Hallo,
Zal me even in kort voorstellen. Mijn naam is Rogér en woon in Etten-leur. Ik ben al een tijdje een stil lid van dit forum en vond dikwijls een oplossing voor een probleem met mijn eerste Citoën. Was een ZX die ik 3 jaar heb gereden. Na een half jaar een zweeds merk te hebben gereden moest ik nood gedwongen snel een andere auto hebben.Nu heb ik al ruim een jaar een Citröen Xantia 1.8 16v van 2000 met 225000 op de teller.
Nu mijn probleem. Na een uitvoerig onderzoek in dit forum over aanjager problemen ben ik het antwoord niet tegen gekomen. Een paar weken geleden besloot ik de lampjes in het bedieningspaneel van de aanjager te vervangen. Vind het toch wel prettig in donker om te zien hoe de schuiven staan.En het staat mooier. Ik had de voorkant eraf gehaald en door wat onhandigheid op dat moment schuif ik rechts onder de schuif naar rechts en heb die iets later in mijn handen.(=van snelheid aanjager). Er viel ook een tandwieltje uit. Heb het tandwieltje er terug in gezet en de de schuif terug op zijn plaats en ook het veertje terug gezet. Maar nu doet de aanjager niet meer zoals het hoort. Deze staat nu constant zacht te blazen. Bij het starten blaast hij even volop om daarna terug naar zacht te gaan. Zet ik de lucht op het voorraam dan blaast hij ruime tijd hard. Het feitelijke probleem is dat de snelheid niet meer te regelen is. Ook niet als ik hem op auto zet dan blijft hij zacht blazen. De auto is voorzien van klimaat controle en de achterruit verwarming werkt goed. Wat zou het probleem kunnen zijn?

Totaal aantal Berichten: 7599
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Blaast de fan niet sowieso altijd als de airco aan staat? En die staat aan als de climate controle op automatisch staat. Toch?

Totaal aantal Berichten: 311
- C5 2.0i 16v Difference 2
Als de aanjagerstand op auto staat, dan zal de aanjager zich aanpassen aan de temperatuur in de auto.
Wanneer het koud is en de ventilatie staat op het voorruit dan zal de aanjager na enige tijd op voluit gaan tot de gewenste temperatuur bereikt is.
Als tussendoor de regelaar verschoven wordt naar voeten/voorruit dan zal de aanjager zachter gaan blazen.
De airco gaat pas werken als het knopje op het dashboard word ingedrukt en niet als de schuif op auto staat, want dan zal het wanneer het koud is er constant koude lucht geblazen worden.
Joop
break23m schreef:Blaast de fan niet sowieso altijd als de airco aan staat? En die staat aan als de climate controle op automatisch staat. Toch?
Wanneer ik nu de climate controle op auto zet blijft hij met dezelfde snelheid blazen als hij niet op auto staat. Zit nu geen verschil in terwijl dat eerst wel zo was.
Joop 49 schreef:Als de aanjagerstand op auto staat, dan zal de aanjager zich aanpassen aan de temperatuur in de auto.
Wanneer het koud is en de ventilatie staat op het voorruit dan zal de aanjager na enige tijd op voluit gaan tot de gewenste temperatuur bereikt is.
Als tussendoor de regelaar verschoven wordt naar voeten/voorruit dan zal de aanjager zachter gaan blazen.De airco gaat pas werken als het knopje op het dashboard word ingedrukt en niet als de schuif op auto staat, want dan zal het wanneer het koud is er constant koude lucht geblazen worden.
Joop
Als hij nu op de voorruit staat stopt hij naar mijn mening eerder met blazen als voorheen.De gewenste temperatuur is dan nog niet bereikt.
Voor dit probleem stond de knop auto altijd in gedrukt en de schuif op auto. Had maar heel even koude lucht maar voor ik bij mij de straat uit was blies hij al warme lucht.

Met de “knop auto altijd ingedrukt” bedoel je denk ik de aircoknop.
Maar waarom altijd deze knop ingedrukt?.
Het bedieningspaneel van de verwarming en ventilatie wordt elektronisch aangestuurd.
Wellicht heb je tijdens het terugplaatsen van de onderdelen van de bediening niet alles op de juiste manier/plaats teruggeplaatst.
Anders zou ik gaan zoeken in het resetten van de ecu of kachelcomputer.
Joop.

Totaal aantal Berichten: 920
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Aanvulling: met de warmte verdeling op standje “voorruit” gaat volgens mij automatisch de airco aan (in ieder geval bij HDI’s) i.v.m. snelle ontwaseming van de ramen. ER wordt indien mogelijk dan flink bijverwarmd zodat je relatief droge lucht krijgt.
waar rook is, is…
LHM only!

Het gaat om een 1.8i 16v en daar is het volgens mij niet van toepassing.
Mocht ik het fout hebben hoor ik het graag.
Joop 49 schreef:Met de “knop auto altijd ingedrukt” bedoel je denk ik de aircoknop.
Maar waarom altijd deze knop ingedrukt?.Het bedieningspaneel van de verwarming en ventilatie wordt elektronisch aangestuurd.
Wellicht heb je tijdens het terugplaatsen van de onderdelen van de bediening niet alles op de juiste manier/plaats teruggeplaatst.Anders zou ik gaan zoeken in het resetten van de ecu of kachelcomputer.
Joop.
Met de knop op auto en de schuif op stand auto vond ik prima werken. Ingestelde temperatuur werd gehandhaafd en ik hoefde er verder niet naar om te kijken. Vond dat wel prettig.
Omdat ik schuif eruit trok per ongeluk viel er langs de onderkant een plastic buisje met daarop een half tandwiel eruit. Dat heb ik van onder er weer terug in gezet en de schuif er terug op gedaan. Misschien mogelijk dat er nog iets uit gevallen is maar ik zag niets meer liggen . Verkeerd terug gezet zou kunnen,heb er wel op gelet dat tandwiel de hele lengte van de schuif kan gebruiken.
Een reset kan ik allicht proberen. Moet ik even zien hoe dat moet.
Diesel Rinus schreef:Aanvulling: met de warmte verdeling op standje “voorruit” gaat volgens mij automatisch de airco aan (in ieder geval bij HDI’s) i.v.m. snelle ontwaseming van de ramen. ER wordt indien mogelijk dan flink bijverwarmd zodat je relatief droge lucht krijgt.
Is zover ik weet geen HDI.
Op standje voorruit blaast hij harder en zeker bij koud weer en hebt vrij snel warme lucht. Heb gelukkig weinig last van beslagen ramen.
Joop 49 schreef:Het gaat om een 1.8i 16v en daar is het volgens mij niet van toepassing.
Mocht ik het fout hebben hoor ik het graag.[/quoteAntwoord blijf ik even schuldig. Heb geen instructieboekje van deze auto. Heb die wel van internet afgehaald maar niet volledig uit geprint. Alleen noodzakelijke wat me belangrijk lijkt voor onderweg. Zit nu op mijn werk met een tablet en thuis staat de pc waar volledige boekje opstaat.
Goed nieuws!!!! Mijn aanjager werkt weer zoals het hoort te zijn.
Op het buisje met tandwiel hoort een metalen plaatje te zitten.Is een dun plaatje van een vierkante centimeter. Dat plaatje was er dus ook afgevallen. Bij toeval viel mijn oog er gisteren op en omdat het me niet bekend voorkwam dacht ik dat het misschien wel eens van de kan aanjager zijn. Deze morgen eraan begonnen en jawel binnen een half uurtje werkte de aanjager weer normaal. Vanmiddag even een stuk gereden en werkte weer als vanouds.Hopelijk blijft het zo.
Iedereen bedankt voor het meedenken en voor de reacties.

Totaal aantal Berichten: 10473
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi, vooral het zelf oplossen geeft veel voldoening…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 7599
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De tip van de dag: nooit de auto stofzuigen nadat je er aan gewerkt hebt