Totaal aantal Berichten: 1900
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
vtske schreef:Sticker in auto vermeld vooraan 2.1 bar, achteraan 2.1 bar en 2.7 bar extra beladen.
Nu is mijn vraag is dit voor de standaard stalen velgen 15-16 alsook voor de licht metalen velg 16en of de optionele 17 en 18 lichtmetalen velgen.
Gebaseerd op deze banden spanning heb ik dat altijd afgerond over de 4 wielen op 2.5 bar. En bij mijn banden leverancier die doen dan 2.4 bar zowel in mijn 16 winterband als in de 17 lichtmetaal.
Als ik dan kijk naar de nokjes in de band profiel, van de totale slijtage over het ganse vlak, zit ik nog ruim boven de wettelijke 1.6mm.
Deze auto met deze wielen is voor mij de eerste ervaring zolang ik al auto rijd.
Sorry foutje vooraan 2.3 bar.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Ik heb een spreadsheet gemaakt voor het bepalen van de benodigde bandendruk.
In dat spreadsheet gebruik ik nog de formule die de bandenfabrikanten zelf ook gebruiken.
Later ben ik overgestapt bij andere spreadsheets op mijn eigen formule , welke een combinatie is van de oude machtsformule en een die ik gevonden heb van een amerikaans IR J.C. Daws.
Gaandeweg ben ik er achter gekomen dat vooral banden met lage Hoogte/breedte verhouding ( verder AR voor aspect ratio) een te hoge maximum load op de bandwang hebben staan.
dus in mijn spreadsheet moet die gecompenseerd worden voor dat soort banden.
Dit is ook de reden waarom na ongeveer 2000 de adviesdrukken hoog gehouden worden.
Ook een beetje vanwege de veel voorkomende overbelading op de achteras bij volle belading, rechtvaardigd een hogere druk.
Daarbij komt nog dat de stugheid van het loopvlak ook de bandwang anders doet buigen , en die verschilt ook bij verschillende banden. Al met al, het bepalen van de juiste bandendruk voor je gebruik, is niet meer zo makkelijk te doen met de algemene regeltjes.
Doel van de bandendruk is de bandwang een invering te geven , die geen schade geeft, meer niet.
Daarom is die adviesdruk afhankelijk van vooral het gewicht op de band, en een beetje van de maximum snelheid die je er mee rijdt, omdat dan de band minder mag inveren, omdat ie vaker inveert per seconde.
Ook de uitleining is belangrijk in de vorm van camber hoek, die een trapezium vormig kleiner vlak op de weg geeft en zo een hogere druk verlangt .
Banden met lage AR moeten soms zo hard opgepompt worden om veilig voor de bandwang te zijn, dat het loopvlak een beetje bol gaat staan en daardoor middenbaan-slijtage optreedt.
Dus wat ik nodig heb om een laagste druk voor je gebruik te bepalen , wat veilig is voor de banden, heb ik het volgende nodig.
van auto: leeggewicht en de lading in normaal gebruik ( personen en vracht).
MTM = Max toelaatbare massa, MTA voor en achter ( Maximaal toelaatbare aslast),
De maximum technische wagensnelheid , of snelheid waar je zeker niet over heen gaat in jouw gebruik.
De camber-hoek van meestal alleen de achterwielen.
Van de banden: de exacte maten en loadindex of maximum load, snelheidscode ( letter S tot Y) en het soort band om de druk benodigd voor de maximum load te bepalen, wat de referentiedruk genoemd wordt in de formule.Dit is niet de maximum druk van de band, en is voor gewone autobanden/standard load vrijwel altijd 2,5 bar/36psi en voor XL/reinforced/Extraload 2,9 bar meestal. Zie je XL// op de bandwang dan is het een XL// anders is het een gewone autoband.
Eindverhaal kan worden dat je zelfs lager veilig in de druk kunt gaan, als je toch altijd alleen in de auto zit , wat 95% van het gebruik is bij de meesten. Voor dan ook meestal een hogere druk nodig dan achter , wat voor 2000 nog als normaal gebruik werdt aangegeven, maar tegenwoordig niet meer gegeven wordt.
aangemeld voor bandenspanning

Totaal aantal Berichten: 1900
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Heb die bandensticker in de auto eens goed doorgenomen, en conclusie is dat ik met foute bandenspanning heb gereden vermoed ik.
Auto is fabriek af geleverd met optie, 17 inc wielen Michelin Primacy HP 91V 225/45/17 vooraan 2.3 bar en achteraan 2.1 bar onbeladen en 2.3 en 2.7 beladen en bijna altijd rondgereden met 2.5 voor en achter.
Mijn vraag is nu wat met die winterbanden ?
205/55/16 Primacy Alpin pa3mo tl 91H waar de banden leverancier, bij de wissel vorige week 2.4 bar heeft in gedaan voor en achter is dit goed of niet ?
16 is toch de standaard op de EHDI C4
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
ronama schreef:Volgens de sticker..
Voren 2.2 en achter 2,1 normaal
Voren 2,2 en achter 2,7 zwaarbeladen16” lm
dit kan je aanhouden.. is zoals gezegd volgens de sticker..
meestal doen ze wel 0.1 bar meer in de WB omdat het buiten kouder is..
als je auto binnen staat kan je gewoon de waardes hierboven aanhouden.
Hogere bandenspanning bij winterbanden
Het is aanbevolen om de bandenspanning van je winterbanden met 0,2 bar hoger aan te houden dan die van zomerbanden. De bandenspanning moet altijd gemeten worden op koude banden. Bij gebruik van de auto stijgt de temperatuur van de banden. Hierdoor zal tijdens het rijden de bandenspanning oplopen. Omdat de temperaturen in de winter lager zijn, is het verstandig om een hogere bandenspanning aan te houden. De juiste bandenspanning is te vinden in het instructieboekje van de auto of aan de binnenkant van de benzineklep.Read more: http://www.conti.nl/nieuws/bandenspanning-winterbanden/#ixzz2lPEOQhqu
vtske schreef:Heb die bandensticker in de auto eens goed doorgenomen, en conclusie is dat ik met foute bandenspanning heb gereden vermoed ik.
Auto is fabriek af geleverd met optie, 17 inc wielen Michelin Primacy HP 91V 225/45/17 vooraan 2.3 bar en achteraan 2.1 bar onbeladen en 2.3 en 2.7 beladen en bijna altijd rondgereden met 2.5 voor en achter.
Mijn vraag is nu wat met die winterbanden ?
205/55/16 Primacy Alpin pa3mo tl 91H waar de banden leverancier, bij de wissel vorige week 2.4 bar heeft in gedaan voor en achter is dit goed of niet ?16 is toch de standaard op de EHDI C4
Beide banden blijken dus de zelfde loadindex te hebben van 91 wat staat voor maximum draagvermogen van 615 kg per band.
Dus dan zouden de adviesdrukken het zelfde uitkomen, of een moet standaard load en de ander XL//.
Uit de omschrijving kan ik dat niet opmaken dus daarvoor moet je op de bandwang zoeken.
De 0,2 bar hoger voor winterbanden is volgens mij omdat die in de garage bij hogere temperatuur gevuld wordt dan in de winter buiten , waardoor de koude druk iets omlaag gaat.
Ook de bijtelling voor snelheid en camber hoek is voor H en V snelheidscode hetzelfde en de referentie -sneheid waarvoor de referentiedruk geldt is voor beide 160 km/u.
Dus de 2,4 bar rondom is niet zo slecht, uitgaande van alleen bestuurder en een beetje vracht.

Totaal aantal Berichten: 107
- C4 (2004-heden) C4 1.6 e-HDi 115 Airdream BMP6 98g Exclusive
Misschien een domme opmerking maar is er een verschil in druk als de band gemonteerd is ?
Dan wordt de band toch samengedrukt en is de druk dan niet hoger ?
Het zal wel niet maar kan iemand dat verduidelijken .
De druk zal hetzelfde blijven of zo weinig veranderen dat dit niet meetbaar is, en dus zeker geen invloed zal hebben op de invering van de band.
Dit wordt in theorie algemeen aangenomen, en ikzelf heb het eens getest met mijn auto.
Met een digitale meter kg/cm2 gezet om zo kleine verschillen af te kunnen lezen.
voorwiel met ongeveer 450 kg op de grond 3 metingen en daarna opgekrikt dus nul kg gewicht op de band, en weer 3 metingen , weer op de grond 3 , weer van de grond 3 en weer op de grond 3 metingen.
Iedere meting was iets lager , en dat wijt ik aan het beetje lucht dat verloren ging door het metertje tegen het ventiel drukken. over de hele 15 metingen ongeveer 0,04 kg/cm2 verloren.
Tijdens de metingen dus buitentemperatuur gelijk en temperatuur in de band, vanwege de korte duur van het hele proces, en de auto had een tijd stil gestaan dus koud gemeten.

Totaal aantal Berichten: 107
- C4 (2004-heden) C4 1.6 e-HDi 115 Airdream BMP6 98g Exclusive
Bedankt voor de uitleg en het proefondervindelijk onderzoek.
Dat moet ik dan ook al niet meer doen en dat net op de dag van de wetenschap .