oliedruk
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 01 mei 2013 06:37 PM

Ik heb een vraag over de oliedruk sensor hoe kun je constateeren dat deze stuk is.

Ik heb namelijk het volgende probleem. Als de motor van mijn snoek DS onder de 1500 toeren draait. Dan ging mijn olie lampje aan. Die dag was het ook erg warm toen het gebeurde. Daarna is het ook een poos goed geweest. maar ik heb toen toch maar de olie vervest met een nieuw olie filter.Dat ging weer een paar dagen goed. Maar nu steekt toch weer het probleem op dat het olie lampje begint te branden. met een warme motor. Ik heb nu mijn twijfels over de oliedruk sensor. Maar het zou ook nog de oliepomp kunnen zijn in de motor. Maar hoe sluit ik nou uit van wat er aan de hand is met de motor.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 mei 2013 06:50 PM
  [ # 1 ]

Waar woon je? Ik heb een mechanische oliedrukmeter. Dan weet je meer dan met een lampje. Ik woon in Breda

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 mei 2013 06:57 PM
  [ # 2 ]

Te weinig olie?
Afdichtrubbertjes langs de bout die het oliefilter vastzet verdroogd?
Driehoekje oliefilterdeksel juist gemonteerd tov carter?
Oliepeilstok juiste lengte (anders te weinig olie in het blok)?
Juiste dikte olie gebruikt (20W40)?

knuffel

Profiel  
 
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 01 mei 2013 07:04 PM
  [ # 3 ]

bedankt voor de snelle reacties
Ik woom in leeuwarden

Ik heb er nu iets te veel olie in volgens de olie pijl stok. Hoe lang moet deze eigenlijk zijn.
Drie hoekje olie filter is goed. Ik heb vaker olie vervest.
Ik heb er 20w40 in.

Kan het ook komen dat het koelsysteem niet goed werkt. Waardoor de olie te dun wordt. Ik kan namelijuk bij warme motor de radiateur dop er zo vanaf draaien. Kortom het systeem bouwt geen druk op. of hoort er geen druk op het systeem te staan.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 02 mei 2013 09:21 PM
  [ # 4 ]

Probleem koeling lijkt mij een erg onwaarschijnlijke oorzaak.
De sensor kan als hij oud is meetfouten geven.
Nog nooit gehoord van verschillende lengten pijlstok bij een DS korte slag motor.

Meest voorkomende oorzaak lage oliedruk is het niet goed plaatsen van oliefilter, een van de platte rubber ringen van oude oliefilter laten zitten, de centrale bout van oliefilter niet goed aanhalen. Bij de 10k workshop die wij jaarlijks geven is het vaak voorgekomen dat na de beurt het oliedruk lampje flikkert. Was altijd het oliefilter. Tegenwoord controleert de instucteur daarom echt elke handeling hiervan.

Als oleifilter en druksensor uitgesloten zijn, dan zal het de pomp zijn en dat is balen. Je kan dan nog eens extra dikke olie proberen bv 20w60

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 mei 2013 09:38 PM
  [ # 5 ]

Of het lagerwerk….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 02 mei 2013 09:53 PM
  [ # 6 ]

Lang geleden heb ik ook de 10k workshop gedaan.
Maar sinds kort doet de auto dit nu. Ook bij de oude olie. Ik had de hoop dat de nieuwe olie het probleem zou oplossen. Maar ik ga nog een keer naar het oliefilter kijken. De o-ringen van het bakje waar de oliefilter in zit had ik ook vervangen.

Ik heb nog even gereden. Als de motor koud is er geen probleem. Als hij warm is komt het probleem dus op zetten. Het koelwater heb ik gemeten met een externe elktronische tempratuur meter. ik kom dan uit op 83 graden. De motor heeft eigenlijk nog nooit olie verbruikt. En ook het water peil in de radiateur blijft gelijk. Dan blijft tot dus zover de oliepomp over denk ik.

Ik moet nog maar eens goed naar het oliefilter kijken. En in het motor blok teuren in het ontstanne gat. opzoek naar obstakels. En anders dikkere olie proberen.
bedankt voor de reacties.
groet Patrick

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 mei 2013 09:55 PM
  [ # 7 ]

Vervang aub EERST de oliedrukzender!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 mei 2013 09:57 PM
  [ # 8 ]

Ja, die geven nogal eens de geest.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 02 mei 2013 11:18 PM
  [ # 9 ]

Ik zal kijken of ik dan nog een oliedruksensor kan vinden en een brug regelen om dan maar de oliedruksensor te vervangen en oliefilter te chekken

Profiel  
 
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 03 mei 2013 06:08 PM
  [ # 10 ]

Het is niet gelukt een brug te regelen. Maar wel een oliedruk sensor. Deze gelijk vervangen. En het oliefilter zit goed.

Ik heb de auto nu weer even getest. En het lijkt gelukkig weer goed. Kortom het was aleen de oliedruksensor. Dat is weer een meevaller. Ik zag me zelf nog niet een motorblok reviseeren of uitwisselen.
Maar bedankt aan de mensen die dit forum maken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook