Goedemorgen,
Ik ben voornemens om een 2e hands Citroen C4 (coupe) aan te schaffen met een 1,4 motor, 88pk.
Moet nog een proefrit maken, dit gebeurt zondag of maandagmiddag.
Eerste vraag: heeft deze genoeg vermogen of is een 1.6 meer aan te raden? Mijn keus voor de 1.4 is vanwege het brandstofverbruik. Daarnaast is de prijs interessant, namelijk 4950,- met 121.000 km op de teller, bouwjaar september 2005.
Is de C4 een betrouwbare auto? Lees namelijk berichten van zeer onbetrouwbaar tot zeer trouw.
Is elke auto uitgerust met cruisecontrol, airco en dergelijke electrische extra’s? Waar moet ik op letten etc.
Rijd momenteel een Peugeot 206 GTI 2.0, is het een enorme voorruitgang t.o.v. brandstof verbruik of valt dit in de praktijk tegen? En qua vermogen?
Spaceman
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Welkom hier!
De 1.4 is prima om fatsoenlijk mee te komen in het verkeer. Wil je wat vlotter, dan moet je hem redelijk op toeren rijden en daar wordt hij natuurlijk niet zuiniger van.
De 1.6 heeft wat meer koppel en is daarmee zonder doortrappen natuurlijk wat vlotter. Ben je een vlotte rijder, dan zou ik eerder voor de 1.6 gaan.


Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 02-02-2013
- C4 (2004-heden) 1.6 16v VTR+ Coupe
Als je nu een 2.0 gti gewent bent dan weet ik nu al dat een 1,4 gaat tegen vallen. 1156 kilo met 88 pk dat houd niet over
Een overstap van een 2.0 gti naar een 1.4 dat is een behoorlijk verschil 1156 kilo met 88pk 133nm
Een goede testrit kan zeker geen kwaad , ik persoonlijk denk dat het gaat tegenvallen een 1.6 is 20 kilo zwaarder en heeft 20 pk 13 nm meer.
Die verhouding lijkt mij iets beter






















Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik heb een 1.4 gehad in Berline vorm. Verbruik viel mij behoorlijk tegen. Met een klein zuchtje tegenwind reed ik 1 op 11 en met een harde tegenwind al snel 1 op 9,5. Ook in de stad lust hij wel een slokje. Als ik gewoon reed met goed weer op cruisecontrole reed ik rond de 1 op 12 en 1 op 11,5. Daarbij even aangeven dat ik zeker niet heel snel reed. 135 op de teller waar 130 mocht en dat soort dingen.
Mijn vader heeft een 1.6 gehad. Gewoon een fijnere motor. Veel soepeler, zuiniger en stiller. Toen ik vorig jaar met een caravan van 1000 kilo van Verviers naar de duitse grens reed en terug naar de 2!!!!! moest om nog omhoog te komen had ik het helemaal gehad met dat ding.
Toegegeven ik heb vanaf het begin storingen en nog eens storingen gehad( wat overigens niet inherent is aan C4) en dat heeft het plezier wel wat verminderd. Verder zit de C4 erg goed in elkaar en de wegligging is prima te noemen.
Let vooral op trillen van het stuur, dit is niet altijd op te lossen met banden balanseren. Is dat niet het geval is het niet uit de auto te krijgen. Cruise controle geeft nog wel een storing. Dit komt dan met name voor bij het wieltje om hem uit, aan of op limiter te zetten. Draai je daar aan en hij geeft storing dan moet er eigenlijk een nieuw paneel op van 350 ex btw en montage. De 1.4 is volgens mij wel redelijk betrouwbaar. let wel op lekke koppakking en ze zijn koud behoorlijk nukkig.
Succes met je zoektocht.


Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 02-02-2013
- C4 (2004-heden) 1.6 16v VTR+ Coupe
Ik weet niet hoeveel km je rijd per jaar Maar als ik het goed heb berekent dan kan een diesel vrij snel uit
nou moet ik wel zeggen dat ik mijne mijn diesel erg gunstig heb gekocht.
Dan heb je vermogen en koppel.
Let ook even op de raambediening van het linkse portier, deze weigert soms dienst!
Maar dat is eenvoudig te verhelpen met contactspray.
:: C4 :: 2007 :: 5-DEURS SEDAN :: 1.6 HDi 92 (DV6ATED4) ::
glutendokter schreef:Ik weet niet hoeveel km je rijd per jaar Maar als ik het goed heb berekent dan kan een diesel vrij snel uit
nou moet ik wel zeggen dat ik mijne mijn diesel erg gunstig heb gekocht.
Dan heb je vermogen en koppel.
Mee eens, alleen is de 92 pk zonder automaat volgens opgave niet een scheurijzer. Het koppel ligt een stuk hoger dan een benzine auto, dus veel trekkracht. Maar kan natuurlijk lang niet tippen aan een 2.0 benzine qua acceleratie.
C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.


Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 02-02-2013
- C4 (2004-heden) 1.6 16v VTR+ Coupe
En dan nu de vraag: hoe is de testrit verlopen?
@ jellejawa ik volg jou op dit ogenblik niet
glutendokter schreef:En dan nu de vraag: hoe is de testrit verlopen?
@ jellejawa ik volg jou op dit ogenblik niet
Simpel, een diesel is geen scheurijzer. De 92 pk doet iets van 13 tot 14 seconden van 0 tot 100. Een benzine auto trekt veel vlotter op.
C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.


Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 02-02-2013
- C4 (2004-heden) 1.6 16v VTR+ Coupe
Er is ook nog een 109 pk diesel. Is natuurlijk nog steeds geen 2.0 benzine. tenzij hij getuned word.
Ik was de 92pk al vergeten
Maar die 112 pk diesel is volgens mij alleen met automaat. Moet je ook maar willen.
C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.


Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 02-02-2013
- C4 (2004-heden) 1.6 16v VTR+ Coupe
Mijn 109 pk diesel is gewoon een 5 bak
glutendokter schreef:Mijn 109 pk diesel is gewoon een 5 bak
Dat is w.s. het eerste model C4. Ik heb het over het nieuwe model. Heb veel gezocht, maar kwam er nooit een 112 pk versie tegen met handbak. Alles E-HDI.
C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.


Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 02-02-2013
- C4 (2004-heden) 1.6 16v VTR+ Coupe
De TS zoekt toch ook een 2005 model niet zo gek dat ik daar op door ga een 2012 heeft wel een ander prijskaartje
Dus spaceman is het hem geworden of zoek je nog even verder?
Allereerst iedereen bedankt voor de antwoorden…
Door jullie reacties ben ik gaan twijfelen over de 1,4 variant en heb ik de proefrit afgezegd.
Omdat het voor mij meer als een dik uur rijden is.
Ik weet dat ik graag een c4 wil maar dan misschien een 1.6 wel beter.
Vind het niet erg om flink vermogen in te leveren tov mijn 206, maar ik twijfel door jullie of 1.4 goed genoeg is
glutendokter schreef:De TS zoekt toch ook een 2005 model niet zo gek dat ik daar op door ga een 2012 heeft wel een ander prijskaartje
Je hebt gelijk, haalde 2 topics door elkaar waarin ik actief was.
C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.