



Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008
- ID/DS ID 20/ DSuper 5
In het filmpje waren ze met z’n vieren tegelijk bezig. Kunst! Met hulp van mijn vrouw heb ik het in 2 uur gefixed (na de tips) In het vervolg gebruik ik geen zeep meer, in ieder geval niet veel. ‘t was in het begin veel te glibberig, daardoor duurde het alsnog 2 uur. De houten blokjes werkten perfect.
Jeroen
.....nu heb ik onlangs ook een voorruit vervangen. Het is gelukt na veel martelen. Wel heb ik nog de volgende vraag. Onderaan de ruit zitten links en rechts op de ondersteunende beugel bouten met een ring die een platte kant heeft. Nu zit de ruit dusdanig hoog in het frame dat ik deze ringen gewoon met de ronde kant naar boven gemonteerd krijg (= strakker). De vraag is of dit origineel ook zo bedoelt is of juist dat de ringen met de platte kant naar boven moeten wijzen?
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zoals ze nu zitten zitten ze goed.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Inmiddels ook aan de slag om het voorruitrubber te vervangen.
Aansluitend in dit draadje een plaatje van de oude en het nieuwe rubber:
Ben er nog niet uit of ik eerst het rubber in de sponning zet, en dan de ruit erin, of juist eerst het rubber om de ruit, en dan het geheel in de sponning. Het rubber dat ik ga gebruiken is origineel, en nieuw.
Omdat de bochten er niet in zitten heb ik de ruit als pasvorm gebruikt en eerst het rubber ‘in de bocht’ gezet. Het rubber klemt in ieder geval behoorlijk om de ruit, in tegenstelling tot het oude (40 jaar)!
Bij mijn Ds is de “zelf-klevende” dichting aan de onderzijde van de ruit zo goed als helemaal weg en dat wat er nog zit is helemaal verduurt. Kan ik deze gewoon vervangen zonder de ruit eruit te halen?
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep. ik gebruikte reepjes van 3M. te koop bij de brezan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vlietmansje schreef:.....Ben er nog niet uit of ik eerst het rubber in de sponning zet, en dan de ruit erin, of juist eerst het rubber om de ruit, en dan het geheel in de sponning. Het rubber dat ik ga gebruiken is origineel, en nieuw….
Ruit zit er inmiddels in.
Uiteindelijk gekozen voor plaatsen van rubber in de lijst, en dan ruit er in schuiven.
Vantevoren had ik het midden van het rubber gemarkeerd toen dat om de ruit heen zat.
Aangezien ik alleen gewerkt heb eerst het rubber met breed schilderstape vastgezet op de A-stijlen, met het markeerpunt bij het midden van de daklijst.
Vervolgens beetje afwasmiddel in het rubber in de ruimte voor de ruit gekwast, alleen in de A-stijlen.
Dan schildertape er af.
Ruit plaatsen, dat gaat nog wel. Aandrukken is lastig als je alleen werkt…
Heb tweetal hulpstukken gebruikt van plastik (afkomstig van oud ‘stoffer en blik’), en (ook plastik)wasknijpers.
Druk gezet met de beugeltjes die de onderste lijst normaal vasthouden, en geduldig aanklooien…
Totdat ineens de ruit stuk naar boven schuift!
Vervolgens alles schoongemaakt, en vanmiddag shoppen voor 3M-ruitenkit.
Ik overweeg om deze kit ook toe te passen langs de overgang van rubber en daklijst. Met name in het midden gaat daar anders gegarandeerd water tussen lopen!












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het spul heet 3M Strip Chalk en zit in een blauw kartonnen doosje..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Vergeet vooral niet aan de zijkanten, onderaan bij de A-stijl de ruimte goed vol te kitten. Anders loopt het water straks bij een goed regenbui gewoon via de A-stijl op de vloer. (ervaring)
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
bogaard77 schreef:Het spul heet 3M Strip Chalk en zit in een blauw kartonnen doosje..
Bedankt!
Even ter aanvulling:
en
om een indruk te geven van de gebruikte hulpmiddelen…








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Vooral die instructietekening heeft vast erg geholpen….
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Mijn zoontje is erg betrokken bij het wel en wee van mijn auto…