
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 30-08-2009
- Visa club
- Xantia HDI 110 berline exclusive
- Visa 11 RE
Heb sinds aug13 een Xantia 110pk met toen 138.000 km.
Rijdt buitengewoon vooral na bollenbeurt bij Chyparse.Op de motor niets aan te merken behalve topsnelheid.
Nu heeft deze auto gem 10k per jaar gereden en dat zullen wel veel korte ritten zijn geweest.
Het motor man lampje blijft aan met code P220, heb potmeter gaspedaal al verwisseld, merk er verder niets van. Nu verdenk ik dat het inlaatspruitstuk vol zit met roet.
Op de foto een 406 HDI van mijn zoon.
Dus maar losmaken of zijn er andere tips ?
Ronald
Hoe komt een inlaatspruitstuk zo vol met roet?
Uitlaat kan ik me nog iets bij voorstellen…
Of zijn de zuigerveren dan zo versleten dat het via de carterventilatie binnenkomt?














































Totaal aantal Berichten: 43409
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Door de EGR regeling die op moderne auto’s zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Even gegoogled op EGR, want dat zat nog niet in m’n computer…
Toen vond ik ook nog een ding, de cyclone-x, om de vervuiling van de EGR klep te verminderen.
Is dat wat?

Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 30-08-2009
- Visa club
- Xantia HDI 110 berline exclusive
- Visa 11 RE
Je kan erg simpel de EGR klep buiten werking zetten: een bout in het aansturingsslangetje (onderdruk) draaien. Dat moet je met moderne diesels niet meer uithalen want dan gaat de ECU op tilt !
Ik zoek nu, voordat ik de zaak openhaal, ervaringen van de forumleden.
Ronald
Hoe is de acceleratie van de auto?
Gaat deze vrij snel naar zijn max. van 175 en dan niet sneller ?
Een inlaat die door de EGR dichtgekoekt zit, is van invloed op de acceleratie en topsnelheid, echter leid dit bij de HDI in de Xantia, niet tot een branden motormanagment lampje.
Ik vermoed dat de raildruksensor of drukregelaar op de pomp het probleem is, de druk blijft te laag.
Heb je al met een Lexia uitgelezen ? Dan krijg je meer info dan vage codes, kun je ook de drukken uitlezen.

Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 30-08-2009
- Visa club
- Xantia HDI 110 berline exclusive
- Visa 11 RE
Acceleratie lijkt me OK, vergeleken met 407 en 607 diesels.
Die foutcode P0220 is een onoplosbaar verschijnsel bij de eerste generatie HDI motoren, heb in elk geval nergens (ook op veel franse sites) iets opgepakt anders dan vage zaken als overspraak tussen de bedrading luchtmassameter en gaspedaalpotmeter.
Zou wellicht toch te maken hebben met dichtgekoekte inlaat (mismatch tussen hoeveelheid lucht en gaspedaalstand oid)
Heb geen Lexia.
Enfin, ga de zaak over een tijdje gewoon loshalen om te zien of er roetafzetting is.
Bij de 406 HDI van mijn zoon in Australie ging die weer als een speer na de schoonmaakactie.
Zo niet dan ergens met een Lexia gaan meten.










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Schoonmaken is een grote klus, Losmaken alleen al!
Franse fora geven info over verschillende signalen in de twee circuits van de gaspedaal “potmeter”. Het tweede signaal moet het dubbele (voltage) zijn van het eerste. P0220 zou op een fout hierin duiden.
Als potmeter is vervangen zou het aan de bekabeling kunnen liggen, stekkertjes op “potmeter” schoonmaken en grote stekkerblok op ECU!
Problemen met diesel druk, voordruk en drukregeling geven andere foutcodes.
succes
waar rook is, is…
LHM only!










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
volgens HDI beschrijving van citroën
kan je de sensor nameten:
uitgangspunten:
” accelerator pedal sensor (1261):
channel 1: output signaal 1
channel 2: output signaal 2
channel 3: 5 volt
channel 4: earth
Accelerator pedal released:
- voltage between earth an channel 1: 0,5 volt
- voltage between earth and channel 2: 0,28 volt
Accelerator pedal pressed fully down:
voltage between earth and channel 1: 3,35 volt
voltage between earth and channel 2: 1.6 volt”
Dit kan je ook op het grote stekkerblok op de ECU nameten, let er wel op dat je geen kortsluiting maakt!
1 tie-wrap en 1 kruiskop schroefje en het achterdekseltje op de multi stekker is los. De nummering is even tellen, maar dan prik je zo een stekkertje van een voltmeter achter in de multistekker en weet je wat de ECU aan signalen krijgt.
“kanaal” 44 is het 5 volt power supply naar de sensoren
“kanaal” 49, 51 en 53 zijn massa (earth) Je kunt ook de auto zelf als massa gebruiken in een tweede test ter vergelijking, wellicht is er een slecht contact in een massa aansluiting (franse auto)
“kanaal” 64 input accelerator pedaal sensor
“kanaal” 68 input accelerator pedaal sensor.
waar rook is, is…
LHM only!
175 km/h is te laag voor de HDi-110, maar te hoog voor het draaien in noodloop.
De foutcode en de prestaties hebben mogelijk niets met elkaar te maken.
Het meest aannemelijk is ernstige vervuiling door de egr. Hier heb ik al eens wat over gepost in dit draadje van Xantia. (Even hier zoeken, of met Google op ‘EGR Xantia’)
Ik weet niet hoeveel km je nu al gemaakt hebt, maar laat de wagen eens wat wennen aan grotere motorbelasting en zie eens of de luiigheid wat minder wordt. Het zou ook best kunnen dat bijvoorbeeld de cat verstopt zit, of je LMM erg vervuild is. Bij dat laatste spuit de motor minder brandstof in omdat de ECU denkt dat er weinig lucht in de motor komt.
Het luchtfilter is niet ernstig vervuild?
Geen lek(je) in de intercoolerslang, dat wil ook nog wel eens gebeuren.
Het is al genoemd, de Lexia. Die kan je zeker verder helpen.
Groet, Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
buiten probleem P0220 om ben ik het eens met @lfred, en vergeet ook niet het dieselfilter!
waar rook is, is…
LHM only!





























Totaal aantal Berichten: 10580
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In wikipedia staat dat vervuiling van het inlaatcircuit een algemeen probleem is met EGR. Ook wel logisch, aangezien een deel van de uitlaatgassen gerecirculeerd wordt. En bij een diesel wil daar nogal eens wat roet inzitten….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.













Totaal aantal Berichten: 1295
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Ik heb het zelfde probleem bij mijn c4 diesel gehad, ik heb toen het inlaatspruitstuk vervangen en EGR schoongemaakt. Heeft tot nu toe goed gewerkt (2 jaar verder). Het zag er vergelijkbaar uit als de geplaatste foto van de Peugeot
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*