ik zie verder voor het rubber geen probleem ; zou je geen deur sponning rubber nemen ? is standaard aan elke auto te vinden, heeft een metalen klemrand voor rond het schuifdak en aan de andere kant, afsluit rubber.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Helaas ook geen kunststofblokjes aangetroffen in de voorzijde van de bak.
Dus een foto of plaatje (afmetingen) zijn zeer welkom.
Plan van “slopen"dak is gewijzigd.
Ga toch proberen om alu dak op te knappen.
Gezien de afwerking aan buitenkant het mooiste is.
Ga de stalen bak in het midden door slijpen
En de achterkant, welke het meest de aandacht verdient en los ligt van dak,laten stralen en opknappen.
Zit meer met opknappen alu dakdeel en stoppen oxidatie proces (wanneer er een verse laag verf is aangebracht).
Ik kan aan mijn dakkie herkennen dat het een Coenen is vanwege de grijze bedieningshendel, waar het op staat.
Er gaat niets boven…...
Heb precies hetzelfde gedaan als je nu in gedachte hebt….alleen toen ik, die halve bak liet stralen was het een grote zeef geworden met allemaal gaatjes erin dus helemaal gaar. heb toen bij een metaal
/autorestauratie bedrijf een andere (halve) bak laten maken en daar 2 busjes aan gelast voor de afvoer. het geheel in een anti roest primer gezet en vervolgens die 2 helften weer aan elkaar gezet.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik zal eens kijken voor de kunststof blokjes,zijn bij mij aangetast. Je kunt plexi gebruiken
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Hoi DS Technique,
Is het geen optie om de bak gewoon van zink te laten plooien. Is ook handig met buisjes erop solderen en roest nooit.
Gr. Martin

Totaal aantal Berichten: 9363
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Zink roest niet maar rot wel.
Maak hem dan van koper..
En zink lost op in de loop der tijd koper niet en is ook nog makkelijker te plooien.
Want koper kun je uitgloeien.zink niet dit verliest dan alle kracht of smelt als het te warm wordt.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Aan een ieder de beste wensen voor 2013!!
Dat het maar weer een mooi Citroën en jaar mag worden
Achterkant van “schuifdakbak” is inmiddels verwijderd en ligt bij de straler, net als schuifdeel zelf (ontdaan van alu strips en rubbers).
Ben benieuwd of ik ook een gatenkaas aantref bij terugkomst van straler…
Hoe dan ook, ga deze wel netjes opknappen en terug plaatsen.
Poly dak houdt ik achter de hand just in case
Goede tip voor de pijpjes, kan deze idd van alternatief materiaal uitvoeren.
Uitdaging zal blijven om zaakje lekvrij terug te plaatsen, te houden en zorgen dat pijpjes niet verstopt raken in de loop der tijd.
Ben ook benieuwd naar de toegepaste kunstf.blokjes.
Mocht er behoefte zijn aan foto’s iod laat maar weten.
Er gaat niets boven…...
de tijd gaat snel en inmiddels de nodige vorderingen gemaakt.
plaatwerk waterbak is waar nodig gelast, en alle stalen delen zijn verzinkt.
Dakschaal staat al in de primer en wordt binnenkort geplamuurd.
Ben er achter welke geleideblokjes toegepast worden, en besloten ze zelf te gaan maken, aangezien ze niet meer te koop zijn.
Hoefijzer/dakrand van de auto is ook weer bijna gerestaureerd (slechte delen verwijderd en donor delen teruggeplaatst), nu wachten op warmere temperaturen zodat e.e.a in de verf gezet kan worden.
Er gaat niets boven…...
Zal een update geven over de vorderingen met het dak:
Deze is inmiddels wit gespoten en zit gemonteerd op de auto.
Alle losse delen zijn geel gepassiveerd gemonteerd.
De rubbers zijn vernieuwd.
En geleide blokjes (POMC kunststof) zijn op alle 4 geleidepunten nieuw gemaakt (heb niet de officiële afmetingen, is op gevoel nagemaakt).
Het dak is functioneel en heeft al de nodige kilometers zijn goede dienst bewezen.
Heerlijk rijden zonder dat je wegwaait.
Wat nog moet gebeuren is:
- afstellen schuifdeel (ivm windgeruis)
- aluminium windspoilertje monteren
- afwerking aan de binnenkant (hemelbekleding zelf maken).
Waar ik gelijk een vraag heb, wie weet de juiste montage volgorde van de beugels, waar de pallas binnenbekledingrand mee vast zit?
In elke beugel staat een letter ingeslagen en blijken allen verschillend van vorm.
Maar welke beugel hoort waar te zitten? (heb hier niet opgelet toen ik zaakje demonteerde)
Er gaat niets boven…...

Totaal aantal Berichten: 1362
- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Hallo DS technique. Jammer dat ik dit draadje nu pas zie, want aangezien ik zelf 2 Coenen-patent daken heb gehad, ben ik altijd wel geïnteresseerd.
Misschien wel interessant voor jou: bij de installatie van mijn Hollandia-Webasto dak, kwam ik een oud werknemer van Coenen tegen. Dat was een echte vakman en ik vermoed dat hij die kennis over Coenen ook nog wel ergens in zijn achterhoofd heeft zitten.
Zijn naam is Joop en hij werkt nu bij ACC Utrecht.
Dit zei hij tegen mij over zijn oude werkgever:
Joop, de montagemonteur is een oud werknemer van Coenen Patent, vroeger de marktleider van schuifdaken. Joop vertelde dat Coenen na de overname door Britax geruisloos van de markt is verdwenen door mismanagement. Dus zij zijn nooit gefuseerd.
.
Adri