


Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Zoals te lezen is in het topic over de oliedruk is mijn motor aan een revisie toe.
Ik heb nog 2 blokken uitgebouwd liggen , en wil van die blokken 1 goede maken.
Maar nu is mijn vraag:
Ik wil persee een 2100CC cylinderinhoud hebben , zijn daar bussen + zuigers voor te krijgen?
Ik kan ze bij bijv. De Graaf niet vinden.
En hoe is de kwaliteit van de imitatie bussen+zuigers?
Is kotteren + overmaatse zuigers plaatsen een optie?
Of eventueel de 2L bussen laten kotteren en er 2100 zuigers in plaatsen?
Wat te doen met de ingevreten stoterbussen?
Over imitatie hoor ik namelijk erg slechte verhalen.
De tuimelaarassen zijn aan vervanging toe (vooral de lange tuimelaar as is erg ingevreten)
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Is imitatie een verstandige optie?
Gebruikt zijn ze meestal behoorlijk ingevreten.
Wat te doen met de oliepomp?
Hoe kan ik deze controlleren?
Jullie zien wel , als je er even over nadenkt komen er toch vragen waar men zo snel geen antwoord op weet.
Bij de vorige modernere motoren was dit geen probleem , daar zijn veel onderdelen van goede kwaliteit leverbaar.
Maar een ds blok heb ik nog nooit gereviseerd , en ken de kwaliteit van de beschikbare onderdelen niet.
Wat adviseren jullie wel, of juist niet te doen bij de revisie?
Gr Bjorn




























Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ga eens bij Tone langelaar te borculo informeren.
Heeft heel veel nieuw maar ook gereviseerd spul en ook goed tweedehands
Zuigers en bussen zijn volgens mij nieuw te krijgen
Stoterbussen heeft hij ook wel enz enz
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Goed advies, gewoon even naar Borculo rijden.
Stoterbussen zijn prima op te slijpen. Als je het niet zelf kan, dan kan Citrotech dat goed. Als de stotrerbussen erg gesleten zijn, goed kijken hoe de nokkenas is.
Citrotech produceert ook nwe tuimelaar assen.
Oliepomp moet je zeker ook aanpakken. Ik heb dat een paar keer gedaan door het vlak van de tandwielen weer flush te draaien met het alu huis. 2 extra groeven voor een O-ring in de steel van de oliepomp maakt dat hij ook goed afsluit.Zal morgen wat fototjes van zoeken.
Lagers kan je in prima kwaliteit bij Chyparse en CTA betrekken.
De 2300 zuigers en bussen van CTA zijn prima, dus ik verwacht dat als ze 2100 hebben die ook goed zijn.
Succes
Edit:
Cylinders en bussen van Chyparse:
http://www.ds21.eu/xcart11/product.php?productid=245&cat=50&page=1
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
En als blijkt dat je nokkenas niet goed genoeg is, kun je Hijnekamp Motor Revisie in Wageningen of DS-garage Jansen in Bennekom contacten. Zij kunnen je een nieuwe leveren.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb nog een goede tuimelaar as liggen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bjorn, voordat je aan de gang gaat: je lampje hoort helemaal niet te gaan branden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bjorn, ben je er nog?
Wat ik bedoelde te zeggen: Het lampje hoort bij een ds te gaan branden als de druk lager is dan 0,5 bar oftewel 7 psi. De laagste druk die jij gemeten hebt bij stationair was 10 psi. De zender is dus niet goed en het lampje had dus niet moeten gaan branden. Ga eens bij jezelf na of je deze revisie ook zou gaan uitvoeren als het lampje nooit gebrand zou hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat is een heeeele goede tip….
(Behalve als je je cilinderinhoud wil opvoeren )





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tja…. Destijds heb ik voor mijn ds21ie zuigers en bussen bij chyparse gekocht. Waren gewoon goed.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Jawel de revisie is m.i. wel nodig.
Bij +- 3000 omw/min is een behoorlijk geratel te horen.
De ontsteking staat goed afgesteld , dus het is geen pingelen.
Op gas is de ratel al goed hoorbaar , op benzine is het net een machinegeweer.
De lange tuimelaaras is behoorlijk ingesleten , de kleine beginnen ook.
Oliedruk is niet goed.
Nu kan ik ook eerst de tuimelaarassen + tuimelaars vervangen en kijken wat dan het resultaat is.
Ook trilt de hele auto op het moment dat de motor belast word rond de 3000 omw/min.
Dit zou ook te maken kunnen hebben met de bak/aandrijfassen , maar aangezien het rond hetzelfde toerental plaats vind als het ratelen leg ik een link naar de motor.
Ook loopt de motor nog even door op het moment dat ik hem afzet.
Op gas is dit 1 of 2 sec. , op benzine is dit een aantal seconde.
Gr Bjorn





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Tja. Dat is wel een duidelijk geval… Hoe was de compressie en het oliegebruik? Als dat nog fatsoenlijk is… Zuigers + bussen kosten zo’n 300.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
De compressie is rond de 10 bar en binnen de marge wat betreft de afwijking die de cylinders onderling mogen hebben.
Het olieverbuik valt eigenlijk best nog mee.
Alleen als ie echt warm is dan gaat er olie vooral langs de klepsteelrubbers door.
Gr Bjorn





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan zou je de zuigers en cilinders kunnen laten zitten. Maar ja, als die dan over 2 jaar aan de beurt zijn…. Het blok gaat er nu toch uit, want zo te lezen is het lagerwerk ook niet best meer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Nee lagerwerk is zeker niet best.
Ik denk dat ik schrik als ie open gaat.
Maar ik gebruik toch de 2 blokken die ik nog heb liggen.
Van deze 2 maak ik een goede.
Dan pas word de motor uit de auto gehaald om hem te wisselen voor de gereviseerde.
Gr Bjorn





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je een schroefmaat (micrometer) nodig hebt om je kruktappen te meten; die heb ik.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.