Zuiger uit remklauw verwijderen
Menne
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-06-2013

- ID/DS D Special
- CX Prestige
- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso Ligne Business eHDi
- C3 1.4i Ligne Prestige
Gepost: 10 september 2013 08:47 PM

Van mijn DS (1972) heb ik beide remklauwen gedemonteerd. Van de linkerklauw heb ik met perslucht de zuigers weten te verwijderen, bij de rechterklauw is dit bij de ene wel gelukt maar de andere zuiger krijg ik er maar niet uit. Heeft iemand nog een idee hoe ik die kan demonteren? Waarschijnlijk was dit de boosdoener van de vastzittende rem; ik denk door lekkage vanuit radiatorkraantje welke erboven zit.

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 10 september 2013 09:22 PM
  [ # 1 ]

Een goede tip, gebruik GEEN perslucht!

De druk kan zo hoog oplopen dat je een compleet kanon creert als de zuiger eenmaal wel loskomt (heb wel eens zuigers door een houten dak zien gaan!)
Gebruik iig hydrauliek (bijvoorbeeld met een potkrik) en een berg kruipolie doet wonderen, maar daar hoort ook een beetje geduld bij.
Af en toe bemoedigend bekloppen met een kunststof hamer wil ook wel eens helpen.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
Menne
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-06-2013

- ID/DS D Special
- CX Prestige
- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso Ligne Business eHDi
- C3 1.4i Ligne Prestige
Gepost: 10 september 2013 09:41 PM
  [ # 2 ]

Dank je. Potkrik nog niet aangedacht. Eens kijken hoe ik dit ga aansluiten. WD40 al diverse malen erop gespoten, maar dat helpt nog niet. De 2 helften heb ik niet van elkaar gehaald, maar dat is misschien wel praktisch met het kloppen met kunststofhamer.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 september 2013 10:01 PM
  [ # 3 ]

Wd40 is ook geen kruipolie. Monteer een smeer nippel en pers met de doorsmeerspuit vet in de ruimte!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2981
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 11 september 2013 01:05 AM
  [ # 4 ]

Inderdaad met de vetspuit is ideaal.
En voor degenen die dit gaan doen en de klauwen nog niet gedemonteerd hebben: Gewoon remmen met de remblokken er uit, dan komen de zuigers er ook prima uit.En daarna pas de boel demonteren.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Menne
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-06-2013

- ID/DS D Special
- CX Prestige
- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso Ligne Business eHDi
- C3 1.4i Ligne Prestige
Gepost: 11 september 2013 06:24 PM
  [ # 5 ]

De vetspuit truck ga ik proberen! Daarna molybdeenvet eruit (die zit in de vetspuit) en goed ontvetten neem ik aan. Gaat lukken. Dank alvast.

Profiel  
 
Menne
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-06-2013

- ID/DS D Special
- CX Prestige
- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso Ligne Business eHDi
- C3 1.4i Ligne Prestige
Gepost: 16 september 2013 10:06 PM
  [ # 6 ]

Niet met de vetspuit meer geprobeerd, maar de klauw voorzichtig met een brander verwarmt en gelijtijdig wat perslucht op de hydr aansluiting: plop, en eruit. Ging prachtig en beheerst. Nu alles weer monteren met nieuwe zuigers (de zuigers hebben een roestende chroomlaag).

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 16 september 2013 10:44 PM
  [ # 7 ]

Kunt ze ook polijsten

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43371
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 september 2013 12:06 AM
  [ # 8 ]

Dat kan alleen met remzuigers die van Rvs gemaakt zijn, bij de remzuigers met een laagje chroom werkt dat niet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 17 september 2013 12:24 AM
  [ # 9 ]

Weer wat geleerd.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 17 september 2013 09:03 AM
  [ # 10 ]

Je kunt ze ook (alle 4) vervangen door aluminium, zoals gemonteerd op de latere bouwjaren. Ik weet alleen niet of dat ook kan in geval van LHS.

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 22 september 2013 08:22 PM
  [ # 11 ]

Hoeveel verschillende soorten (metaal legeringen) zuigers bestaan er eigenlijk ? Bij diezelfde kant had ik omgekeerde problemen. Zuiger zat vast en wilde niet meer naar binnen. Uiteindelijk met een hoop kruipolie en dikke magneten I.P.V. remblokken en ontluchten lukte het om de zuiger weer zijn huis in te jagen.

Succes !

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10482
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 september 2013 09:16 PM
  [ # 12 ]

Volgens mij alleen maar verchroomd stalen en aluminium. De aluminium kunnen tegen LHS. Alleen wel uitkijken welke o-ring je monteert. Die moet tegen LHS kunnen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 23 september 2013 09:15 PM
  [ # 13 ]

Ok, dan heb ik duidelijk de verchroomde stalen. Wellicht zorgt het aluminium huis voor wat interne corrosie op het staal door vocht en koelvloeistof vanaf het drukkraantje van de radiator ??

In mijn geval liep die meest rechter zuiger al langzamer tegen de blokken dan de rest dat deed. Dat viel mij gelijk al op.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10482
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 september 2013 10:19 PM
  [ # 14 ]

Er hoort ook niet voor niets een slangetje op dat kraantje…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 september 2013 10:36 PM
  [ # 15 ]
jantje1948 schreef:

Volgens mij alleen maar verchroomd stalen en aluminium. De aluminium kunnen tegen LHS. Alleen wel uitkijken welke o-ring je monteert. Die moet tegen LHS kunnen.

Ook RvS…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook