DS op LPG start issues
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 19 mei 2013 06:58 PM

Ik ben wat verdwaald hier als XM VSX CT rijder, edoch een poging.

Mijn zwager rijdt een DS (21 ?? nieuwere dashboard 1969 ??).

Hij start het liefst altijd op LPG.
Klinkt mij wat vreemd, ik had in mijn moderen leasebak een gasbel, en
die sloeg pas na een paar km rijden op benzine over op gas, ok.

Het issue.
Normaliter gaat het starten op LPG gewoon goed begrijp ik van hem.
Maar.. hij beweerd dat soms de benzinemeter het niet doet (staat op 0).
En op zo’n moment kan hij ook niet op LPG starten, wel op benzine.

Na een korte periode (tijdens het rijden) doet de benzine meter het weer goed.
En dan kan hij ook naar LPG schakelen, zo beweerd hij.

Ik vind dit zelf heel erg onlogisch.
Alsof het benzinemeter circuit (electronisch) een relatie zou hebben
met het LPG electronisch circuit.

Ik heb hem ook wel eens gehoord over “123”, dit is meen ik de ontsteking.

Nogmaals, ik ben verdwaald hier als XM rijder.
En ik besef dat ik wel heel erg weinig gegevens geef.

Maar toch probeer ik het even, zo niet jammer.
Mag hij het zelf posten hier met meer details.

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 19 mei 2013 09:35 PM
  [ # 1 ]

Vermoedelijk heeft hij een wisselschakelaar LPG/benizne die op leeftijd is en af en toe slecht contact maakt.
Hoe oud is die LPG-installatie?

knuffel

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 20 mei 2013 11:56 AM
  [ # 2 ]

Leeftijd LPG installatie.

Zeker 10 jaar, waarschijnlijk veel ouder.

Maar die benzine meter is gewoon een vlotter in je tank met
een variable weerstand, en zodoende gaat de benzine meter mee
op het vlotter niveau in je tank.

Dit zou toch 100 % gescheiden zijn van je LPG gebeuren.

Ik zal hem eens vragen een blik te werpen op het schakel gedeelte.

Merci

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 20 mei 2013 12:01 PM
  [ # 3 ]
KlaasBaas schreef:

Dit zou toch 100 % gescheiden zijn van je LPG gebeuren.

Hoeft niet per sé. Er zijn ooit wel oplossingen bedacht om de benzinemeter de LPG-tank-inhoud te laten aanwijzen bij het rijden op LPG.

knuffel

Profiel  
 
Ernst Visser
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 29-10-2006

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 20 mei 2013 03:56 PM
  [ # 4 ]

Interessant topic. Dat heb ik ook. Sterker nog het gaat over mijn DS!

De benzinemeter wijst geen gas stand aan. Bij de schakelaar zitten een paar ledjes. Wanneer de tank bijna leeg is branden minder groene ledjes.
Soms doet de benzinemeter helemaal niets. Tegelijk staat de koelwatertemperatuurmeter op dezelfde stand als wanneer het contact uit is (dat is iets hoger dan wanneer er wel spanning is en de motor uit staat / helemaal koud is). De ontsteking doet het wel. Starten op benzine gaat goed. Na een paar honderd meter rijden komt er meestal wel weer spanning op de benzinemeter. Vanaf dat moment kun je overschakelen naar gas.

Nu ik er nog eens over nadenk vermoed ik dat het relais dat de gastoevoer aan/uit zet geen spanning krijgt. Omdat de benzinemeter ook geen spanning krijgt moet ik nagaan via welke draden deze spanning krijgt. Het lastige is dat dit probleem zich af en toe voordoet. Wanneer je klaar staat met universeelmeter doen alle contacten het.

mvg,
Ernst

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 mei 2013 04:33 PM
  [ # 5 ]

Het zou me niets verbazen als blijkt dat de afsluiter op de tank afgetakt is van de + naar de vlotter. Stand van tempmeter is normaal. Hij gaat pas naar de juiste stand als het contact aan is.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook