



Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Spuitbussen gaan lekker snel, maar of het duurzaam is?
Tussen 1990 en 1995 heb ik mijn DS onder handen genomen, inmiddels 120000 km geleden.
Alles kaal tot op het metaal, zowel chassis, losse delen als plaatwerk.
Chassis na stralen geschopeerd.
Grondlaag: epoxyprimer
Daarna: plamuur (waar nodig) en filler
Bodyshute op chassis en binnenkant schermen
Toplaag: 2k laksysteem, zowel op chassis als plaatwerk
Resultaat: chassis heeft nog steeds geen roest, plaatwerk op 2 plekjes roest waar de ondergrond niet goed was behandeld, voor het overige nog bijzonder goed.
Ik betwijfel of deze kwaliteit met een spuitbus gehaald wordt.
Ik kan dit alleen maar bevestigen, persoonlijk vind ik de 2K altijd perfect.
Echter voor het kleine spul, pak ik altijd een spuitbusje ( wel primer van te voren).
En die epoxyprimer is natuurlijk altijd goed.
dickesse schreef:Spuitbussen gaan lekker snel, maar of het duurzaam is?
Tussen 1990 en 1995 heb ik mijn DS onder handen genomen, inmiddels 120000 km geleden.
Alles kaal tot op het metaal, zowel chassis, losse delen als plaatwerk.
Chassis na stralen geschopeerd.
Grondlaag: epoxyprimer
Daarna: plamuur (waar nodig) en filler
Bodyshute op chassis en binnenkant schermen
Toplaag: 2k laksysteem, zowel op chassis als plaatwerk
Resultaat: chassis heeft nog steeds geen roest, plaatwerk op 2 plekjes roest waar de ondergrond niet goed was behandeld, voor het overige nog bijzonder goed.
Ik betwijfel of deze kwaliteit met een spuitbus gehaald wordt.
Ik ben het met jullie eens maar kleine delen?
klein stukje chassis met Hameroid, ik ben niet blij met de afwerking
Ton,
Heb je de normale Hamerite of de Hamerslag-versie.
Je moet de Hamerite er wel dikker opzetten dan de normale lak bij het aanbrengen.
Hans ik heb de gewone, blikje, zijdeglans, helaas niet te verkrijgen in spuitbussen…. En ik heb sommige delen gedaan met hun primer en het ook zo geprobeerd, direct op enigszins geschuurd metaal….direct op metaal gaat iets beter vind ik…zit nu aan 2x primer en minimaal 3x lakken en het wordt niks
hier de primer
En als ik hem dikker opzet gaat het druppen
Wat wel redelijk ging na 2x primer en nu 2 x in het zwart (moet nog een keer)
Ton,
Spuitbussen zijn echter wel te verkijgen… kijk eens bij onderstaande link.
http://verf24.nl/spuitbus-hammerite-c-42_85/hammerite-hoogglans-zwart-400-ml-p-814
klopt maar is hoogglans




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De Hamerite uit blik kun je ook verspuiten.
Ook al staat erop het blik van niet.
Mijn buurman spoot er eerder alles mee,goed verdunnen met thinner en spuiten maar.
Schoorsteen kappen enz enz ... tot aan de grondbak van de trekker toe.
Wel moet je dan een laagje meer spuiten,maar het ziet er goed uit.
Succes
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Bedankt voor het advies, ik wilde eigenlijk vermijden een verfspuit te kopen, maar misschien toch nog maar es proberen. Vreemd dat je buurman thinner gebruikt, dat wordt echt duidelijk afgeraden omdat Hammerite een andere samenstelling heeft dan verf…maar misschien is dat een marketing truuk (hun verdunner is relatief erg kostbaar)




Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ook de kleine delen werk ik met 2k lak af.
Het is wat meer werk en je moet een spuitmasker gebruiken.
Jarenlang heb ik zo’n hobby modelspuitje hiervoor gebruikt, ging vrij goed.
Nu een kleine HVLP spuit, gaat veel beter, maar iedere keer het schoonmaken is wel een gedoe.
En het is wel fijn om ventilatie te hebben, anders blijft de nevel hangen.
Het voordeel van deze afwerking ervaar ik in de afwerking die tegen een stootje kan.
Vroeger had je synthetische lak, verdunner er bij en spuiten maar en altijd glad. Met 2K lak spuiten is veel kritischer en elk vuiltje leidt tot een fish eye of een bultje.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Spuitpistool met 2K lak is na de klus heel goed schoon te maken met MEK (Methyl Ethyl Ketone) Is ook fantastische ontvetter. Het is eigenlijk een soort super remmen reiniger. Het is wel heel gemeen en ongezond spul voor je huid en het moet niet op je auto komen, want dat lost verf meteen op.
Je moet goed uitkijken met die wondermiddelen en zorgen voor adembescherming en chemische handschoenen.
Veel van die oplosmiddelen leiden tot ernstige klachten en ongeneeslijke toestanden.
Volgens mij is MEK al jaren verboden….tast de ozonlaag ietswat aan….