













Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Mijn ‘99er 1.8 16v loopt soms koud onregelmatig tegen het afslaan af, wat spelen met het gaspedaal en onmiddelijk wegrijden lost het probleem dan op.
Warm loopt hij redelijk , maar toch wat onregelmatig.
Het motormangement lampje gaat netjes uit na het starten en ik heb het nog nooit zien branden tijdens het rijden, auto rijdt ook zeer goed.
De kat heb ik een ongeveer een maand geleden vervangen (oude was doorgeroest
Ik heb de injectie uitgelezen met de lexia en zag 2 storingen:
-Tijdelijke storing lambdasonde kortsluiting met plus.
-Tijdelijke storing lambdasonde gelijkheid.
Wat is de oplossing hiervoor?
Ik heb ondertussen een nieuwe lambdasonde besteld, na 230000 km zal dit geen overbodige luxe zijn denk ik.
Om te kijken welke stekker er aanzit voor deze te bestellen zag ik dat de stekker van de wagen naar de sonde raar omwonden was met tape.
Ik dacht eerst aan slecht herstelde kabelbreuk maar na verwijderen van de tape zag ik dat er een weerstand van 220ohm tussen de groene draad is gesoldeerd.
Is dit origineel of wat zou hier de bedoeling van zijn?
Ik ben van plan deze weerstand er tussenuit te halen als ik de nieuw sonde monteer.
Iemand een raad of ideeën hiervoor?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.






















Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Wellicht een weerstandje om een brandend motormanagementlampje te voorkomen? Onder het motto “lampje uit = probleem opgelost”?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
je hebt 4 aansluitingen bij een lambda sonde, 2 zijn er voor de verwarming en 2 voor de sensor. De lambda sensor werkt pas na een paar minuten wanneer die warm is. Waarschijnlijk dient die 220 Ohm om de ECU voor de gek te houden of het verwarming element is kapot of de sensor is kapot. Ze kunnen we wel lastig uitgaan, ik moest mijn uitlaat eronder uithalen om hem eruit te krijgen met langedop 22mm.
Als je het op kan lossen met wat isolatie tape ertussen zou ik dat doen en hij loopt verder goed.
Goede raad is voorraad














Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik heb de weerstand er tussenuit gehaald en een stukje draad tussen gesoldeerd met hier langs beide zijden een krimpkousje over.
De nieuwe lambdasonde zit er in, oude zat idd goed vast ondanks dat ze nog niet lang gemonteerd was ivm de nieuwe kat.
Helaas bied dit wat betreft het onregelmatig stationair lopen met warme motor geen verbetering.
Koud loopt hij goed, even afwachten want hij liep niet altijd slecht koud stationair.
Rijden geeft geen verschil doet hij ook nog steeds goed.
Eén van volgende dagen nog eens kijken met de lexia of er nog storingen in de lambda zitten.
Stappenmotor en mapsensor heb ik ook al gedemonteerd en gereinigd (waren touwens niet vuil) helaas zonder enig resultaat.
Blijft iets raar toen ik de auto kocht enkele maanden geleden draaide hij mooi stationair en die weerstand zat er toen ook tussen (al wist ik dat helemaal nog niet)
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.














































Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Redbird schreef:Ze kunnen we wel lastig uitgaan, ik moest mijn uitlaat eronder uithalen om hem eruit te krijgen met langedop 22mm..
Je kunt er ook een speciale lambdasonde-dop voor kopen. Werkt echt super en kost je de kop niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Heb je ecu ook al eens gereset? Na het schoonmaken van de stappenmotor enz.
Groetjes Harry














Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik heb de accuklemmen losgekoppeld en tegen elkaar gelegd voor een nacht, zonder resultaat.
Nadien hebben we de Xantia weer aan de Lexia gehangen, er waren geen foutmeldingen opgeslagen.
We hebben hem een hele tijd stationair laten draaien, hij liep niet de hele tijd onregelmatig.
Soms was het eigenlijk weg en even later begon het stilletjes aan weer terug en werd het steeds erger.
Maar de motor blijft wel altijd lopen.
We hebben er een filmpje van gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=LBdOlN10yek&feature=youtu.be
Naar het einde van het filmpje krijgt hij het erger.
Nadien heb ik de stappenmotor en gasklepsensor vervangen door een nieuwe echter ook zonder resultaat.
Ik heb ook nog gehoord dat het aan de krukassensor of de benzinedrukregelaar zou kunnen liggen, iemand nog ideeën?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.














Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Vandaag heb ik gemerkt dat het nu ook te zien is aan de toerenteller, bij het afremmen voor een stoplicht zakt het toerental eerst naar 1100 à 1200 om dan vervolgens naar een 900 toeren te zakken.
Tijdens het stilstaan voon het stoplicht heeft de toerenteller 2à3 maal van 900 naar 1100 toeren gegaan om dan onmiddellijk terug naar 900 toeren te zakken( dit was ook zeer goed te voelen/horen aan de motor).
Dit is mij nog niet eerder op gevallen, het rare is dat bij thuiskomst de motor mooi gelijkmatig stationair liep.
Ook tijdens het rijden loopt de motor heel gelijkmatig, enkel als je vertrekt (dus gas geeft) is er soms een hapering maar vanaf dat de motor zeg maar 1200 toeren heeft is dit weg, het is dus enkel een stationair probleem (tot hier toe toch).
Herkent iemand dit probleem?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Het onregelmatig lopen heb ik ook, ook al van alles aan gedaan maar het blijft.
Dan zij het maar zo
Groetjes Harry














Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Na verder zoekwerk op engelstalige forums zou het liggen aan de SAGEM bobijn in combinatie met de Sagem SL96 ECU.
De bobijn zou na verloop van tijd (veroudering) stroompieken naar de ECU sturen, waardoor na verloop van tijd het stationair regelsysteem (aansturing stappen motor) van de ECU defect raakt.
Oplossing nieuwe bobijn (geen Sagem) en nieuwe of herstelde ECU.
Probleem is wel dat de ECU bij de X2 Xantia niet zomaar te wisselen is.
Een Engelse firma levert Revisie Sagem sl96 ecu’s met herwerkte printplaat voorzien van Magneti Marelli componenten, de ECu’s zijn ook plug&play; wat betreft de code.
Kostprijs 185 pond ex verzending!
Ik heb nu een nieuwe bobijn besteld en ga die eerst monteren en dan kijken we verder.
Hopelijk is het hiermee opgelost.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Ik heb er ook al een nieuwe bobine op zitten, geen verbetering.
Groetjes Harry
Ik heb er een nieuwe bobine rail opzitten (valeo, oude was sagem) nieuwe bougies, benzine filter, lambda sensor , temp sensor, verschillende stappenmotoren, dan is het misschien goedkoper om er een gereviseerde ecu in te zetten. Zoals ik het nu begrijp zit er magneti marelli “troep” in. Misschien eens kijken of er een bosch ecu met kabelboom ingezet kan worden, ik wordt het een beetje beu om met jankende motor in te parkeren.
Als je de sagem reset met de lexia doet ie het een week goed, de Sagem ecu is trouwens volgegoten met opvulmiddel, dus je moet ff de troep eraf pulken voordat je bij de komponenten kan komen. Welke componenten er vervangen moeten worden op de sagem ecu vertellen ze er natuurlijk niet bij
Goede raad is voorraad
Het zelfde heb ik ook allemaal gedaan, de ecu nog niet. Ik laat het maar zo. Bij mij hobbelt de motor een beetje. Ik laat het maar zo.
Groetjes Harry
Wat voor LPG systeem heb jij erin hangen
Goede raad is voorraad
Vialle Lpi
Meer dan 350.000 gelopen en met 1500km is de installatie er in gekomen.
Groetjes Harry














Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
De nieuwe bobijn zit er al even in maar heeft niets veranderd aan het probleem.
Een gereviseerde en gekraakte ECU vind ik te veel kosten zeker omdat dit dan ook nog niet gegarandeerd is dat het dan is opgelost.
Je zit dan ook met een fout een het beveiligingssysteem, niet dat ik bang ben voor diefstal maar de als ik het goed heb zit er ook nog een beveiligings ECU in die moet samenwerken met de motor ECU.
Wat mij ook is opgevallen is dat als je bij hogere toeren plots moet stoppen bv voor een verkeerslicht dat dan de motor een heel stuk onder stationair terugvalt en dan onmiddelijk terug op stationair komt (natuurlijk weer onregelmatig)
Vandaag ook even getest als hij weer erg onregelmatig liep om de airo in te schakelen, en dan draait de motor uiteraard een fractie meer toeren.
Maar ook veel rustiger eigenlijk goed genoeg!
Iemand nog een idee?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.