:
Nu de vrouw nog een massage vragen. Door het krappe werken in de garagebox heb ik wat last van m’n rug gekregen
Mocht een CX rijder in de buurt nog een riempje nodig hebben, stuur maar een PB.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Van die bovenste beugel geeft me die punt de creeps. Niet fijn als je die per ongelijk beet pakt als je in de motorruimte aan het graaien bent…















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Die is niet scherp zoals het misschien lijkt en die beugel is nu vervangen door het onderste exemplaar
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.


Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 29-12-2007
- ID/DS DSuper5
- ID/DS ID 21 F break
Waarom niet de originel beugel gewoon ingekort???
citroen DS , what else..