1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
ID-F break met 23-motor en 5-bak, en werkende snelheidsmeter!
Gepost: 27 augustus 2013 08:45 PM

Een nieuw topic, want ik vind nergens op het forum precies wat ik moet weten.
Ik heb een snelle impulsaankoop gedaan, een leuke break met 23 motor en vijfbak, en dagen werk aan kleine dingetjes, her en der.
Enorme benzinestank, dan kende ik al, de kunststof leiding lekt daar waar hij in de tank steekt, voorlopig gedicht met vloeibare pakking. Tzt met benzinebestendige kit.
Kachel kon niet uit, bleek gewoon een slecht afgestelde kabel.
Bedrading verlichting en achter dashboard een grote chaos, kwestie van tijd, geduld, en meten. En twee kapotte relais.
Achterwiellager maakte kabaal als het laatste oordeel, leve Auto Renaissance voor de snelle service! Deursloten rondom k*t, kwestie van geduldig stellen, en speling opheffen op asje van het tandwieltje van het LV slotmechaniek.
Achteruit en 5 lieten zich moeilijk schakelen, kwestie van stellen van de kabel, iets meer richting het vlak van 5 en A, werkt nu weer vrij goed.
Mayonnaise onder de olievuldop, ik hoop op emulsie met condensvocht wegens het lange staan. De peilstok toont vooralsnog schone olie, als je naar beneden kijkt door de vulopening ziet alles er ook schoon uit.
En zo nog het een en ander, het heeft me er niet van weerhouden om twee dagen na de aanschaf naar Frankrijk te rijden.
Daar aangekomen probeer ik nu de snelheidsmeter aan de praat te krijgen.
Het blijkt dat het onderste deel van de kabel, vanuit de bak, niet wordt aangedreven.
De kabel zelf is goed, het tandwieltje in de bak lijkt niet te functioneren.
Iemand hier die weet wat me te doen staat?

Hartelijke Franse groeten, volgende week weer nederlander!
(en verder is het volop genieten van deze fijne grijze break!)

Profiel  
 
SalsaChris
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 910
Geregistreerd: 22-07-2011

- ID/DS Dsuper
Gepost: 27 augustus 2013 09:06 PM
  [ # 1 ]

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en wat een lef om er na 2dagen al mee naar Frankrijk te rijden. Het klinkt toch al als een echte DS her en der vind je altijd wel iets. Maar wat een zalig gevoel als je iets hersteld hebt en er (terug) mee aan het rijden bent.

1) Is de kabel wel aan de meter aangesloten? Klokkenspel even losmaken en wanneer je deze meteen eruit uit kunt halen zonder de kabel los te maken onder de kap dan weet je meteen wat je moet doen.
2) Wat je kabel zelf betreft. Deze bestaat uit 2delen en 1 van beide of allebei kunnen beschadigd zijn (ook al zie je het niet meteen) en dan krijg je een heel onrustige naald. Eens je op snelheid bent keert de rust terug word en de “juiste” snelheid aangegeven. En in het slechtste geval een dode naald. In dat geval zou ik beide kabels vervangen.

CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand

http://www.SalsaChris.mijnalbums.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 augustus 2013 09:11 PM
  [ # 2 ]

Ja…

Koeltunnen demonteren en het deksel van de 5e versnelling verwijderen. Nu kijken of de “tellermoer” GOED vast zit. Dat is namelijk niet alleen de teller-worm aandrijving maar OOK de moer die zo’n beetje alles op de onderste as in de bak bij elkaar houdt.

Nu kan je ook zien of er wel een klein tandwieltje aan de tellerkabel zit.

succes!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 977
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 27 augustus 2013 09:26 PM
  [ # 3 ]

Hee gefeliciteerd R. met deze aankoop, kom je ‘m ff laten zien binnenkort?

Profiel  
 
Gepost: 27 augustus 2013 11:40 PM
  [ # 4 ]

Ha Eng Bo, zeker, ik kom langs!
Dank Waterman, ik denk dat ik daar moet zoeken, de kabel deugt en ik heb al een ander tellerblok geprobeerd. Welk deksel is het vijfde versnellingsdeksel?
Verticaal op de voorkant van de bak?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 augustus 2013 12:07 AM
  [ # 5 ]

Ja! Dat is em.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 28 augustus 2013 01:30 PM
  [ # 6 ]

Dank Waterman! Met enig gepriegel, de onderste boutjes zitten lastig, en waren met ruimschoots Locktite gemonteerd, het deksel er afgehaald. Het tandwieltje van de snelheidsmeterkabel is aan gort gedraaid, aan één kant zijn de tanden platgemangeld en er zijn er drie afgebroken. Waarschijnlijk heeft hij erg zwaar gelopen, al lijkt de kabel nu heel gemakkelijk rond te draaien. Ik heb wat scherven onderuit de bak gevist, hoop dat de rest aan het magneetje gaat hangen.
Nu op zoek naar zo’n onderdeeltje, midden in Frankrijk zal dat moeilijker zijn dan in Amsterdam, waar op elke straathoek een DS staat…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 augustus 2013 01:50 PM
  [ # 7 ]

Ja, en er zijn ook nog 2 verschillende modellen dus wel even het aantal tandjes tellen van dat tandwieltje Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 28 augustus 2013 01:57 PM
  [ # 8 ]

Hm, ik rij wel terug zonder teller…
Intussen, als iemand nog zo’n tandwieltje heeft liggen, hou ik me aanbevolen!
Ik zoek er een met 21 tandjes.

Profiel  
 
Gepost: 28 augustus 2013 03:16 PM
  [ # 9 ]

Gewoon de hectometerpaaltjes tellen en de afgelegde tijd meten, dan kun je ook je snelheid bepalen Very Happy

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 28 augustus 2013 10:10 PM
  [ # 10 ]

Toevallig de break die in Damwoude bij IJzinga te koop stond?

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
Gepost: 29 augustus 2013 05:41 PM
  [ # 11 ]

Nee, hij komt uit Apeldoorn, en niet lang daarvóór uit Leiden.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 29 augustus 2013 07:12 PM
  [ # 12 ]

Als je ‘m nog niet gevonden hebt: ik heb een gaaf 21-tands tandwieltje met kunststof-behuizing voor je. Kun je me een PM sturen als je interesse hebt?

Profiel  
 
Gepost: 14 september 2013 12:25 PM
  [ # 13 ]

Om het verhaal - voorlopig - even netjes af te maken:
Heb, met dank aan AutoRenaissance, voor weinig een tandwieltje gescoord. Er zijn meer dan twee varianten. Ten eerste 16- en 21-tands, maar de tanden zijn voor de lange en korte versnellingsbakken in verschillende richting schuin. Het tandwiel dat er verfrommeld uitkwam was wel van het juiste type. Waarom het aan gort gedraaid is is daarom nog onduidelijk. Het nieuwe tandwieltje gleed met gemak op haar plaats en draaide licht in de rondte. De teller doet het weer, en overdrijft netjes 10%, zoals ik dat in de jaren 60 en 70 gewend was.
De kokerbalken volgespoten met RX5, in de hoop de tamelijk hopeloze toestand ervan zo lang mogelijk in stand te houden. Ze zijn aan de buitenzijde gedubbeld, en ook een beetje gebubbeld… Volgend jaar apk, dan maar eens zien of er wat aan moet gebeuren. Verder is de koets vrij goed, al is er op elk deel wel iets te vinden.
Technisch lijkt het behoorlijk voormekaar, behalve een wat gare aandrijfas die in de hoogste stand de hele motor en bak heen en weer wiebelt, en een pomp die te vaak aanslaat.
Ik heb de hoogteregelaar vóór bekeken, op die plek lag er af en toe een plasje onder de auto. De hoogteregelaar was helemaal droog, de lekzak hooguit een beetje zweterig. Alles gereinigd om eens goed te kunnen zien waar het nou precies lekt.
Nergens dus.
Typisch Citroen, je kijkt er naar en hij repareert zichzelf. Was het altijd maar zo. Afijn, nu geen plasje lhm meer, maar nog wel een snel zakkende voorkant en een pomp die elke vier seconden voor ruim één seconde inkomt. In de hoogste stand is het interval iets langer, en het pompen ook. In de laagste stand, dus met de vering drukloos, is er geen verschil.
Ik vrees dat het toch weer - zoals gewoonlijk - het verder prima functionerende stuurhuis is, en misschien wat intern gelek in de voorste hoogteregelaar.
Later meer!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 september 2013 04:33 PM
  [ # 14 ]

Yep! Steek maar even een voelermaat tussen de aansluiting van je stuurhuis… Dan weet je het zo!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 14 september 2013 08:22 PM
  [ # 15 ]

Bogaard, wat bedoel je precies?
Tussen de hydroliek aansluiting en het stuurhuis? Daar lekt in ieder geval niets. Misschien wel als ik er een voelermaatje tussenwurm, maar dat lijkt me geen fijn idee.
Ah, om hem af te sluiten? Slagje lossen, en… okee!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook