Afgelopen week de motor een beurtje gegeven.
Kleppen gesteld (2 uitlaatkleppen stonden iets te krap)
Ontsteking (123) stond goed.
Nieuwe bougies
Nieuwe verdelerkap (klein scheurtje) en rotor
Nieuwe bougiekabels (sloegen door)
Motor heeft hierna een paar honderd kilometer perfect gelopen (op LPG).
Gaat hier om een DSpecial uit 72.
Vanmorgen na een kilometer of 50 terug in de stad een gigantische knal in de uitlaat (backfire) en de motor stopt er meteen mee.
Wagen uit laten rolllen en ff bijkomen, toch maar weer gestart en de motor sloeg gewoon weer aan en loopt weer perfect.
Nu zou ik wel willen weten wat er gebeurd is omdat er volgens mij niets mis kan zijn en een 123 ontsteking nou niet bekend staat om heel af en toe te hikken.




Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
backfire? die komt niet uit de uitlaat, maar uit je luchtinlaat, is je luchtfilterhuis nog intact?
Jij rijdt op LPG. Daar zit de boos doener. Met mijn vroeger Mazda had ik hetzelfde probleem. En met kouder weer wordt het nog erger. Heeft te maken met een te arme afstelling. Maar heel zeker weet ik het niet meer, is ook al enkele jaren geleden.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Micky schreef:backfire? die komt niet uit de uitlaat, maar uit je luchtinlaat, is je luchtfilterhuis nog intact?
Je hebt gelijk, het was geen backfire, vergissing van mij.
Klopt het dat het mengsel te arm kan zijn zoals SalsaChris suggereert? Als het mengsel te arm is dan is er iets veranderd, maar wat? Het rare is dat na de knal de motor meteen uitviel. Ik heb de wagen nog een stuk uit laten rijden met de motor gekoppeld maar de motor sloeg niet aan. Eenmaal aan de kant startte de motor gewoon weer.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
hoe oud is de verdamper?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
een knal waarbij de motor uitgaat, lijkt mij in eerste instantie wel een backfire
bogaard77 schreef:hoe oud is de verdamper?
Geen idee, is er een identificatieplaatje waar je dir uit kan afleiden? Dan moet ik vanavonf eens kijken.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Heb hetzelfde eens gehad, maar dan met de originele stroomverdeler. Eén klemmetje was tijdens het rijden losgeschoten waardoor ie soms uitviel en onverbrande LPG de uitlaat in joeg.
Ik had toen ook een snee in de omtrek van de verdelerkap, veroorzaakt door de rotor en de nog half vastzittende kap. Het klemmetje heb ik iets bijgebogen met 2 smalle tangetjes en het probleem was verholpen.
Nou ja, de ontbranding in de uitlaat zorgde er ook voor dat de schotjes in de eind-demper los waren komen te zitten. Dit was op te lossen door kleine deukjes in de demper te slaan rond de schotjes om die weer te fixeren. Dit laatste zou ik ook even controleren, te merken aan een resonerend geluid bij bepaalde toerentallen. Ik moest trouwens ook vrij snel hierna m’n flex pijp vervangen doordat die aan de omtrek aan het scheuren was.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Ik kan er niet achter komen hoe oud de verdamper is maar ga er van uit dat íe wel redelijk oud is. Ondertussen gewoon door gereden en de motor loopt als een zonnetje dus het blijft voor mij een raadsel.
Iemand nog een idee?
Vanavond wel een plasje olie voor het linker achterwiel dus morgen eerst spullen halen om de remleidng te vervangen.