Beste allemaal,
Hierbij mijn eerste post op het forum. Ik heb er al veel van gelezen en geleerd. Maar ondanks veel zoeken heb ik geen antwoord op onderstaande vraag gevonden (ondanks dat er veel posts over geschreven zijn)
Vandaag had ik verschillende klusjes op het programma staan. Eerst maar eens begonnen met het vervangen van de bollen. Dit is dan ook meteen het enige van de dag geweest. Vast, vast, vast… Op hoogste stand geprobeerd, de bijtel tip gedaan, het schrikken gedaan. Geen beweging. uiteindelijk met een grote lijmklem losgekregen.
het probleem zat nu links voor. Ik heb hier niet de bol, maar de bol+verlengstuk losgedraaid. Deze zijn ook in de bankschroef niet van elkaar te krijgen. Daarom het een dag genoemd en het geheel terug gemonteerd (dus met de oude bol). Resultaat: een LHM plas om u tegen te zeggen. Ik ga morgen het spatbord eens verwijderen om te zien waar het precies lekt.
Maar om dan eindelijk mijn vragen te stellen: hoort er tussen het verlengstuk en de veercilinder ook een rubberen ring? deze zat er niet.(het zou natuurlijk al veel verklaren)
Weet iemand daarnaast een manier om het verlengstuk en de bol van elkaar te krijgen?
Alvast bedankt
Oh ja, ik heb een Dsuper uit 1971 met gewone 4bak. En ja ik heb het WPH al open gehad
Dit bericht heb ik trouwens ook op het forum van de IDDS club gezet
Volgens mij hoort er aan beide kanten van het verlengstuk een rubberring.
Alhoewel ik toch een beetje twijfel omdat het niet in de onderdelenlijst staat…
Als het past zou ik gewoon een ring in de veercilinder leggen en dan het verlengstuk erop.
Heel hartelijk dank voor de snelle en onderbouwde reactie.
Ik zal dan morgen een van de oude ringen ertussen doen (maar ik haal toch eerst het spatbord eraf om te zien dat ik niets anders heb beschadigd)
Ik was daarnaast opzoek naar een pdf zoals u heeft , met explosietekeningen. Kunt u mij zeggen waar ik deze kan vinden?




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Daar hoort een ronde rubberring tussen. Tussen veerbol en veercylinder zit een vierkante rubberring. Ter verduidelijking: een ring is natuurlijk altijd rond maar heb het over de vorm van de doorsnede van de ring. Als je de rubberring in je handen hebt die normaal tussen veerbol en veercylinder zit, snap je wel wat ik hier bedoel.
Raar dat die ring niet in exploded view staat..
Verlengstuk van de bol: bol in bankschroef en met grote moordenaar/ griptang de ring eraf draaien.
Gr, Matthijs
F. de Gooijer schreef:
Ik was daarnaast opzoek naar een pdf zoals u heeft , met explosietekeningen. Kunt u mij zeggen waar ik deze kan vinden?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Spatbord hoeft niet los, hoor.
Tijdens het aandraaien van de bol heb je het rubber ‘gestropt’.
Gebruik LHM om het rubber glad te maken en bij aandraaien steeds slagje aan, en klein stukje terug: het rubber kan zich in de zitting zetten.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zet het verlengstuk in de bankschroef en draai dan de bol los. Eventueel losslaan. Het geval heetstoken helpt ook.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
vlietmansje schreef:Spatbord hoeft niet los, hoor.
Tijdens het aandraaien van de bol heb je het rubber ‘gestropt’.
Gebruik LHM om het rubber glad te maken en bij aandraaien steeds slagje aan, en klein stukje terug: het rubber kan zich in de zitting zetten.
Dit kan de lichte lek van de rechter bol verklaren (Dit is echt minimaal maar mag natuurlijk niet), maar zoals ik al schreef leek er geen rubber te zitten tussen het verlengstuk en de cilinder (mogelijks dat het daarom allemaal zo strak is aangedraaid, om lekken te voorkomen). Of is de rubber ring toch ondanks mijn voorzichtigheid langs de theedoek gevallen?
ik neem aan dat de ronde ring die Matthijs beschrijft gewoon te krijgen is?
Ik wilde het trouwens losmaken omdat ik geen LHM zie lopen thv de overgang verlengstuk en cilinder (het is wel allemaal nat). Het komt echter wel in een straal onder de auto vandaan. Ik wil dus een beter zicht op het hele spel creëren.
@H@ns: Bedankt voor de link trouwens





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Om de lekzak te inspecteren moet idd het voorspatbord er af.
Succes… ze is lekvrij !!!
Het geluk is toch nog met mij , nu het terug goed licht was en ik wist dat er een ringetje moest zijn, schitterde mij in de diepte iets zwart toe. Het bleek het door het explosietekening ontkende rubberen ronde ringetje. Dit heeft zich ondanks het ritje van 1km gisterenavond (naar de garage, in natuurlijk de gedachte dat ze niet lekte) niet op straat laten slingeren.
Het zag er nog netjes uit. Schoongemaakt, LHM erop gedaan, bol terug en tada lekvrij (ook na een aantal gymoefeningen.
Nu maar eens kijken naar een iets grotere bankschroef en vooral nog sterkere tang om het verlengstuk los te maken.
Aan allen hartelijk dank.
ps bij de rechter bol zat het ringetje inderdaad niet helemaal lekker. Lang leve de snelle leercurve





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
F. de Gooijer schreef:.... Lang leve de snelle leercurve….
Graag gedaan!
Als je foto’s van je werkzaamheden/aarzelingen/problemen kunt plaatsen krijg je vaak een schat aan informatie aangereikt.