Kachelradiateur met succes schoongemaakt
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 22 juni 2013 02:54 PM

Hallo

Zoals ik reeds eerder vermelde in een ander topic heb vermeld zou ik de uit en inwendig verstopte kachelradiateur nog eens gaan schoonmaken/vervangen.
Dit vond ik niet zo belangrijk en zou hier eerst mee wachten tot een later tijdstip.
Maar toen ik deze week klaar was met de eerder beschreven werkzaamheden had ik tijd over.
Van dit moment heb ik gebruik gemaakt om toch eens te gaan kijken naar de kachelradiateur.
Ik had toch niets te verliezen , nu zat hij helemaal dicht en had een zeer kleine lekkage.
In het geval dat het mis zou gaan zou ik verder kunnen rijden met de slangen doorverbonden , of ik had een van de twee andere die ik nog heb liggen kunnen plaatsen.

Ik had dus maar de stoute schoenen aangetrokken en de radiateur gedemonteerd.
Daarna heb ik hem met azijn gevuld , en zo 2 dagen laten staan.
Vanmorgen heb ik hem gepoeld met water om de losgeweekte delen zo ver mogelijk te verwijderen.
Natuurlijk was ie niet voldoende schoon.

Ik heb daarna de brander gepakt en de onderzijde losgesoldeerd , dit leek mij de minste problemen te kunnen geven.
Bij het los solderen van de bovenkant was er het risico dat de 2 flenzen los kwamen en de afdichting tussen de 2 helften niet niet goed af zou dichten.
Dit zou allemaal extra werk met zich mee brengen mocht het mis gaan.

Toen de onderzijde er af lag heb ik de kanalen doorgestoken en de plekken waar gesoldeerd moest worden schoongemaakt.
Dit schoonmaken is erg belangrijk i.v.m. het hechten van de tin en slakvorming die kan optreden.

Na dit te hebben voltooid kon het dicht solderen beginnen.
Na dit gedaan te hebben , heb ik de radiateur afgeperst.
Er was nog één kleine lekkage op de overgang van een pijpje naar de plaat.

Toen kon ik kiezen: Of weer helemaal open maken ,of van buitenaf proberen te solderen.
Ik heb voor het laatste gekozen ,uit elkaar halen kon altijd nog.
Gelukkig was na het warm stoken van het bewuste pijpje de lekkage weg , en is de radiateur nu lekvrij.

Als laatste heb ik de radiateur voorzien van een nieuw laagje verf en hangt hij nu op om te drogen.

Ik zal hem later deze middag weer in de ds monteren.

Ik ben van plan de andere 2 radiateurtjes die ik heb liggen ook onderhanden te nemen.
Jammergenoeg zijn de 2 andere radiateuren (2 rijders) die ik nog had liggen verdwenen.
Deze heb ik waarschijnlijk een paar jaar geleden weggegooid omdat ik dacht “als ik problemen krijg met de radiateur vervang ik hem toch door een 3 rijer”
Als ik ze bewaard had was dit een mooie kans om meer ervaring op te doen met het repareren van een radiateur.

De grote radiateur van de 404 zal eerstdaags ook aangepakt moeten worden aangezien deze na de reiniging 8 jaar geleden weer dicht aan het slibben is.
Of het word helemaal schoonmaken zoals bij de kachelradiadiateur van de ds , of ik vervang het koelblok.
Dit is weer een hele uitdaging , mmaar doe er wel ervaring mee op.

De ervaring hierin wil ik steeds verder ontwikkelen zodat ik na verloop van tijd ook voor anderen een radiateur van een 404 of ds kan repareren.

Bij deze stel ik dan ook meteen de vraag :

Is er iemand die nog een radiateur van een ds heeft , die hij bij het oud ijzer wil gooien?
Deze zou ik dan graag ontvangen als oefenproject.

Gr Bjorn

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2986

Gepost: 22 juni 2013 11:28 PM
  [ # 1 ]

Ik heb nog wel een oude radiator voor je liggen in Beekbergen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook