Na een vorig draadje met daarin de avonturen van Frankrijk hier een draadje voor de algemene zaken. Deze dienen zich al akelig snel aan.
Vanavond was ik een rondje aan het rijden. Ik was opgetrokken na een stoplicht en reed rustig 50km/h in ze vierde versnelling. Ik wilde net doortrekken naar de vijfde toen de motor begon te haperen. Beetje gas gegeven met de koppeling in maar het ging niet over. Met horten en stoten langs de kant van de weg gezet en vervolgens tot de conclusie komen dat de pook in geen enkele versnelling meer wilde.
Na een beetje proberen lukte het uiteindelijk om hem in z’n 1 te krijgen. Prima dacht ik, dan tuf ik wel in de eerste naar huis en dan zie ik morgen wel verder. Na 400 meter begon ik het zat te worden en kreeg hem met enige moeite in de tweede. Dit zo door naar de vierde.
Dit ging helaas niet lang goed. Ik reed zo een halve kilometer en de auto begon weer te stotteren. Voor ik iets kon doen ging doen nam de dame zelf de touwtjes in handen en blokkeerde de hele boel. Van 70 naar 0 in anderhalve seconde. Een wieldop schoot loos en rolde verder. Na van de schrik bekomen te zijn probeerde ik de auto van de donkere Rijksweg af te krijgen. Uiteraard wilde die weer in geen enkele versnelling. In zijn vrij was er blijkbaar wel een versnelling ingeschakeld want ik kreeg hem nog net in de berm.
De plas olie midden op de weg en het spoor de berm in gaven aan dat de bak de geest heeft gegeven. Iets met 2 versnellingen tegelijk wellicht?
Lang verhaal, kort verhaal: heeft er iemand tips over hoe nu verder te handelen? De auto is inmiddels weggehaald. Heeft er iemand een goede, lange slag 5-bak liggen? Verdere denkstof is van harte welkom!
Proud owner of a 71’ Citroen DS
Klinkt toch een beetje als combinatie van problemen…
De haperende motor heeft toch niet direct met de versnellingsbak te maken?
Liep de motor misschien stroef door aankomende problemen van de bak of haperde die echt (bokken) door andere problemen?
Als je toch wel met enige moeite kon schakelen zou dat kunnen duiden op kapotte koppeling.
bij precies het juiste toerental kan je namelijk wel schakelen zonder ontkoppelen.
Niet aan te raden natuurlijk, maar in noodgeval kan het.
Of er is iets losgelopen in de bak waardoor de tandwielen kunnen ontsporen.
Hoorde je van te voren een vreemd geluid?
Dat plotseling vastslaan en de plas olie klinken niet best.
Dat maakt een kapotte bak wel erg waarschijnlijk.
In ieder geval succes met de reparatie!
klink alsof je nu ergens een gat in je bak hebt. Was het bakoliepeil nog wel goed?
Waarschijnlijk is ie nu hopeloos in elkaar gebakken. ergo, tandwielensoep!
dat stotteren zal wel niet de motor zelf zijn geweest maar haperingen in de aandrijflijn door het overlijden van je bak.Andere bak is de enige oplossing.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
En Waterman wil er graag een kwijt.
E800,- als ik me niet vergis.
Eigen bak herstellen zal ook zoiets kosten schat ik, als dat nog kan tenminste…
De motor is niks mis mee geloof ik. Vorige week kleppen gesteld, nieuwe bougies en ontstekingscassette. Ook de compressie van de cilinders gemeten, die waren 11 en 12. Motor liep ook na de klap nog prima toen de autoambulance kwam om op rijhoogte te komen. Het schokken was meer van de auto/bak dan dat de motor zelf raar deed.
Ik weet het niet precies meer, het ging allemaal vrij vlot en was allang blij dat er geen auto achter me zat.

Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Als met ‘koppeling in’ ook haperingen waren is het de motor of de koppeling, vast het laatste, die daarop de bak ruïneerde.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Hallo, hoogstwaarschijnlijk is er tand afgebroken van kroonwiel of pignon. Dit kan de enorme klap en gat in huis verklaren. Herstel van je eigen 5 bak is dan helaas niet meer mogelijk.
met vriendelijke groet,
Harry Martens
Hartelijk dank voor alle tips en het meedenken! Hagen en Schildkamp belde vanochtend en de boel is inderdaad aardig in de stront gelopen. Hij heeft nog een tweedehandse bak liggen die hij er morgen en overmorgen in gaat maken. Ook de gehele koppeling wordt vervangen.