Ik heb al even gezocht maar niet echt gevonden wat ik moet hebben.
Het is gisteren begonnen. tijdens het rijden werkten de knipperlichten niet meer, en het lampje van de de laadstroom brandde. Er was een zekering doorgebrand. Ik heb deze direct vervangen. en alles was in orde.
Vandaag zag ik plots rook onder het dashboard te voorschijn komen auto afgezet en het dashboard los gedaan. de relais van de knipperlichten was gloeiend heet deze ontkoppeld en een andere aangesloten, ik dacht dat het nu volledig in orde was. Niet dus, wederom rook onder het dashboard en een hete pinkerdoos.
Ik vrees dus dat er ergens een slechte massa is of een verliesstroom. heeft iemand een idee waar ik moet beginnen zoeken? Of iets dergelijks al aan de hand gehad?
Tim
Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969
Niets te maken met je laswerkzaamheden… met andere woorden heb je alle de polen los gehad en mogelijk wat elektronica defect gemaakt met las werkzaamheden.
Dat heeft er volgens mij niets mee te maken. want de eerste keer dat de zekering doorbrande was voor het lassen.
De baterij is natuurlijk afgesloten tijdens het lassen.
Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969








Totaal aantal Berichten: 759
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Een “slechte massa” is het zeker niet.
Vermoedelijk (gedeeltelijke) kortsluiting, dat wil zeggen dat een spanningvoerende draad min-of-meer kontakt maakt met de massa. Verdenk de draad tussen de knipperautomaat en de richtingaanwijzerschakelaar (als het gebeurde terwijl je de richtingaanwijzer niet gebruikte) ofwel de bedrading tussen de schakelaar en de richtingaanwijzer (als het uitsluitend gebeurde terwijl je de richtingaanwijzer juist wel gebruikte), eventueel ook nog de draad tussen de automaat en het controlelampje.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Als het relais heet wordt, is dan niet gewoon die spoel in het relais verrot? Simpel te testen door spanning op de spoel te zetten (aanstuurkant dus). Is maar een idee, ik heb er geen ervaring mee.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb je alarmlichten?
Heb namelijk vergelijkbaar probleem gehad met een relais in het dashbord dat spontaan op knipperen ging.
Bleek dat de bedrading van de later ingebouwde alarmlichten totaal verrot was, de originele bekabeling is nog als nieuw.









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
o, ik lees net as dat je het relais al vervangen hebt. Slaat mijn vorige reactie dus nergens op…
Nieuwe zekering te zwaar misschien, heb het probleem ook gehad toen waren de koolborstels versleten van de dynamo.
http://www.mijnalbum.nl/Album=TVQZNGCK
http://www.mijnalbum.nl/Album=QEOLXD3E
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDJPI4T4
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000817440551
citroen ds 23 inj pallas 1973
DS special 1972
Mercedes ML320
Volkswagen krafter Polygon Nederland





























Totaal aantal Berichten: 10566
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als er rook is, is er een kortsluiting. Met een te zware zekering kan dan de zaak wel in de fik vliegen, maar als alles goed is maakt de zwaarte van de zekering natuurlijk niets uit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Maar kan het dan niet zo zijn dat als de zekering niet doorslaat dat de bedrading dan te warm wordt?
http://www.mijnalbum.nl/Album=TVQZNGCK
http://www.mijnalbum.nl/Album=QEOLXD3E
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDJPI4T4
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000817440551
citroen ds 23 inj pallas 1973
DS special 1972
Mercedes ML320
Volkswagen krafter Polygon Nederland





























Totaal aantal Berichten: 10566
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, daarom moet je nooit te zware zekeringen gebruiken. Maar het probleem is dat er dus ergens een kortsluiting is. Dan wordt normaliter de stroom te groot voor de zekering en smelt hij. Maar de kortsluiting moet natuurlijk wel gevonden worden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2779
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Een relais bestaat uit twee delen:
A. Een elektromagneet die…
B. Een (of meerdere) schakelaar(s) aantrekt. Dit kunnen maak-contacten (=kring gesloten bij activering) maar ook een breek-contacten (=kring open bij activering) zijn.
Het kan dus ook op twee manieren heet worden:
A. Er blijft constant een spanning op de spoel van de elektromagneet staan. Als dat een paar volt is dan wordt de schakelaar niet aangetrokken maar wordt de spoel op den duur wel gloeiend heet. Als het relais wél geactiveerd wordt dan zouden de knipperlichten constant branden.
B. Er loopt een veel te hoge stroom door (een van) de schakelaar(s). Als het relais in rust heet wordt dan moet het in dat geval om stroom door een breek-contact gaan.
Ik denk dat er een spookspanning op de spoel staat. Succes met de speurtocht in elk geval.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
probeer het eens te testen zonder de “drie klokken” d’r in. dus rijden zonder het klokkenpaneel.Dan het knipperlicht aan en zien waar dan de rook weg komt. voor hetzelfde zit er sluiting in de draadbundel. of komt er rook uit de knipperautomaat. ook kun je nu een spanning/universeelmeter aan hangen en ziet wat de spanning op de automaat is. Of de autmaat afkoppelen schakelaar op “aan”: nu nog steeds rook ??? enz, enz…........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
@vlietmansje ik heb geen alarmlichten, zover ik weet is de kabelboom orgineel, buiten de toevoeging van lpg, maar die zit op een ander circuit.
@johnny meijboom de zekering is gelijk aan degene die ik er uit heb gehaald.
Vandaag is de ds in de garage voor een schaderapport van een klein accidentje (iemand heeft er achterop gereden). En de garagist ging even kijken als hij tijd had. Anders zal ik vanavond alles beginnen doormeten, en eventueel even zonder klokken rijden zodat ik kan zien van waar het komt. Het probleem hiermee is dat de rook niet per direct komt maar na een tijdje.
Dyane 6 Confort Commercial 1968
Dyane 6 Confort Commercial 1969
Heeft dat kleine accidentje er mee te make? Een plus draad in de knel gekomen?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





























Totaal aantal Berichten: 10566
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als een draad onder het dashboard in de knel komt bij een aanrijding van achteren kun je de ds beter opknijpen ben ik bang.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.