


Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Mijn startmotor blijft bij starten alleen draaien, maar grijpt niet aan.
Dacht eerst dat het de solenoid zou zijn, maar dat kan niet want in mijn DS ziet die niet (model 67).
Er zit een Paris Rhone.
Ik heb de startmotor er nu uit in de veronderstelling dat ik wel iets kan vinden zoals een gebroken veer of zoiets. Maar helaas kan er niks uit halen wat kapot zou zijn. Bendix schuift mooi over het asje, geen probleem met vuil of zoiets.
Mijn vraag is wat nu wijsheid is. Een gereviseerde startmotor erin zetten of deze maar weer proberen en het er beste van te hopen?
Ik wil volgende week naar Frankrijk dus wil graag een snel maar goed besluit nemen.
Wat kan er mis zijn en is dit blijvend of niet?
Misschien ook relevant voor al dan niet vervangen: Ik moest (bijna) altijd twee keer starten omdat bij de eerste keer starten het net leek of ie na een keer draaien vast zat. Bij de tweede keer starten was dit niet zo.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Niet zeuren en naar een revisiebedrijf of als de knip het toelaat een nieuwe.
Hoewel, ik heb in mijn jonge jaren wel eens twee weken zonder startmotor gereden omdat de maand langer was dan het salaris.
Voor je de motor uit zet steeds een goed plekje zoeken om hem aan te kunnen duwen.
Alleen aanduwen, erin springen en vlug in z’n 1 gaat net.
Ging net, ik zou het nu niet meer kunnen denk ik en in het huidige verkeer ook lastiger.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Niet zeuren? Vriendelijk….
Ik zou toch ook de tandenkrans op je vliegwiel even controleren op slijtage of afgebroken tanden.
Grtn Martijn
Ik vrees dat Martijn gelijk heeft. Je hebt zicht op de starterkrans door de opening waar de startmotor gezeten heeft.
Versleten tanden op de starterkrans is een euvel bij jouw type/bouwjaar. In dat geval zal de versnellingsbak van de motor af moeten. Vliegwiel demonteren, en starterkrans dmv heetstoken verwijderen en 45 graden verplaatsen, 1/8ste dus.
En of dat zal lukken voor je vakantie…?














































Totaal aantal Berichten: 43357
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou toch niet gelijk van het ergste uitgaan. Ook problemen met de bendix komen vaak voor bij deze startmotortjes, dus laat aub eerst die startmotor door een revisieboer GOED bekijken en/of herstellen voor we verder gaan met het uitbouwen van bakken enzo
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik heb heel veel kapotte bendixen langs zien komen en nog maar éénmaal een kapotte startkrans. Maar die had ( in een boot) twee jaar half onder water gestaan.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Aanduwen bij een hydraulique lukt helaas niet, dat is een extra reden om een goed besluit te nemen.
Mijn tweede opmerking geeft denk ik wat verwarring.
Een versleten vliegwiel heb ik ook aan zitten denken, maar dat staat los van het probleem wat ik nu ondervind denk ik. Zal nog wel checken hoe het met mijn vliegwiel staat.
Probleem waar het nu om gaat is dat de motor wel heel hard draait bij contact, maar er geen aangrijping plaats vindt.
Dit gebeurde van het een op het andere moment. Ik vermoed een hangende bendix. Ik heb er wel een paar tikken opgegeven, maar dat hielp niets.
Controle van de startmotor geeft me geen antwoord, de bendix lijkt in orde (tandje bij het aangrijpingspunt zijn wel wat versleten). Probeer de startmotor vanavond wel uit elkaar te halen en te bekijken, schoon te maken en te testen.
Iemand nog een tip waar ik op kan letten bij inspectie?
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Als je startmotor te weinig stroom krijgt, komt de bendix ook niet naar buiten. Kan dus ook een gare accu zijn, of een weerstand in je pluskabel. Meten!
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Ik heb eerder het probleem van te weinig stroom gehad, alles goed schoon gemaakt en kabels vervangen. Hierna werkte het als een zonnetje.
Vorige week de accu vervangen (Varta blue), eerst vol geladen. Spanning gemeten op de accu was voor het laden 12,5 volt en na het laden 13,5. Lijkt met dus in orde.
Ik zal het nog een keer meten, en misschien de oude accu proberen.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
repelsteeltje schreef:Ik vrees dat Martijn gelijk heeft. Je hebt zicht op de starterkrans door de opening waar de startmotor gezeten heeft.
Versleten tanden op de starterkrans is een euvel bij jouw type/bouwjaar. In dat geval zal de versnellingsbak van de motor af moeten. Vliegwiel demonteren, en starterkrans dmv heetstoken verwijderen en 45 graden verplaatsen, 1/8ste dus.
En of dat zal lukken voor je vakantie…?
Voor dat je al die rampen overhoop haalt kan je met de slinger de motor in een andere stand zetten, slinger er uit en opnieuw starten. Zo kan je vaststellen of er iets met de starterkrans is.
Als een bendix het niet doet zit dat nogal eens in de vrijloop die er in zit. Die kan je niet visueel inspecteren. Op het oog lijkt het goed, toch kan je niet starten.
Dat is ook wat ik bedoelde met niet zeuren: Je kan een keer of wat die startmotor in- en uitbouwen om uiteindelijk tot de slotsom te komen dat het toch die bendix was.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Ik heb toen het niet werkte meteen geprobeerd om met de slinger er wat te verdraaien. Dat werkte dit keer niet.
Wat je aangaf is er denk ik aan de hand, de vrijloop van de bendix.
Als dat niet te controleren is, dan moet ik of laten controleren of maar meteen een gereviseerde bestellen.
Zoals mijn onderschrift aangeeft wil ik pas vervangen als het ook kapot is. Ondertussen te vaak onderdelen (laten) vervangen die uiteindelijk niets oplosten of zelfs slechter maakten.
Ga vanavond nog een paar checks doen, heb zo wel genoeg info.
Denk dat het erop uit draait dat ik voor de zekerheid toch maar een revisie neem.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Vanavond de startmotor uit elkaar gehaald. Zag meteen het probleem.
De veer (Bansela?) was op 2 punten gebroken.
De bendix vertoonde ook wat slijtage op de tanden.
Omdat voor dit model moeilijk een nieuwe veer te krijgen is, heb ik maar besloten een revisie startmotor te bestellen.
Bedankt in iedergeval voor al jullie reactie. Gaf me wel vertrouwen om dit uit te voeren en te kiezen voor deze oplossing.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966














































Totaal aantal Berichten: 43357
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Let je wel op dat je een startmotor krijgt met het zelfde aantal tanden? Er zijn er met 9 en 10 tanden, dus even tellen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste