Beste Citroën liefhebbers,
Ik heb problemen met mijn Citroën Xantia 1.9 diesel van het bouwjaar 1994. De auto haalt nog amper een maximumsnelheid van 40 km/h. Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn? Brandstofpomp mss? Zijn er personen die ooit al met hetzelfde probleem geconfronteerd zijn?
met vriendelijke groeten,
Miel














































Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een paar dingen zijn belangrijk: is het brandstoffilter al vervangen? Hoe is de staat van de distributieriem? Start de wagen goed?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De brandstoffilter is reeds vervangen. De wagen start goed, maar komt bij stationair draaien niet boven de 1000 tpm. Wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt bereikt hij max 3000 tpm. Er is onlangs nog een nieuwe distributieriem geplaatst. Kan deze een tand versprongen zijn? Dan zou hij slecht starten dacht ik?
mvg














































Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat kan inderdaad zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik denk dat de pomp niet meer op tijd staat.
Laat voor de zekerheid de complete timing controleren, als de krukas en nokkenas ook niet op tijd staan, kan dat een gebroken nokkenas opleveren.











Totaal aantal Berichten: 1185
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Is het probleem ontstaan na de distributie wissel? Zo nee, ander probleem. Zie je lucht naar de pomp gaan door de doorzichtige leiding? Is de gaskabel goed afgesteld? Oftewel trekt hij de hevel bij de pomp helemaal aan? Rookt de auto erg?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Auto rookt niet meer dan anders en start vlot. Distributieriem is twee maanden geleden vervangen, het probleem is echter vorige week opgedoken. Zal eind deze week eens de handen uit de mauwen steken en de oorzaak proberen zoeken.
Kijk ook eens naar een verstopte demper in je uitlaatsysteem. Dit kan de zelfde problemen opleveren. Heeft bij Prutsy-LJ eens een ontploffende uitlaat opgeleverd! Daarna ging ie als de brandweer.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Probleem opgelost! Het bleek dus toch een defecte dieselpomp te zijn. Heb er een tweedehands in geplaats en hij draait terug als een zonnetje














































Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi zo! Goed werk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste