Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo mensen,
Tijdens afgelopen winter heb ik diverse werkzaamheden aan m’n DSuper uitgevoerd, waaronder nieuwe V-riemen op de dynamo. Deze moest daardoor natuurlijk los van de beugel. Ook heb ik de ontsteking opnieuw afgesteld en daarvoor een pen in het vliegwiel gestoken, net onder de dynamo.
Winterstop voorbij, accu erin en rijden maar. Vrij snel bleek dat de tijd tussen bedienen van het clignoteur-pookje en dat er daadwerkelijk werd geknipperd steeds langer werd, inmiddels meer als 3 seconden.
Ik heb een nieuw clignoteur-relais besteld en ingebouwd. Dit is een modern ding dat ook voor motoren wordt toegepast. Héél ander werkingsprincipe dus als een bi-metaaltje. ‘s Ochtends (probleemloos) naar m’n werk gereden en ‘s middags (warme dag) naar de auto toegelopen waar ik het volgende ondervond:
- Alarm schakelde uit maar de knipperled bleef continu branden. Auto startte gewoon.
- na 5 km een hoop geknipper van het alarm en deze was nu dus wel uit.
- na 20 km wilde de auto niet goed meer optrekken op LPG, overgeschakeld op benzine en probleem verholpen.
- bij remmen viel de radio uit, dit was trouwens ook op LPG. Erg vreemd aangezien de radio direct op de accu is aangesloten (via een stekker-zekering).
- 10 km verder was ik thuis, accu losgekoppeld & aan de lader totdat ik tijd had voor analyse.
Dat was vandaag dus. Ik heb diverse contacten opnieuw gemaakt, kabels vervangen, zekeringen nagekeken en dergelijke. Toen ontdekte ik dat uit een van de originele kabelbomen in de buurt van de accu 3 losse stekkers uitstaken. 2 platte (rood en geel) en een ronde met groene kleur.
Het WPHB laat in de schema’s zien dat deze aan de stroomverdeler & de gele aan de dynamo moeten worden aangesloten. Een stiftje op m’n dynamo (met geïntegreerde stroomregelaar) was echter onbenut en hier heb ik het gele stekkertje op aangesloten.
Ik gok dat m’n winterse arbeid dit stekkertje los hebben getrokken, het stekkertje klemde niet heel goed. Dit heb ik meteen verholpen natuurlijk.
Frappant detail (met traag lopende motor), stekkertje vast: laadstroom lampje ligt een beetje flauwtjes op, stekkertje los: géén laadstroomlampje te zien.
Ik gok daarom dat de accu niet door de dynamo werd bijgeladen maar er wel verbruikers zijn (inclusief startmotor). Een volt-metertje bevestigd dit echter niet, bij draaiende motor is het voltage boven 13,5 volt met dit stekkertje vast of los.
Ook werkt m’n originele clignoteur-relais nu weer afdoende, betekenend dat de situatie wel degelijk is verbeterd, hopelijk ook opgelost.
Blijft de vraag of de ronde groene & platte rode stekkers nog een functie hebben ?
Ik doe binnenkort weer wat korte ritten op binnenwegen om dit uit te kunnen sluiten. Diagnose apparatuur (multi-meter) ligt in ieder geval klaar in het dashboard kastje.
Groetjes
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Totaal aantal Berichten: 10628
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je dsuper zal van origine een aparte spanningsregelaar gehad hebben. Als er dan een dynamo met inwendige regelaar ingebouwd wordt houd je stekkertjes over.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Zover was ik.
Blijft de vraag hoeveel stekkertjes er geen contra vinden en of inderdaad het gele stekkertje op de dynamo steekt.
Tevens ben ik benieuwd of het niet aansluiten van dit stekkertje inderdaad deze effecten kan hebben (laadt de accu nog wel bij met draaiende motor)?

Totaal aantal Berichten: 487
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Mijn gok (want bij een niet originele installatie is het moeilijk foutzoeken op afstand) is dat het gele stekkertje voor het opstarten zorgt van je dynamo.
Meet maar eens de afgegeven spanning zonder aangesloten stekkertje nadat je eerst de motor eerst hebt afgezet hebt en opnieuw hebt gestart. Meet daarna nogmaals de afgegeven spanning nadat je de motor hebt gestart met aangesloten stekkertje. Ik denk dat je dan wel een verschil gaat meten.
Een ingebouwde spanningsregelaar heeft geen externe componenten nodig om te kunnen functioneren. Hij moet echter wel opgestart worden met de geschakelde accuspanning op de +51 aansluiting van de dynamo (via contactslot). Het laadstroomlampje staat in serie met de hulpwikkeling ter indicatie van de werking van de dynamo. Het lampje zal oplichten bij niet draaiende motor (er loopt dan stroom door lampje en hulpwikkeling dynamo). Na het starten van de motor zal de hulpwikkeling de hoofdstroom opstarten die dan vervolgens de hulpwikkeling gaat voeden. Dan staat er 12V aan beide zijden van het laadstroomlampje er zal er geen stroom meer lopen -> lampje gaat uit. Het verklaart het gedrag dat je hebt waargenomen.
Lang en beetje complex verhaal maar denk dat je de fout hebt gevonden met het aansluiten van die gele connector.

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Dank je wel voor de heldere uitleg. Ik heb vandaan voor het eerst dit jaar het laadstroom lampje zien branden.
M’n accu is een jaar of 5 oud, verwachtte dat corrosie voor slechte massa bij de achter-knipperlichten zorgde ondanks dat de alarmlichtschakelaar en alarm de knipperlichten wel goed bedienen. Allemaal mogelijke oorzaken van slecht functionerende knipperlichten, echter niet dat alle andere componenten uitvallen
Bart,
Ik heb het vermoeden dat je te kampen hebt met een slechte aansluiting van de +pool naar je start-relais, hier zit een klemming die na verloop van tijd(hangend en trillend) ruimte gaat krijgen en daardoor slecht contact gaat maken.
Ik heb zelf het zelfde gehad, ook de zelfde “symptomen” want af en toe sloeg de radio af en soms viel zelfs de complete elektrische installatie uit, waardoor de auto stroomloos werd.
Je beschrijft klopt ook volgens dit principe:
- na 20 km wilde de auto niet goed meer optrekken op LPG, overgeschakeld op benzine en probleem verholpen.
Hier kreeg de LPG klep slecht contact waardoor hij niet geheel meer opende. Benzine is alleen afhankelijk van de ontsteking die af en toe ook onderbroken zal worden, echter word dit op benzine opgevangen door een volle vlotter kamer, met andere woorden een voorraad aan brandstof, LPG heeft dit niet.
- bij remmen viel de radio uit, dit was trouwens ook op LPG. Erg vreemd aangezien de radio direct op de accu is aangesloten (via een stekker-zekering).
Je remde, een schok waardoor het contact onderbroken werd, daardoor viel de radio uit.
ondanks je directe aansluiting zal het verdere elektrische systeem uitvallen waarvan de radio afhankelijk is.
De oplossing:
Dit heeft voor mij gewerkt nadat ik geconstateerd had dat er veel speling zat op de verbinding van de +pool naar het start-relais. Ik heb met een zware soldeerbout de hele aansluiting vertint zodat er een stevige en betrouwbare aansluiting kwam.
Tot de dag van vandaag werkt het nog perfect! Uiteraard kan je het relais ook vervangen door een nieuwe.
Ik hoop dat je er snel uit gaat komen want een betrouwbare snoek is heel wat waard!
Succes
Auto`s; ID19B Dspecial, XM V6 Exclusive

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag met de DS naar m’n werk en teug geweest, vooral snelweg en een beetje provinciaal met voldoende / teveel stoplichten.
Ook nog een oude Lancia, kever en CX Prestige gezien, dat terzijde.
Geen problemen gehad, voltmetertje gaf 12,2 volt aan bij stationair (zo’n 800 toeren) en rond 14 volt boven 1100 toeren, zowel heen als terugreis.
Knipperlicht met origineel relais lijkt sneller te knipperen als ooit (dat ik me kan herinneren) te voren.
Ik heb de auto nu niet aan de lader hangen om de lading van de accu morgen te testen (om dan nogmaals woon-werkverkeer mee te doen).
De auto wil al jaren niet meer starten via contactslot, ik heb daarom onder het dashboard een drukknop bevestigd om de startmotor te bedienen.
Ondanks dat dit probleemloos werkt zal ik eens kijken.
Heb je die tin aan de kant van de startmotor laten vloeien ?

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De eerste 3 dagen van deze week hab ik probleemloos gereden en beschouw het probleem als verholpen.
T.z.t. zal ik wat vloeimiddel & tin aan beide einden van de dikke kabels laten lopen.

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Heb al diverse ritten gemaakt, waaronder de Mergelland route afgelopen zaterdag, totaal zo’n 300 km gereden op een dag.