Met mijn DS uit 1967 gisteren, na 15 jaar stilstand, een proefrit gemaakt. Al veel vervangen en gerestaureerd en hij reed heerlijk. Op de vering na, die is vooral aan de voorzijde stug. Daarmee ga ik even naar Chyparse.
Maar toen ik zo’n 70 km per uur reed halveerde de geluidssterkte en ging het halve display van mijn radio uit. Ik kan me herinneren dat 17 jaar geleden, bij een vakantie naar Italië, mijn radio het halverwege de vakantie het ook al begaf. Mijn koplichten gingen ook vaak stuk. Dat moet de spanningsregelaar zijn!?Stroom gemeten: bij hogere toeren 17V! op de binnenaansluiting voor de radio (zowel de permanente plus als de geschakelde plus). De laadstroom op de accu zit tegen 16V. ?
De massa (op zowel de spanningsregelaar als de minpool van de accu) is oke.
Nu lees ik op het forum dat die spanningsregelaar’bij te stellen zou zijn door de contactpunten te verschuiven. Is dat zo? Ik zal kijken welke spanningsregelaar het is, het is een DS 19A Pallas uit 1967, groen systeem, oude neus…
Gr Mario
DS!




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Mario,
Controleer eerst even de massa vd spanningsregelaar. Meet de spanning tussen het metalen huisje vd regelaar en min-pool van de accu. Je moet 0V meten (met draaiende motor!). Als je een hogere spanning meet, dan is de massa vd spanningsregelaar niet in orde en krijg je te hoge boordspanning.
In draadje van Stef over de bouw van zijn cabrio vind je instructie over afregelen mechanische spanningsregelaar.
Gr, Matthijs
Tussen de minpool en het huis van de regelaar stond idd 1,5 Volt!. Ik heb net een nieuwe massakabel (met de twee extra aardedraden) aangesloten. Eén aardedraad direct op het huis van de spanningsregelaar. De spanning bij de autoradio is nu gezakt naar 16,2 V, nog te hoog denk ik voor de nieuwe radio die ik heb aangeschaft? De laadspanning van de dynamo is 15,2 V, ook wat aan de hoge kant misschien? Ik ga even in de thread van de cabrio lezen over het bijregelen van de regelaar. Het is een Ducelier Paris.
DS!
Hoi Matthijs,
Gelukt! De spanningsregelaar mbv de thread over de cabrio bijgesteld. Er zit een goed bereikbaar stelschroefje in de regelaar. Ongeveer 3/4 uitgedraaid en bij ong. 2000 rpm heb ik nu een laadstroom van 14,4, bij stationair is dat ong. 12,5. Spanning in de auto loopt bij hoger toerental op tot ong. 15 V. Dat moet een nieuwe radio toch wel aankunnen? Bedankt voor de adviezen!!
Mario
DS!




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hey Mario, super dat het gelukt is!
Ik vind de spanningsval over de laadstroomdraad (van dynamo naar accu) wel fors. Je bedrading is niet top en met accu aan de rechterzijde zou ik op termijn nieuwe bedrading overwegen om ellende te voorkomen.
Je radio moet 15V makkelijk aankunnen, eerlijk gezegd ben ik verbaasd dat 17V een probleem was. Meeste moderne automotive electronica is ontworpen om spanningen tot 35V aan te kunnen.
Wanneer is de keuring?
Gr, Matthijs














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
15 volt is te hoog, bij 14,5 volt vormt er zich knalgas in de accu. Er mag nooit meer dan 14,4 volt geladen worden!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hé Matthijs,
Die spanningsval is de 14,4 naar 12,5? Ik had (oa het forum) begrepen dat dit niet opmerkelijk veel is, maar dat is het dus blijkbaar wel?
Ik zal alvast eens even kijken of ik met een nieuwe bedrading van dynamo naar accu dat kan verkleinen. Je hebt gelijk mbt de gehele bedrading. Ik hoop dat het goed gaat deze zomer naar de Pyreneeën en daarna is het een mooie volgende klus aan de cabrio! Nu ie rijdt heb ik eindelijk weer tijd om er een echte auto van te maken. Hij wordt steeds mooier! Ik stuur je binnenkort wel weer een foto. Dinsdag ga ik naar de RDW, vrijdag APK, fingers crossed!
Tja die radio, die deed het 15 jaar geleden al niet te best en al die tijd in een vochtige schuur hebben hem ook geen goed gedaan. Wellicht was dit de genadeklap. Ik ga er van uit dat de nieuwe het gewoon gaat doen, zeker na de fine-tuning van de spanningsregelaar!
Gr Mario
DS!
waterman schreef:15 volt is te hoog, bij 14,5 volt vormt er zich knalgas in de accu. Er mag nooit meer dan 14,4 volt geladen worden!
Oww, dus nog te hoog dus? Maar als ik de spanningsregelaar nog verder terugdraai wordt de laadstroom 12V of minder bij stationair toerental. Da’s toch ook niet goed? Toch de bedrading? of Spanningsregelaar stuk? Ik ga eerst die draad tussen dynamo en accu maar eens overbruggen…
DS!




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
mario123 schreef:Hé Matthijs,
Die spanningsval is de 14,4 naar 12,5? Ik had (oa het forum) begrepen dat dit niet opmerkelijk veel is, maar dat is het dus blijkbaar wel?
Ik zal alvast eens even kijken of ik met een nieuwe bedrading van dynamo naar accu dat kan verkleinen. Je hebt gelijk mbt de gehele bedrading. Ik hoop dat het goed gaat deze zomer naar de Pyreneeën en daarna is het een mooie volgende klus aan de cabrio! Nu ie rijdt heb ik eindelijk weer tijd om er een echte auto van te maken. Hij wordt steeds mooier! Ik stuur je binnenkort wel weer een foto. Dinsdag ga ik naar de RDW, vrijdag APK, fingers crossed!Tja die radio, die deed het 15 jaar geleden al niet te best en al die tijd in een vochtige schuur hebben hem ook geen goed gedaan. Wellicht was dit de genadeklap. Ik ga er van uit dat de nieuwe het gewoon gaat doen, zeker na de fine-tuning van de spanningsregelaar!
Gr Mario
Hi Mario,
Nee, spanning bij stationair is niet belangrijk, die mag rustig laag zijn (dynamo moet niet laden bij stationair). Maar op toeren meet je 15V in de auto (da’s aan de hoge kant) maar tevens 14,4 op de accu. Dat betekent dus dat je 0,6V verliest tussen dynamo en accu. Nu is dit een stroomvoerende draad dus beetje verlies is logisch. Maar ik vind 0,6V erg veel. Het betekent dat je vermogen dissipeert in die draad en die wordt dus warm.
Waterman heeft gelijk maar je schreef dat je 14,4 meet op de accu. Da’s de max maar niet teveel. Beetje onder de max afregelen is wel verstandig. De enige relevante spanning is accuspanning bij motor op minimaal 1500 toeren trouwens bij het afregelen. Zet die op 13,8V - 14V. Als je dit gedaan hebt, meet dan ook eens de accuspanning met motor op toeren en alle verbruikers aan (licht, etc).
Gr, Matthijs














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Matthijs164 schreef:
Nee, spanning bij stationair is niet belangrijk, die mag rustig laag zijn (dynamo moet niet laden bij stationair).
Gr, Matthijs
Daar ben ik het deels niet mee eens. Bij een ds met een ouwe gelijkstroomdynamo moet er stationair al 12,3 tot 12,5 volt geladen worden bij 800 toeren, bij een ds met een wisselstroomdynamo moet dit al zeker 12,8 tot 13 volt zijn.
Moderne dynamo’s worden afgeregeld op 14,4 volt trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Precies, daarom vond ik die 14,4V niet zo slecht maar je hebt gelijk dat het aan de hoge kant is.
Bij stationair wil je liever geen varierende belastingen omdat koppel vd motor laag is. Stationair toerental gaat dan afhangen van het feit of je wel of geen licht aan hebt bijvoorbeeld. Daarom is niet laden bij stationair wel gewenst. De afgegeven spanning bij stationair zal sowieso sterk afhangen van belasting (licht, etc), dat kun je maar moeilijk afregelen. Zolang de motor op toeren laadt is alles in orde.









Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Controleer ook de batterij van je voltmeter. Bij een te lage batterijspanning van je voltmeter geeft hij een te hoog voltage weer. Heeft bij mij ooit voor veel -onnodige- hoofdbrekens gezorgd.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!