deze tip kreeg ik van waterman :
Foutcodes wissen, daarna: motor moet koud zijn, accupool half uur los, dan accu weer aansluiten, contact 15 sec op aan, NIET AAN HET GASPEDAAL KOMEN, dan pas starten, warm laten draaien op benzine zonder aan het gaspedaal te komen tot de fans aanslaan, afzetten, sleutel minimaal 15 sec uit het contact, opnieuw starten en dan rijden.
Heeft bij mijn Xantia destijds het probleem opgelost. Het belangrijkste was tijdens de hele procedure het gaspedaal niet aan te raken.
Ik neem aan dat je niet op gas rijdt.
Goede raad is voorraad














Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik had dit ook ergens gelezen hier op het forum en heb dit de afgelopen weken reeds een paar maal zo gedaan, helaas zonder enige verbetering.
Fout meldingen zitten er niet meer in sinds de lambdasonde is vervangen, maar het onregelmatige stationair blijft.
Ook houd de motor soms even in bij het opschakelen, vooral van 1ste naar 2de versnelling, meestal bij koude motor maar het gebeurt ook bij warme motor.
Het enige waar ik nu nog aan denk is de ecu, maar gewoon even wisselen is niet mogelijk.
Heeft iemand ervaring met een “unlocked” ecu, die verkocht word bij de ecu specialisten?
Verder nog iemand ideeën?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Kijk eens onder de motorkap in het stikke donker of je vonkoverslag ziet bij bougiekabels?
Heb iets dergelijks gehad met koelslang die beetje uitgezakt was op de bougiekabels (na LPG-inbouw).














Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dank voor de reactie!
Deze versie heeft geen bougie kabels maar een “bobine pack” het bobijn geheel zit dus over de bougies.
Het “bobine pack” is vervangen door een nieuw exemplaar van Beru.
Nog vergeten te vermelden dat er geen LPG inzit.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.














Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Uiteindelijk heb ik dan toch de gok maar gewaagd en een “Refurbished plug & play” ecu gekocht.
http://www.cartechelectronics.com/9636006880-21653728-7/
Afgelopen vrijdag heb ik deze ontvangen en onmiddelijk in de Xantia geplugd.
De motor was warm voordat ik de ecu wisselde en liep weer zeer onregelmatig.
Nadat de “nieuwe” ecu ingeplugd was starte de Xantia zoals altijd onmiddelijk, maar liep nu wel mooi gelijkmatig stationair!
Achteraf heb ik dan de accu los gekoppeld voor een klein uurtje en vervolgens de motor gestart zonder aan het gaspedaal te komen, laten draaien tot de ventilators aan en terug af gingen en stilgelegd.
Ongeveer een minuut de sleutel uit het kontakt gehad en dan gaan rijden in elke versnelling.
Resultaat een goed rijdende en mooi lopende motor
Het was dus toch de ecu
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Ik wil je feestje niet verpesten , maar als de ecu (Sagem) gereset is dan loopt ie altijd wel een week goed, pas na 1 a 2 weken begint bij mij de storing op te treden. Nu rij ik wel op gas. Als jouw ECU het over 2weken nog steeds goed doet, dan hoor ik dat graag.
Goede raad is voorraad














Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik heb de originele ecu de afgelopen maanden zeker 5x gerest en geïnitialiseerd zoals het moet, echter heeft dit nooit een verbetering gegeven.
Na het inpluggen van de “nieuwe” ecu en zonder de initialisatie procedure te volgen draaide de motor direct goed.
Daarom denk ik dat het nu opgelost is , maar inderdaad ik moet zeggen dat ik er ook niet helemaal gerust in ben.
Ik zal het binnen enkele weken hier posten of dat het zo blijft of dat er iets veranderd is.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.














Totaal aantal Berichten: 1373
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
De “nieuwe” ecu zit er nu een 3 tal weken in en de Xantia doet het nog steeds goed (hout vasthouden).
Stationair loopt deze mooi gelijkmatig en inhouden van de motor is gelukkig niet meer voorgevallen.
Bij deze vind ik het dus bevestigd dat het probleem in de ecu zat/zit.
Echter blijft er nog de vraag hoe dit gekomen is, bij aankoop in maart draaide de motor mooi stationair.
En als ik ermee beginnen rijden ben (na weg werken van het meeste achterstallig onderhoud)in juli heb ik dit ook niet gemerkt, het is mij pas opgevallen na het vervangen van de bougies anderhalve maand later.
Belangrijk om te vermelden is dat als de airco ingeschakeld stond dat de motor veel beter draaide, maar lang niet zo goed als nu.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.