








Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Als gevolg van lang stilstaan heeft de motor een enorme hoeveelheid ketelsteen verzameld. Na 2 spoelbeurten met Forte zou het toch over moeten zijn. Niet waar dus, vandaag weer langs de kant.
Toch maar een nieuwe 3 rijer en waterpomp (ik weet hoe ze eruit kunnen zien) opgehaald en de zaak aan het demonteren geslagen. Nu bleek het systeem op zich redelijk schoon te zijn maar bij het loshalen van de bovenste slang bleek dat in de pompdeksel deze twee gaatjes verstopt zaten. Zou dit de reden kunnen zijn voor de oververhitting ( met name omdat hier ook de temperatuurvoeler zit) ?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zou kunnen. Maar, als dit, in combinatie met een goede radiateur, niet helpt vrees ik toch dat je de kop er af zal moeten halen en het onderblok moet gaan uitkrabben.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Dat zou pas echt balen zijn. Nu kwam er bij de eerste keer spoelen een enorme hoeveelheid bagger uit. De tweede keer spoot het water er met dezelfde noodgang uit de geopende afvoerdop aan de zijkant van het blok. Hoopvol of niet?





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ketelsteen komt trouwens niet door lang stilstaan. Als je koud water jaren laat staan heb je nog steeds geen ketelsteen. Dat ontstaat pas bij hogere temperaturen (vandaar de naam…) Gauw kvs er in als alles weer goed doorstroomt!
Zijn die gaatjes niet voor een opsluitring voor de thermostaat? Ik dact dat die bij een 23 niet meer in de slang zit, maar in dat stukje pijp.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Alles zo’n beetje gedemonteerd en schoongemaakt (uitgebaggerd). Uiteindelijk ook een andere radiator erin en rijden maar. Motor even flink gekieteld op de snelweg, file en stadsverkeer oververhitting opgelost.