3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
CX HD pomp in de DSuper
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 02 april 2013 11:11 PM
  [ # 31 ]

De originele beugel was recht vanaf het bevestigingspunt van de waterpomp. Als ik deze op het rechter punt van de waterpomp zou monteren dan komt de beugel op een zodanige manier tegen de HD pomp aan dat ik niet kan spannen. Op het onderste punt van de waterpomp bevestigd is deze beugel te kort.
De aluminium beugel is waarschijnlijk niet stijf genoeg, ook omdat er een knik in is gebogen. Stijfheid is wel verbeterd door diverse omzettingen en het feit dat het materiaal 2 mm dik is. Ik verwacht dat metaalmoeheid deze beugel uiteindelijk onbruikbaar zal maken.
Vandaar dat ik een nieuwe heb gemaakt van verzinkt staal.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 02 april 2013 11:35 PM
  [ # 32 ]

Vandaag weer op en neer naar m’n werk en het weer was té mooi. De straat eens goed bekeken en de pekel lijkt mee te vallen. Bovendien gaat het later wel weer regenen, een goede kans om dan de auto eens goed te wassen. Het kriebelt te veel om die DS nog langer in de garage te laten…..
Daarom vanavond de auto maar weer rijklaar gemaakt. Bandenspanning, vloeistof peilen, doeken uit inlaat & uitlaat. Ik had van de winter ook al een stroboscoop gekocht en dus vanavond ook maar de ontsteking bijgesteld. Echter moest ik eerst m’n gradenboog goed stellen aangezien ik hier aan heb gezeten voor de V riemen, stift dus in het vliegwiel. Een koude motor tornen die een half jaartje stil heeft gestaan valt echter niet mee….
De stroomverdeler een klein beetje bijgesteld en ik werd bevredigd dat de 123 ontsteking netjes op tijd vuurt. Tijdens het afstellen van de ontsteking (draaien van de motor) kwam de auto echter niet omhoog.

Dus maar weer alle truccen uit de kast gehaald die ik ook gebruikt had om de nieuwe CX pomp in te bouwen en de auto daarmee omhoog te krijgen. De pomp draait netjes mee op de riem maar maakte geen geluid dat ie belast wordt. Ontlastschroef los, hoogte verstelling in de laagste stand (je weet maar nooit) en een beetje gas bij, geen effect. Filter uit het voorraadvat gehaald en er ondersteboven LHM in gegoten. De pomp was kennelijk niet erg dorstig want het peil daalde niet erg snel. Pas toen ik het toerental opvoerde begon het langzaam aan een beetje te bubbelen in het vat. Dit even zo door laten gaan en nadat de ontlast schroef dicht ging en de hoogteverstelling naar hoogste stand maakte de pomp pas een ‘belast’ geluid en kwam de auto omhoog ! Ik heb hier met de originele DS pomp nooit last van gehad en het enige wat ik vervangen heb is de pomp, geen leidingwerk of slangen. Ik heb vóór inbouw van de CX pomp ook nog nooit de ontlastschroef bediend.
Heeft iemand ervaringen ? Kan het zijn dat de aanvoerslang aan vervanging toe is (deze is een beetje aan de korte kant voor deze pomp trouwens) ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 april 2013 10:40 AM
  [ # 33 ]
bartjes schreef:

De originele beugel was recht vanaf het bevestigingspunt van de waterpomp. Als ik deze op het rechter punt van de waterpomp zou monteren dan komt de beugel op een zodanige manier tegen de HD pomp aan dat ik niet kan spannen. Op het onderste punt van de waterpomp bevestigd is deze beugel te kort.
De aluminium beugel is waarschijnlijk niet stijf genoeg, ook omdat er een knik in is gebogen. Stijfheid is wel verbeterd door diverse omzettingen en het feit dat het materiaal 2 mm dik is. Ik verwacht dat metaalmoeheid deze beugel uiteindelijk onbruikbaar zal maken.
Vandaar dat ik een nieuwe heb gemaakt van verzinkt staal.

Als je een langere snaar neemt, moet het toch passen?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 03 april 2013 11:10 AM
  [ # 34 ]
bartjes schreef:

Ik heb vóór inbouw van de CX pomp ook nog nooit de ontlastschroef bediend.
Heeft iemand ervaringen ? Kan het zijn dat de aanvoerslang aan vervanging toe is (deze is een beetje aan de korte kant voor deze pomp trouwens) ?

Herkenbaar.
Ik heb in de ene DS een BX pomp en in de andere een CX pomp. Beiden hebben moeite met aanzuigen in het begin, maar als ze eenmaal goed gevuld zijn en goed doorstromen gaat het daarna altijd prima. Beide pompen zijn gemaakt voor een LHM vat dat boven de pomp ligt en zuigen daarom slecht aan en zuigen zeker geen lucht aan.
Gewoon wat pielen: filter een paar keer opzijn kop vullen bij lopende motor en ontlast schroef open. Dan komt hij langzaam op gang. ontlast open houden totdat er een stevig retour stroom is en dan kan je verder.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 04 april 2013 12:05 AM
  [ # 35 ]

Gisteravond de auto in hoogste stand laten staan, dat stond ie vanochtend nog. Het peil in het vat was ietsje hoger als gisteravond. Lekker binnendoor genietend naar m’n werk gereden, mooie route. Op het laatste stuk was een onverwachte wegopbreking, dus omrijden over een klinkerweg. Hier wordt al snel duidelijk dat het veerconfort subliem is, zeker als je weg rijdt van auto’s achter je die het met minder comfort moeten doen… Na m’n werk was alleen de voorkant een beetje ingezakt naar de auto was binnen seconden na het starten alweer volledig op rijhoogte, een teken dat het HD circuit wel goed zit.

Ik zal eens kijken of de aanvoerslang wat lager kan zodat de pomp minder moeite met aanzuigen heeft. Het gaat hier wel om de wet van de communicerende vaten en dus is het hoogteverschil van reservoir en pomp bepalend, gegeven dat de aanvoerslang volledig luchtdicht is.

De langere riem heb ik geprobeerd, maar de pomp kantelde hierdoor zodanig dat de riem aan de onderkant tegen de bevestigingsbout aan liep, dus dit weer gedemonteerd en de originele riem erop. Ik heb een heel setje nieuwe riemen van originele lengte besteld om toch te vervangen dit weekend of zo. Ik heb het allemaal al eens gedaan dus moet het toch wel snel kunnen nu.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook