gompy58 schreef:MaartenH schreef:Ook zorgen dat je iets bij je hebt om in 1 seconde de accupool los te kunnen maken /doorknippen mocht er rook onder je dashboard vandaan komen.
dat gaat je dus alleen lukken met een noodschakelaar, zoeen die ze ook op het circuit verplicht stellen.
Bij mij zit er op 1 accu-pool schroefdraad, waar je de accuklem zonder gereedschap op draait. In 2 seconden heb ik die wel los.
Al lijkt mij zo’n hoofdstroomschakelaar helemaal geen gek idee bij oude auto’s.
Op een kier open, de tuit van de brandblusser onder de kap en dan spuiten maar, zo weet ik uit ervaring !
Ooit in 1985 reed ik met mijn ouders vanuit hun woonplaats in Frankrijk met de DS 23 IE naar Nedeland. Er kwam een Porsche 924 voorbij. Pa erachteraan. Er schoot een slangetje los bij de injectie. Fik erin. Auto op de vluchtstrook. Een attente Alfarijder (Sud of 33, weet ik niet meer) stopte vlak voor ons. Gaf de instructie de motorklep op een kier open te doen en inderdaad niet helemaal open. Hij stond klaar met zijn brandblusser in de aanslag. Woesch !!! Auto gered. De injectie en wat slangetjes moesten worden vervangen en de motor schoongemaakt. De motorkap moest uiteraard ook opnieuw worden gespoten. Dat was het. Volgens mij was het trouwens een poederblusser. Het was een enorme bende.
De les ? Een paar jaar geleden ging ik met mijn toenmalige meisje naar Zwitserland. Daar schijnt de blusser verplicht te zijn in auto’s. De herinnering aan de DS nog vers in het geheugen, besloot ik direct een blusser aan te schaffen. Toen ik een jaar geleden met mijn CX ging rijden, kocht ik ook voor die auto een brandblusser. Zodra de SM de weg op gaat, komt ook daarin een brandblusser.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
MaartenH schreef:gompy58 schreef:MaartenH schreef:Ook zorgen dat je iets bij je hebt om in 1 seconde de accupool los te kunnen maken /doorknippen mocht er rook onder je dashboard vandaan komen.
dat gaat je dus alleen lukken met een noodschakelaar, zoeen die ze ook op het circuit verplicht stellen.
Bij mij zit er op 1 accu-pool schroefdraad, waar je de accuklem zonder gereedschap op draait. In 2 seconden heb ik die wel los.
Al lijkt mij zo’n hoofdstroomschakelaar helemaal geen gek idee bij oude auto’s.
Mijn minpool klemt goed om de pool van de accu, maar zit wel zo los dat ik hem er zo aftrek. Dit was meer gedaan om te voorkomen dat mijn startmotor uitfikte als die weereens meedraaide. Maar nooit meer vastgemaakt.
Tijdens rijden kan hij niet losraken ofzo.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
waterman771 schreef:...of een écht goede schuimblusser van minimaal 3 liter.
Heb ik ook! Nog niet nodig gehad gelukkig…
Op Rally-sites zie je wel van die blus-installaties in auto’s met leidingen naar en door de motorruimte: met een druk op de knop staat de hele motorruimte in het schuim! Of we zo ver moeten gaan?.....
Snelle accupool ontkoppeler is te overwegen, maar een massa-schakelaar (anti-diefstal) van binnen uit te schakelen is misschien beter.
Motorkap: bij mijn DS is ooit geluidsisolatie (Gamma, eierdoos schuimrubber) over het gehele oppervlak gelijmd. Dit valt er nu (verteerd) van af, ben van plan het te vervangen, maar vanwege brandgevaar toch maar de viltdekens (origineel) monteren?
Die zou je dan nog kunnen inspuiten met een brandvertragend middel, zoals bij kerstbomen?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!


Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 29-10-2006
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Deze DS lijkt erg op de DS die ik in 1997 had. Een witte DS 23 uit 1974. Ik kan het nummerbord niet lezen. Met die DS heb ik een behoorlijke motorbrand gehad. Resultaat: Total loss Meerdere blussers zijn er op los gelaten, maar toch erg veel schade.
Met de DS die ik nu heb, heb ik ook al een bijna brand gehad. Op vakantie ergens in de Ardennen kwam opeens een ROOKPLUIMPJE langs de versnellingspook omhoog. Daarna heb ik het wereld record “snel-dashboard-open-schroeven” gebroken. Gelukkig zat er alleen maar een banaanstekkertje half los.
Overigens maak ik uit de discussie hierboven op dat ik mijn poederblusser moet vervangen door een schuimblusser.
Ernst














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En… die blusser moet je wel in de cabine van je auto vastzetten want als ie achterin de kofferbak ligt, de auto in de fik staat en jij met je mini-sleuteltje die klep moet gaan ontsluiten word je erg nerveus
Ik heb m’n blusser onder de rechter voorstoel én een dikke jongen in de kofferbak, direct voor het grijpen ook als ie vol bagage zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mijn (kleine en waarschijnlijk onbruikbare halfordsblussertje) vond een plaatsje op de dorpel. Plek zat, altijd direct bij de hand. En iets is beter dan niets. Maar wellicht vooral om het geweten te sussen zoals gompy58 stelt.
Of topic: in m’n CX zit er zo’n kleintje in de kofferbak. Bevestigd met parkertjes in de kartonnen bekleding. Benieuwd waar ik dat ding ga terugvinden als ik ‘m nodig heb ...








Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Beter een poederblusser dan door laten fikken lijkt me?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
baroen schreef:Beter een poederblusser dan door laten fikken lijkt me?
geldt voor meer dingen zoals water, of melk, of cola, spuug…...duh!
Schuimblusser + binnen direct handbereik!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
In de nieuwe La Bombe weer een bericht met trieste foto’s van een prachtige Pallas van 1967 die voor een deel verwoest is door vuur. De oorzaak zou een doorgeschuurde LHM leiding zijn geweest waardoor er LHM op de uitlaat sproeide.
De tuinslang van de omwonende was te kort en de brandweer kwam na een aantal minuten. De prachtige DS een wrak met een restwaarde van 600 euro, maar gelukkig wel weer in ere hersteld naar de prachtige staat waarin hij verkeerde voor het fikkie.
Komt toch weer het belang van een goede blusser naar voren en als de man die in de koffer zou hebben gehad, zou het er wel eens heel anders hebben kunnen uitzien voor hem, met veel minder verdriet en ellende. Want stel je maar eens voor wat je voelt als je voor je ogen de mooie DS in vlammen ziet opgaan.
Een blusser kopen dus als je die nog niet hebt en vooral een goede die ook genoeg inhoud heeft en geen poeder.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Geloof niet in LHM lek en brand. Waarschijnlijker elektrische brand gezien 1967…. Naast je blusser moet je dus ook een goede kniptang bij je hebben voor de accu draden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
da’s een goede tip!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
bogaard77 schreef:Geloof niet in LHM lek en brand. Waarschijnlijker elektrische brand gezien 1967…. Naast je blusser moet je dus ook een goede kniptang bij je hebben voor de accu draden…
Dat kwam in post 12 van dit draadje al voorbij en voor de accu kabels heb je aan een kniptang niet genoeg, wordt een betonschaar en die kost bij de Action geen 20 euro. Of natuurlijk een schakelaar zoals in post 12 werd genoemd.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een LHM sproeilek op de uitlaat wil wel goed fikken hoor…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
het kenteken van deze pechvogel is 26-AL-04 en de auto is gedemonteerd. De eigenaar had de DS in 2011 meer dan 26 jaar. Wel heel zuur dat ie uitgefikt is.
Datum eerste toelating 21-09-1973(40,3 jaar)
Datum aanvang laatste tenaamstelling 01-08-1985(28,4 jaar)
Datum eerste afgifte Nederland 21-09-1973(40,3 jaar)
Status kenteken Gedemonteerd