4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Lange of korte 5-bak?
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 03 oktober 2013 07:56 AM
  [ # 46 ]
F.SvM schreef:

Je moet het vergelijken als jij een auto moet drukken,in het begin gaat dat moeilijk,en naar mate jij meer kracht zet gaat dat makkelijker.
Dus 50 rijden in zijn 4 ,en dan langzaam gas bij geven om naar de 60/70/of 80 te gaan,kost heel veel kracht,en dit houdt een motor best lang vol
Maar het materiaal is er eigenlijk niet op “berekend”
En moeheid van het materiaal kun je niet zien aan het olie verbruik.

VgF

Sorry Frank, maar dit klinkt allemaal niet erg technisch. Het lijkt me logisch dat wanneer je harder duwt, de auto sneller zal rollen. Wordt je echter wel sneller moe van je. Wat is je punt?

Ik denk dat je bedoelt dat bij een hoger toerental, het koppel van de motor lager is bij hetzelfde geleverde vermogen. Een hoog koppel betekent belasting van de krukas. Nou is koppel precies iets wat een DS motor veel heeft en daar kun je best gebruik van maken. Bij snel optrekken gebruik je dat koppel ook. Als je bij 50 langzaam gas geeft om te versnellen, dan vraag je weinig extra koppel dus daar is niets slechts aan.

Persoonlijk rij ik als een slak in de snoek omdat het pure ontspanning is. 60 in 4 vind ik lekker rustig en mijn DY blok lijkt zich er prima bij te voelen - voelt zeker niet gesmoord aan. Het gevraagde vermogen bij constant 60 rijden is heel laag en daarmee het gevraagde koppel dus ook.

Gr, Matthijs

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 03 oktober 2013 08:47 AM
  [ # 47 ]

Je kunt het lezen zoals je wilt lezen..
Maar de motor wordt gewoon (Te)zwaar belast met 40 a 50 in zijn 4,en als je van daaruit optrekt helemaal.
Maar 1 ieder moet het helemaal zelf weten,maar het is gewoon niet goed,ook al klinkt alles als een naaimachientje.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 03 oktober 2013 09:22 AM
  [ # 48 ]

En 170 met maximum vermogen en maximum koppel is geen enkel probleem? Natuurlijk is het zo dat wanneer je uitsluitend op koppel rijdt (het ‘nieuwe rijden’ zoals Waterman dat stelde), je de motor zwaarder belast. Maar dan heb je het over versnellen, niet over constante snelheid. Bovendien durf ik te beweren dat je bij een koude motor beter op koppel kunt rijden dan op vermogen (toeren).

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 oktober 2013 09:32 AM
  [ # 49 ]
Matthijs164 schreef:

En 170 met maximum vermogen en maximum koppel is geen enkel probleem?

Eigenlijk niet nee. Citroën heeft zelf voor de DS altijd geroepen “topsnelheid is kruissnelheid”. Ik heb dat tussen 1996 en 2003 met meerdere DS’sen in de praktijk gebracht, o.a. 100.000 km lang met een ds 21 injection met een 5 bak, en het is mij nooit gelukt om een standaard motor te verslijten of kapot te rijden. Ik reed er altijd volgas mee waar dat mogelijk was. 190 km/h met een ds 21 injectie: geen probleem. Belangrijk is om het toerental bij volgas niet het rode gebied in te laten lopen, op tijd onderhoud te plegen en het koelsysteem perfect in orde te houden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 03 oktober 2013 05:28 PM
  [ # 50 ]

We zijn het eens met elkaar Waterman. Mijn punt is, als het bovenstaande geen probleem is, dan is met een rustig gangetje in de hoogste versnelling rijden zeker geen probleem.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 oktober 2013 05:36 PM
  [ # 51 ]

Met een rustige gang, zeg 60 km/h constant cruisen zal prima gaan. maar van 50 naar 70 in z’n vier? Zou ik m’n motor (én bak!) niet willen aandoen!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook