


Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Dat kan goedkoper hoor ... valvoline vr1. Mijn ervaring is dat je de bestelling binnen een paar dagen hebt ontvangen.
Heb zelf nog recent bij een andere leverancier 10 liter voor in totaal 73 euro besteld. omdat ik toch maar gelijk met de oliekoeler het filter en de olie vervangen heb.














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bedankt voor de tip Peter, ik heb gelijk nog wat extra ingeslagen. Als het er op tijd is zal ik voor de rally de olie nog kunnen verversen én extra olie meenemen. Ik had het eerder moeten weten…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Een korte update over het motorolie verhaal. Ik ben dus overgestapt op Valvoline Vr1, een semi-syntheet in 10w60. Waarom deze olie? Valvoline geeft voor dit spul namelijk heel duidelijk aan dat het een verhoogd niveau aan zink toevoeging heeft van gegarandeerd 1600 ppm. Dit zink spul is erg belangrijk voor een SM motor omdat zink de nokkenassen en klepstoters van een dun laagje bescherming voorziet. Te weinig zink in de olie kan verhoogde slijtage aan de nokken en stoters veroorzaken.
Ik rijd nu 1000 km met deze Valvoline VR1 10w60 en ben er erg over te spreken. Voordelen:
- Minder olieverbruik. Normaal moet ik na 1000 km een halve liter tot ¾ liter bijvullen, nu slechts 400 ml.
- De motor is véél stiller geworden, met name in de hogere toerentallen is het verschil duidelijk hoorbaar.
- De kleppentrein is stiller geworden
- De oliedruk is wat hoger dan bij 20w50
- Omdat de olie in koude toestand wat dunner is, merk je dat de olie sneller in de gehele motor aanwezig is bij een koude start. Met 20w50 hoorde je gedurende 5 tot 7 seconden de kleppen een beetje tikken, nu is dat na 2 seconden weg.
Ik ben nu vooral benieuwd hoe dit spul op de lange duur gaat bevallen.
En….......................inmiddels een jaar verder. Hoe bevalt “dit spul” ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Buitengewoon goed. Geen nieuwe nokkenasslijtage kunnen meten. Mooie grijze “zink"laag op de nokken, zoals het hoort, minder olieverbuik, nog steeds perfecte oliedruk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik heb gister m’n carter ook volgegooid met deze “wonderolie” van Valvoline. Starten met 7-8 jaar oude olie leek me geen strak plan.
Ik ben benieuwd.
Nu we het toch over olie hebben, is er bij de C/114 een trucje mogelijk om het ding op oliedruk te krijgen zonder dat ie hoeft te lopen?
Ik weet dat je bepaalde motoren kunt “Primen” door bijvoorbeeld de oliepomp aan te drijven zonder de motor te laten lopen.
Het mooiste zou zijn dat voor die ‘eerste start” na al die jaren de olie al een keer op druk geweest is….
Motor is overigens wel los….
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Helaas, zo’n “trucje” is er niet echt tenzij je met een handpomp oid aan de gang zou willen gaan. Ik zou er zelf voor kiezen om de kleppendeksels te verwijderen, de nokkenassen met de oliespuit ruim in de olie te zetten, de deksels weer te monteren, daarna de bougies verwijderen en de motor zonder aangesloten ontsteking en zonder aangesloten benzinepomp op de startmotor rond laten gaan tot er oliedruk is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25696
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mischien de HD pomp ook even vullen en de onlast schroef van de HD regelaar los.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dat kan wel
Walter
Meten is weten , gissen is missen














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dus… Met een handpomp!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Komt wel aardig overeen met waterman z’n omschrijving….....
http://www.youtube.com/watch?v=XDWkx-XNpHc
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Vandaag toch maar zo’n “handpomp” besteld, sla ik 2 vliegen in één klap. Zo’n pomp is handig als ik een keer een vaatje olie koop voor de rest van het wagenpark, en ik zie dat rondpompen van die olie door de motor ook wel zitten voor een eerste start. Hoe dan ook heeft het ding jaren stil gestaan en ik kan me niet voorstellen dat er dan nog veel olie bij de lagerschalen zit.
Voor een geeltje inclusief verzenden kun je ook geen armoe lijden toch.
Ik was gister op de techno-classica in Essen en daar heb ik een heel gesprek gehad met iemand van de firma Wagner: http://www.oldieoel.de
Zij zijn gespecialiseerd in olie voor klassieke auto’s.
Ik heb hen eens gevaagd over het probleem met gebrek aan ZDDP additief in veel moderne oliën. Specifiek toegespitst op het probleem met de nokkenassen van de SM.
Zij waren een heel andere mening toegedaan, olie met een laag ZDDP gehalte is op zich geen probleem, sterker nog die zinktoevoeging was vroeger wel zinvol maar inmiddels achterhaald. Hun mening was dat het veel beter is om voor de bescherming van de nokkenassen een additief op keramische basis te gebruiken. Zincadditief was volgens hen een additief uit het verleden en veel minder effectief dan hun keramische variant.
Ze hadden overigens een soort van testopstelling en het spul en ik moet zeggen ik was verbaasd. Nu ben ik altijd erg sceptisch met dit soort dingen maar ik had niet meteen het idee dat dit helemaal onzin was. Niet dat ik nu meteen dit in m’n SM motor ga gooien maar ik sta altijd open voor nieuwe ontwikkelingen natuurlijk.
Wat denken jullie hier van?
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
CEE-IKS schreef:Zij waren een heel andere mening toegedaan, olie met een laag ZDDP gehalte is op zich geen probleem, sterker nog die zinktoevoeging was vroeger wel zinvol maar inmiddels achterhaald. Hun mening was dat het veel beter is om voor de bescherming van de nokkenassen een additief op keramische basis te gebruiken. Zincadditief was volgens hen een additief uit het verleden en veel minder effectief dan hun keramische variant.
Tja, aan de ene kant zeggen ze dus: laag zddp is geen probleem. Maar dan moet je er wel ons keramische aditief in smijten.
Dan denk ik:
zonder die toevoeging is olie met een laag zddp-niveau dus niet ok….
Ik wil best geloven dat een keramische toevoeging beter is dan de oude zinktroep. Maar rondrijden zonder enige bescherming doe ik niet meer. 4 nokkenassen kostten 1200 euro… en dan komen er nog stoters bij. De vorige waren na 60.000km zonder zink of keramiek gaar. Dat gaan we niet meer doen.
Dus dat er IETS van een beschermingsaditief in moet is dus duidelijk. Lijkt mij.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Want dit is wat er met je nokkenassen gebeurt zonder die bescherming…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Vindt het altijd nog gek dat er putjes ontstaan ,en geen slijtage in de zin van kleiner worden van de nokken en dergelijke.
Dus met andere woorden hoe kan dat?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














































Totaal aantal Berichten: 43391
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De nok wordt echt wel aangetast, dat zie je alleen niet goed op deze foto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste