















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb even terug mijn Valeo startmotor geïnspecteerd. Zat er al 4,5 jaar in en 70.000 km. De laatste tijd draaide ie steeds moeizamer rond, tot zelfs haperend. Ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd 2x moet starten om de motor aan de praat te krijgen (lpg). Aangezien de aansluiting spruitstukken-vlampijp toch lekte, heb ik met deze te (de)monteren ook de startmotor gedemonteerd voor inspectie:
Verrassend om daarin een axiale collector te vinden. Ik vond geen gekke dingen verder dus alleen de collector en borstels opschuren/polijsten (1000) en weer monteren in de hoop dat ie beter zou draaien. Dat bleek gelukkig.
Ik heb de + en - kabel vanaf de accu vervangen (met de montage van de nwe startmotor) voor een 35 mm2 rubber laskabel. Maar wat ik mij nu afvraag is hoe de startmotor aan zijn massa stroom komt.
Dit zal via het startmotorhuis naar het motoronderblok, kop(bouten), waterpomphuis, draadeind, de -kabel naar de accu lopen. Dat lijkt me nogal een lange weg met veel overgangen van verschillende metaalsoorten (aantasting) en daardoor ook veel weerstand.
Een logische verbetering zou zijn door de - kabel direct op de startmotor aan te sluiten, maar hoe doe je dat? Of zijn er andere verbeteringen?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk dat je een probleem zoekt dat er niet is. Het blok is zo’n enorm grote geleider dat die overgangen niks uit maken..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Denk ik ook.
En met de aantasting vanwege de stroomgeleiding door verschillende materialen zal het ook wel meevallen (als het er al is), want hoe lang start je nou eigenlijk?
Wat dat betreft valt het in het niet bij het effect van koelvloeistof, want die maakt constant contact met verschillende materialen…
Daarom is goede kvs een goede investering.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Grootste overgangsweerstand is vermoedelijk de accupool/-klem