Hallo,
Bij mijn DS van 1967 heb ik een paar jaar geleden de rechter voorrem vervangen. Vanaf dat moment ben ik bezig
met het ombouwen tot een tweedeurs cabrio. Dinsdag spuit ik de auto in de originele blanc carrare kleur.! Maar dit
terzijde . De afgelopen jaren dus niet gereden. Bij de rit uit de garage naar de oplegger zakte de auto tijdens het remmen iep door alle vier
de wielen. Ik dacht: lucht, dus ontluchten bij de remklauwen. Bij mijn ID uit 1965 zit er een ‘loze’ ‘wartel’ waarmee ik kan ontluchten.
Bij de DS is dit niet het geval, alle wartels zijn bezet! Hoe ontlucht ik dan het hydraulisch systeem?
DS!

Totaal aantal Berichten: 10631
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Op elke remklauw zit een ontluchtingsnippel. Zo ook op de cylinders achter.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 760
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Op een halfautomaat loopt er vanaf de remcommando een leiding naar de linker klauw, vandaar naar de rechter klauw, en vanaf de rechter klauw een leiding naar de CentrifugaalRegelaar. Bovenop de CR zitten twee nippels voor het ontluchten, waarvan één voor de remmen. Zie het WerkPlaatsHandboek voor de procedure.
Achterremmen apart ontluchten, daar zitten de nippels gewoon op de cilinders.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Volgens mij is de info van nltecoko nog niet helemaal volledig: er zit namelijk een toerentalregelaar (oid) op je inlaatspruitstuk. Die heeft ook een ontluchtingsnippel. Met deze nippel ontlucht je je linkervoorrem. De centrifugaalregelaar ontlucht, met de juiste nippel van de twee aldaar, alleen je rechterrem.
Groet, Jan

Totaal aantal Berichten: 487
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Klopt, de ontluchting voor links zit op de actuator voor het verhoogde toerental en zit vast aan de carburateur. Procedure hangt (beetje) af van bouwjaar maar is ongeveer:
- motor af, laagste stand, ontlastschroef HD regelaar open
- hulpje in de auto met voet op de rem
- slangetjes op ontluchtingsnippels naar voorraadvat
- ontluchtingsnippels open draaien
- motor starten, ontlastschroef dichtdraaien, auto hoogste stand
- tijdje vloeistof laten stromen totdat luchtbellen weg zijn
- nippels dichtdraaien
- nu kan de rem worden losgelaten, klaar!
Klinkt misschien als een heel verhaal maar gemakkelijk te doen.
Mario, ben erg benieuwd naar foto’s en details van de cabrio conversie - kun je iets delen?
Gr, Matthijs

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Is dit niet te wijten aan defecte remaccu?
Hartstikke bedankt! Ik ga hiermee aan de gang. Voorlopig ga ik er maar van uit dat de remaccu niet stuk is
Matthijs, leuk dat je zo belangstellend bent! Ik heb geprobeerd een paar foto’s als bijlage toe te voegen maar ze zijn te groot voor wat de bestandsgrootte betreft. Ik moet even kijken hoe ik ze kan verkleinen.
DS!
Mario, ik had hetzelfde probleem met de foto’s. Kijk eens in mijn topic daarin staat ergens hoe je grotere foto’s kunt posten.
Bij mij zakt ze ook tijdens het remmen maar dan alleen van achter. Dit komt omdat ze niet genoeg remkracht aan de voorzijde heeft. Probleem doet zich voor sinds hoofdremcilinder eruit geweest is. Ik ga eens controleren of er geen rubbertje van de remleidingen verkeerd zit. Als dat geen verbetering geeft moet ik de hoofdremcilinder vervangen. Is je hoofdbol nog goed? Als je een hydroliek hebt kan het ook nog de remaccu zijn.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Nou, ontlucht op hiervoor beschreven manier. Nog bedankt! Ging perfect. Probleem is ’ verkleind’. Nu zakt ze bij het remmen alleen achter door. Eerst maar eens de hoofdbol vervangen. Als het de hoofdremcilinder is hoe stel ik dat dan vast zonder die te demonteren?
DS!

Dat achter inzakken kan ook komen doordat je de achterremmen nodig moet stellen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De achterremmen ontlucht en probleem opgelost! Hoewel….. . Allereerst blijft het rode lampje lang branden, gaat uiteindelijk uit om meteen als ik rem weer aan te gaan. LHM zit er voldoende in. Als de motor stopt zakt de auto meteen een stukje in. Toch een defecte remaccu?
Maar, nog veel vreemder: als de motor loopt (stationair, want rijden kan ik er nog niet mee) en ik rem dan slaat de motor af!?!?
Weet iemand hoe dit zou kunnen komen?
Motor start trouwens meteen maar nadat ie is afgeslagen wil ie niet meer starten. Pas na enkele minuten weer wel.
DS!
Kleine toevoeging: motor loopt stationair. Dan zakt auto voor een beetje in (uit zichzelf, dus zonder te remmen) en slaat meteen af….
DS!
Nog een toevoeging: ik probeerde de.motor lopende te.houden door.heel veel gas te geven: enorme knal onder het kleppendeksel. Toen maar eens.de.kleppen gesteld. Die stonden best goed. Mijn nieuwe bougies ( eergisteren erin gedaan) helemaal zwart…. Toch de carburqteurafstelling?
DS!

Als je een halfautomaat hebt hoort het toerental iets te zakken als je de rem indrukt. De centrifugaalregelaar hoort dan net niet aan te grijpen en net wel bij het verhoogde toerental. De carburateur moet afgesteld worden op het normale (lage) toerental. Daarna moet het versneld stationnair afgesteld worden. Ik weet niet precies hoe het zit bij een carburateurversie, wel bij een injectie.

Totaal aantal Berichten: 1069
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
mario123 schreef:De achterremmen ontlucht en probleem opgelost! Hoewel…..
. Allereerst blijft het rode lampje lang branden, gaat uiteindelijk uit om meteen als ik rem weer aan te gaan. LHM zit er voldoende in. Als de motor stopt zakt de auto meteen een stukje in. Toch een defecte remaccu?
Interne lekkage?
Ik heb een vergelijkbaar probleem:
Duurt lang voordat de boel op druk is en hij de druk snel weer kwijt,
bij mij is het bekrachtigde stuurhuis versleten…
(Komt maandag een andere in)
Uit jullie reacties en verder zoeken op het forum denk ik op te maken dat het iets met de remaccu moet zijn. Die ga ik eerst maar eens testen.
Dat de auto afslaat als ik de rem indruk bleek toeval te zijn. Ik heb de bougies vervangen, kleppen gesteld, brandstoftoevoer gecontroleerd maar probleem blijft: auto start probleemloos, loop ongeveer een minuut mooi stationair en slaat dan af. Daarna wil ie niet meer meteen starten. Paar minuten wachten en dan start ie weer om vervolgens weer uit te slaan. Dat moet iets met de luchttoevoer te maken hebben?
Maar daar is vast een andere thread over?
DS!