








Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Druk bezig met de restauratie van mijn DSuper5. Nu heb ik het blokje zo goed als klaar en heb ik een de carburateur losgehaald van het inlaatspruitstuk. Het is erg vet, vies van aangekoekte oude brandstof en ik wil alles weer netjes schoon hebben. Zijn er mensen met ervaring en hoe kan ik dit het beste aanpakken zodat het geheel van zowel buiten als binnen weer netjes schoon is?
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
ultrasoon reinigen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Methyl Ethyl Keton (MEK) lost alle troep op, maar is een vrij ongezond goedje. We gebruikten het veel tijdens mijn stage als vliegtuigmonteur op vlieveld Hilversum. Volgens mij is het inmiddels niet meer toegestaan in Nederland, maar hier in Afrika gebruik ik het nog regelmatig. Als je het goedje nog kunt krijgen is het een echte aanrader, maar wees voorzichtig; zeer brandbaar, lost alles op (inclusief verf), en gebruik handschoenen. Het is ook een fantastische ontvetter.
Ultrasoon werkt inderdaad ook heel erg mooi.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jawel hoor! Phoenix in Hilversum verkoopt het per liter. MEk lost ook ABS op. Daarmee kan je je Mehari lijmen!
Schoonmaken kan ook in wasbenzine.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Het is wel erg aangekoekt. Heb al met remmenreiniger geprobeerd het e.e.a. goed schoon te krijgen, maar wil niet echt goed schoon worden. Zal eens de revisieboer bellen of zij hem in een bad kunnen leggen.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971


Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-04-2005
- 2CV Transat
- ID/DS 21 Pallas Mechanique
Heeft het reinigen van de carb geholpen? Of heb je nog andere tips om de motor op benzine weer goed te laten lopen?
Die van mij (DX2) loopt ook niet echt lekker op benzine (slaat over en wil niet/slecht stationair draaien) en ik denk dat er jarenlang nauwelijks benzine in de tank heeft gezeten en dat er nu allemaal troep en roest inzit Benzinefilter bij de tank maak ik schoon als de benzine op is; ‘zwevend’ benzinefilter bij carb heb ik vervangen en filter in de carb schoongemaakt.
Heb ook stationairstand wat hoger afgesteld. Die schroef eronder is de mengselschroef denk ik? Als dat zo is, dan staat hij nu wat rijker, maar hij loopt nog steeds beroerd op benzine en slaat soms af. Op LPG doet ‘ie het prima.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gas auto’s hebben bijna altijd versleten carbu’s. Check de speling op de gasklepas maar eens. Verder moet zeker de vlotterhoogte worden gechecked en eventueel afgesteld.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En tenzij je een speciale gasventuri hebt met 2 “doorgeboorde” gaten, loopt een gas auto niet lekker op benzine. Als de gasventuri vlak boven de carb zit, dan zorgt die dat de remluchtsproeiers van de carburateur een te lage druk krijgen en daardoor is het mengsel van de carb fors ontregeld ( te rijk).
Bij de “doorgeboorde” gasventuri zitten er 2 pijpjes door die venturi heen, die precies boven de remluchtsproeiers uit komen zodat daar de goede druk staat.
Meer uitleg over gasventuri, remlucht sproeiers, meten met lambda sonde etc:
25-9 in Bleiswijk:
http://www.citroeniddsclub.nl/agenda.asp?steID=1&ID=102&agendapunt=4291
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper