



























Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Die chemische troep op je carroserie is helemaal niet best,roest als de ziekte en krijg je nooit meer weg.
Snap wel dat water en benzine/ vet ook niet best is.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Met alle respect, maar als je een bewering doet moet je dat ook wel kunnen onderbouwen en inderdaad is bluspoeder een gemeen goedje, al blust het wel erg goed. Als je gaat lassen aan een auto en er ontstaat brand ergens onder de motorkap, bijvoorbeeld vet, olie of nog erger benzine dat vlam vat, dan heb je weinig aan de tuinslang of een emmer H2O. Ben je binnen bezig dan is CO2 een goede optie en dan wel een kilo of vijf. Buiten met harde wind heb je daar minder aan en zijn er andere blusmiddelen. Maar poeder is nog altijd beter dan een uitgebrande DS.
Over het lassen: heel verstandig dat je besluit om dat te laten doen door iemand die daar echt goed in is. Lassen is minder eenvoudig dan het lijkt en zeker als je sterke lassen moet maken.




























Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Han S schreef:Met alle respect, maar als je een bewering doet moet je dat ook wel kunnen onderbouwen en inderdaad is bluspoeder een gemeen goedje, al blust het wel erg goed.
Waar ik het meest op doelde is,pas op waar je mee blust.
En natuurlijk snap ik dat alles beter is dan een uitgebrande DS .
Maar sommige blusmiddelen zijn naderhand zeer agressief,de DS rot dan werkelijk onder je vandaan.
Dus laat je in iedergeval goed voorlichten,als je blusmiddelen koopt.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Han S schreef:. Ben je binnen bezig dan is CO2 een goede optie en dan wel een kilo of vijf.
Oei.. pas hier mee op. CO2 is zuurstof verdrijvend en je zou niet de eerste zijn die omvalt en nooit meer opstaat…..
Ik ben bijna ontroerd door je bezorgdheid Jeroen en je hebt gelijk. Ik had er bij moeten vertellen dat mijn ruimte erg groot is. In een kleine garage met de deuren dicht met CO2 gaan blazen is idd een slecht plan.
@ F.SvM: dat bluspoeder is idd een ramp als het in je instrumenten komt, in de electronica en in ruimten waar het niet meer uit valt te halen. Daarom heb ik de poederblussers weggegeven aan de buurjongen en ik heb in de autokoffer 6 kg CO2, in de werkplaats onder handbereik 5 kg CO2, om de hoek van de deur nog een 5 kg CO2 blusser naast de 1” brandslang van 30 meter lang en tien meter verder hangt nog een 5 kg CO2 blusser.
En toch heb ik afgelopen winter drie maanden buiten onder de DS liggen lassen, wel onder de carport.
Jeroen, ik heb het ff opgezocht en je opmerking is best wel belangrijk:
1% Slecht geventileerde drukke (werk) ruimte. Sufheid bij langere blootstelling.
1,5% Versnellen en verdiepen van de ademhaling.
2% Licht narcotisch effect, toename van bloeddruk en polssnelheid, afname van het gehoor.
4-5% Koolstofdioxidegehalte in uitgeademde lucht. Veroorzaakt naast bovengenoemde effecten ook duizeligheid, verwarring en een gevoel van ademnood bij langere blootstelling. Uiteindelijk raakt men bewusteloos. Vanaf een concentratie van 5% kunnen ook paniekaanvallen voorkomen,[7] door de invloed van kooldioxide op de amygdala.
8% Hoofdpijn, zweten, verlies van gezichtsvermogen en krampen. Bewusteloosheid na 5 tot 10 minuten, gevolgd door de dood na 30 minuten tot een uur.
20% en hoger: Bewusteloosheid na enkele ademteugen, snel gevolgd door ademstilstand. Dood na enkele minuten.
En CO2 is zwaarder dan lucht, dus als je bezig bent moet de deur wel open staan.
Dat krijg je dus als je een flinke hoeveelheid op je auto hebt gespoten…
Meestal is een pufje genoeg als je er op tijd bij bent.
En dan zal de rook ook nog invloed hebben.
Maar inderdaad oppassen als je een smeerkuil hebt en je hebt net staan blussen…
Als je lang in een zakje ademt krijg je hetzelfde effect…















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Denk dat na anderhalve pagina wel duidelijk is dat goed schoonmaken beter is als een brand blussen bij nalatigheid hiervan. Een brand zou auto en / of mensen en omgeving flinke schade kunnen aanrichten.
Even terugkomend op mijn vorige vraag (nog niet beantwoord). De klus-tijd van zo’n 3 uur lijkt me reeëel als de gehele voortrein reeds gestript is en je dus niet meer dan het chassis hebt om schoon te maken en te lassen & behandelen. Sanders heeft het namelijk over flink wat meer werk omdat ik een rijdende, complete auto aflever en weer terugverwacht.
Iemand tips in dit geval ?
Ook tips van hoe het sterker gemaakt kan worden als origineel zijn welkom. Ik was zelf aan het denken aan bijvoorbeeld een dikke strip erover te (laten) zetten waar de bussen door gaten in die strip heen steken en dit geheel doorlassen. Ik weet echter niet hoe praktisch dit uitvoerbaar is en hoeveel meer uitbouw en opbouwwerk.
Zijn er ook werkzaamheden te combineren zodat het de uren voorbereiding en weer opbouwen een beetje kan goedmaken ? Bijvoorbeeld revisie van de lagers in het Alu blok van de wiel-ophanging ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Nou, je zou hem kunnen ontleden en dan op een aanhanger bij Sanders afleveren…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Jaren geleden heb ik advies gekregen om in dergelijk geval een andere DS te zoeken.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat was dan een slecht advies want het kan prima gemaakt worden. Nogmaals, ik heb het vaak gedaan en het gaat echt prima, zelfs als je alleen de binnenste punten, onder de motorkap bereikbaar, goed en netjes last.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
vlietmansje schreef:Jaren geleden heb ik advies gekregen om in dergelijk geval een andere DS te zoeken.
Wellicht was dit in een tijd dat DS-en niet duur waren en goede auto’s in grote getale nog te krijgen waren ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het is wel poosje geleden.
Het is wel ná de tijd dat goede auto’s met versleten koppeling op de sloop stonden….















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik wil gewoon een rijdende auto afleveren en weer op halen. Ik ben eventueel bereid om ter plekke te helpen. Om die reden ben ik benieuwd wat er allemaal bij komt kijken behalve schoon maken, blus-voorbereidingen en het lassen zelf:
1) Moet de wielophanging in z’n geheel los of haal je alléén de bouten uit het alu wielophangingsblok ?
2) Wat moet in de motorruimte uitgebouwd worden om overal voldoende bij te kunnen ?
En ook:
3) Wat is mogelijk om het sterker te maken als origineel ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
De alu draagarm blokken moeten en links en rechts compleet af. De motor moet er ook uit.
Dan kan het na schoonmaken en uitslijpen pas overal goed doorgelast worden.
Extra versteviging weet ik niet.
Heb het op deze manier bij mijn beide DS-en gedaan, maar heb het pas gedaan toen de motor en bak er toch uit moesten.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper