1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Voltmeter vraagje
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 10 september 2013 03:52 PM

Hoi,

Vraagje over mijn voltmeter. Als ik zonder lichten aan rij dan staat de wijzer rond de 14,5 volt. Dus prima. Ontsteek ik echter mijn lichten dan staat hij soms ook op 14,5 volt maar het komt vaker voor dat de wijze dan begint springen tussen 12 volt en 14,5 volt dit zowel bij dimlicht als bij groot licht en tevens ook merkbaar aan de dashboard verlichting. Waardoor kan dit ontstaan? De dynamo is gereviseerd en heeft nieuwe koolborstels en de oude spanningsregelaar is vervangen door een elektronische. Ik hoor het graag.

Groet Martin

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 10 september 2013 08:17 PM
  [ # 1 ]

Hmm, lastig probleem en moeilijk om op afstand een conclusie te trekken. Onderstaande is dus niet meer dan een gok.

Bij het aanzetten van de verlichting ga je de dynamo belasten door stroom te vragen. Hierdoor neemt de thermische belasting ook toe. Het springen van de voltmeter tussen 12V en 14,5V lijkt erop te wijzen dat de dynamo af en toe ophoudt met laden. Het aan/ uit gedrag lijkt te wijzen op een draadbreuk of sluiting in de dynamo waardoor de hoofdstroom weg valt. Daardoor koelt de zaak weer af waardoor het probleem tijdelijk weer verdwijnt zodat de zaak weer opwarmt en het probleem opnieuw optreedt.

Heb je een gelijkstroom- of wisselstroomdynamo? Externe spanningsregelaar of intern?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5396
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 september 2013 08:40 PM
  [ # 2 ]

Ik had hetzelfde probleem, maar dat is juist verholpen door de revisie van de dynamo.
Bij mij bleek het een slecht contact van de diode(s) te zijn volgens de revisieman.

Misschien is bij jou toch iets niet helemaal goed gegaan bij de revisie…
Het verhaal van Matthijs klinkt wel plausibel, ergens zit waarschijnlijk een breukje waardoor het laden af en toe ophoudt.
Een elektronische regelaar geeft juist een hele stabiele spanning, zo’n ouwe kan nog wel eens een beetje variërende spanning geven.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 11 september 2013 02:28 PM
  [ # 3 ]

Is 14,5 Volt niet een beetje te hoog voor je systeem?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 11 september 2013 03:37 PM
  [ # 4 ]

Is de accu-bevestigingsbeugel wel geaard? Dit friemelkabeltje begeeft het soms, of wordt weggelaten…

knuffel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 september 2013 04:20 PM
  [ # 5 ]
camemBert schreef:

Is 14,5 Volt niet een beetje te hoog voor je systeem?

Nee, maar het is wel de absolute max. Boven de 14,5 volt gaat er zich knalgas vormen in de accu namelijk. Het mooiste is een laadstroom van maximaal 14,4 volt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 11 september 2013 09:59 PM
  [ # 6 ]

Alvast bedankt voor de reacties. Ik heb vandaag geconstateerd dat hij gaat dansen zodra er verbruikers zijn die wat meer stroom vragen. Zoals vandaag de ruitenwissers aan en de aanjager en geen lampen. Gewoon rijden met de radio aan geeft geen reactie van de voltmeter of niet echt merkbaar. Ik heb overigens een wisselstroom dynamo met een externe regelaar. Ik weet overigens niet of een elektronische regelaar nog bij te regelen is. De massakabel is via de bevestiging van de regelaar verbonden met het frame van de accu. Het lijkt er dus op dat de dynamo de boosdoener is en weer terug zal moeten.

Groet Martin

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 11 september 2013 10:19 PM
  [ # 7 ]

Hi Martin,

Electronische spanningsregelaar kun je niet afregelen. Denk inderdaad dat je dynamo het probleem is maar de regelaar kun je niet helemaal uitsluiten. Als ik moet gokken, dan zou ik de dynamo het eerste aanpakken.

Gr, M

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 september 2013 10:54 PM
  [ # 8 ]

En, wat ook zal helpen, is de regelaar middels een relais aansturen! Zie hier hoe en waarom:  http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/185080/

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 11 september 2013 11:41 PM
  [ # 9 ]

Inderdaad, een fluctuerende spanning onder belasting is meestal het gevolg van een onjuiste referentiespanning op de spanningsregelaar, en die is meestal weer het gevolg van spanningsval door overgangsweerstand in een aansluiting.
Als die overgangsweerstand voornamelijk in de plus (12V) zit (bijvoorbeeld door een brak contactslot), is het tussenschakelen van een relais met een schone 12V een puike oplossing. Ikzelf zou dan overigens liever het hele circuit achter het contactslot over het relais laten lopen, en niet alleen de EXC, maar dat terzijde.

De overgangsweerstand kan echter ook (al dan niet gedeeltelijk) in de massa aansluiting van de regelaar zitten, en dan helpt het relais niet, en zal de aansluiting verbeterd moeten worden.

Maar hoe vind je nou waar die overgangsweerstand zit? Ik doe dat meestal met de “delta-V” test, waarbij je met je voltmeter langs het hele circuit gaat om de spanningsval per component, aansluiting, schakelaar, verbinding en draadje te bekijken. Het zal niet de eerste keer zijn dat er een halve volt verschil is tussen een draad en de klem waarop die aangesloten is.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 11 september 2013 11:44 PM
  [ # 10 ]

Ik zal eerst het advies van Waterman opvolgen en mocht dat niet helpen dan gaat de dynamo eruit.
Tot zover hartelijk dank.

Groet Martin

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 11 september 2013 11:56 PM
  [ # 11 ]

Ik zou eerst gaan meten, dat is goedkoper dan een relais of dynamo…
Als je niet helemaal zeker weet hoe je dat aanpakt, vraag het dan gerust.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 12 september 2013 07:36 AM
  [ # 12 ]

Hi Martin,

Je schreef toch dat de spanning springt? Dus snelle fluctuaties? Of alleen fluctuatie op moment dat je de belasting inschakelt? Bij snelle en continue optredende fluctuaties heeft het niets te maken met spanningsval over kabels maar met een breuk. Doordat je aangeeft dat het tussen 12V & 14.5V springt is het vrij zeker verschil tussen laden en niet laden.

Profiel  
 
Martin
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 12 september 2013 11:00 PM
  [ # 13 ]

Matthijs164,

De bewegingen zijn soms schokkerig maar soms klapt hij ook ineens van 14 volt naar 12 blijft daar even hangen en gaat dan weer richting 14. Erg onvoorspelbaar.

Groetjes,
Martin

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 16 september 2013 01:46 PM
  [ # 14 ]

Toch maar eerst alle verbindingen controleren, lijkt op slecht contact in bedrading.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 16 september 2013 03:02 PM
  [ # 15 ]

De DS behelpt zich nog met een echte oude spanningsregelaar, zo’n ding vol spoelen en relais. Vergeleken met de hedendaagse dynamo met ingebouwde regelaar is dat behelpen.
Ongelijkmatige spanning is heel gebruikelijk met die dingen. Zodra het gebruik toeneemt krijg je een gedrag dat erg lijkt op de HD regelaar van de hydrauliek: pompen tot max en dan weer even leeg laten lopen.
Dat soort regelaars afstellen is specialistenwerk.

Je zou een moderne dynamo kunnen monteren en de regelaar buiten het circuit kunnen laten.
Qua ruimte en aansluitingen niet lastig.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook