1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Uitgescheurde bussen
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 08 augustus 2013 12:56 AM

Sinds enige tijd rijd ik met gescheurde bussen van de stuur-inrichting. Aangezien dit al enige tijd speelt en de auto nu toch wel vibreert op snelheid.
Om even te illustreren dat we allemaal over hetzelfde praten leen ik hieronder even een foto van SPAM:

Op die bussen zijn aluminium gegoten wiel-ophangingsblokken bevestigd met een stelletje bouten waar de smeedijzeren bananen van de wielophanging in scharnieren. De bussen zijn ter versteviging van het chassis hierop gelast omdat het plaatstaal van het chassis op zich te zwak is. De lassen van deze bussen willen nog wel eens uitscheuren.

Ik heb het vandaag eens met Sanders besproken en hij waagt zich niet graag aan het opnieuw lassen van deze bussen vanwege de hoeveelheid werk en brandgevaar.
Bij deze daarom de vraag of er andere, afdoende oplossingen zijn om de stevigheid weer terug te krijgen in het chassis op die plek, liefs zonder uitbouw van de motor of andere vitale onderdelen.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 augustus 2013 01:04 AM
  [ # 1 ]

Ik las ze gewoon door hoor..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 08 augustus 2013 11:59 AM
  [ # 2 ]

idem Inmiddels al bij 2 DS’n doorgelast.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 08 augustus 2013 11:59 AM
  [ # 3 ]

Ok, klinkt wellicht makkelijker als het is. Bouw je dan onderdelen uit on erbij te kunnen ? Neem je speciale voorzorgsmaatregelen ? Hoeveel werk hebben we het ongeveer over ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 augustus 2013 12:02 PM
  [ # 4 ]

Paar uurtjes. Zoveel mogelijk ruimte maken, alles GOED schoonmaken, scheuren zoveel mogelijk uitslijpen met bv een dremel, daarna de aan de linkerzijde aanwezige leidingen enzo zoveel mogelijk weghalen, etc. Zorg er voor dat er geen vet, bende en andere troep is blijven liggen die tijdens het lassen in de fik kan vliegen. Dan goed lasapparaat pakken, lekker hoog zetten en bakken maar. Soms kan het handig zijn om van een oude nummerplaat een soort hitteschild te vouwen zodat de boel tijdens het lassen niet in de fik kan vliegen. En, ik doe het niet meer zonder brug…

Je moet knap kunnen lassen trouwens, anders heeft het geen zin. Ook is het mogelijk om de onderste punten aan de binnen zijde te versterken, dan las je er een dikke bout in die je weer aan de dwarstraverse vast last.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 augustus 2013 01:50 PM
  [ # 5 ]

Dat is een probleem met lassen. Je denkt al gauw dat je een goede las kunt maken, dat dacht ik ook ooit, maar toen ik naar een opleiding tot gediplomeerd lasser ging kwam ik er snel achter dat ik er weinig van bakte.

Las je nou een stukkie plaat op een rotte plek dan loopt het zo’n vaart niet. Maar hier gaat het over een deel waar het sterk moet zijn en eigenlijk al niet sterk genoeg is. Dus heeft waterman een zeer sterk punt als hij zegt dat je wel moet kunnen lassen en anders kun je het beter overlaten aan iemand die het echt kan.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 augustus 2013 01:51 PM
  [ # 6 ]

Daarbij moet je de breukvlakken goed uitslijpen, liefst een soort V-vorm in de breuk zien te slijpen met de dremel en dan goed doorlassen. Daarna blijft het jaren heel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 08 augustus 2013 04:37 PM
  [ # 7 ]

Ik snap dat zo’n V vorm nodig is om een goede las te leggen die ook de gehele V vult.
Mijn eigen ervaring met lassen met een té hoog vermogen is dat je alleen maar gaten brandt in plaatstaal.
Het klinkt in mijn oren dan toch als een klus voor een (las-) expert, mede omdat bij onze DS daar ook de LPG verdamper boven gemonteerd is.

waterman schreef:

...Je moet knap kunnen lassen trouwens, anders heeft het geen zin. Ook is het mogelijk om de onderste punten aan de binnen zijde te versterken, dan las je er een dikke bout in die je weer aan de dwarstraverse vast last.

Ik ben wel benieuwd naar foto’s hiervan, als ook andere manieren om het steviger te maken als origineel.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 augustus 2013 04:40 PM
  [ # 8 ]

Ik heb het inmiddels ook bij mijn beide DS-en gedaan.
Ik heb het gedaan toen motor en bak er uit lagen, want binnen moet je ook lassen. Uiteraard ook de draagarmen demonteren.

Als je kan beschikken over TIG met hoog amperage, dan zou ik het daar mee doen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 08 augustus 2013 04:41 PM
  [ # 9 ]

Overigens is het allemaal behoorlijk zwaar materiaal, dus je moet wel met erg hoog amperage lassen om er gaten in te lassen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 12 augustus 2013 02:19 PM
  [ # 10 ]
waterman schreef:

Soms kan het handig zijn om van een oude nummerplaat een soort hitteschild te vouwen zodat de boel tijdens het lassen niet in de fik kan vliegen.

Een lasdeken (voor zo’n 40 euro per m2) is m.i. onmisbaar bij laswerk aan een rijdende auto.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 augustus 2013 03:03 PM
  [ # 11 ]

En zorg dat je altijd een goede blusser onder handbereik hebt en dan niet zo’n zielig klein poederblussertje maar een echte met sproeischuim of CO2. Halon mag helaas niet meer.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 12 augustus 2013 03:23 PM
  [ # 12 ]

De zwaarte van de klus hangt natuurlijk af van of je een kaal chassis (voortrein) te lassen hebt of een compleet functionerende DS waar dus weinig ruimte en meer brandgevaar is. Die 3 uur schat ik als de tijd voor als je geen motorblok in de weg hebt zitten ?
Veiligheid natuurlijk boven alles. Ik ga deze klus hoe dan ook uitbesteden omdat ik geen brug of lasapparaat heb aan de ene kant, aan de andere kant mis ik de expertise.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 12 augustus 2013 05:15 PM
  [ # 13 ]
Han S schreef:

En zorg dat je altijd een goede blusser onder handbereik hebt en dan niet zo’n zielig klein poederblussertje maar een echte met sproeischuim of CO2. Halon mag helaas niet meer.

Beter is een blusdeken of water.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 augustus 2013 06:00 PM
  [ # 14 ]

Hoezo is dat beter?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 augustus 2013 06:04 PM
  [ # 15 ]

Auto’s blussen met water is echt een no-go…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook