Dank voor de waarschuwing! Ik heb de onderste kogel bij een kennis vervangen. Ik zal hem over een tijdje terugroepen om te kijken of alles nog goed zit.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

























Totaal aantal Berichten: 6355
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Ik ga mij eens verdiepen in de afstelling van dat stangetje, want daar zit bij mij aardig wat speling op. Er zal wel weer een mooi speciaal gereedschapje voor zijn.
Succes, met een schroevendraaier kom je een heel eind. Als het veertje gebroken is, dan hebben CTA en Chyparse het gewoon nieuw.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
En dat zijn dus die setjes van rond de € 75 die bij Sassen en dergelijke te koop zijn ?
Er lopen 2 discussies door elkaar:
Het veertje in de stab stang ( wat waarsch het probleem is bij topic starter) kost een paar euro. Dit geeft een klapperend geluid mn bij kleine oneffenheden en is moelijk als speling te herkennen.
Een nwe fuseekogel ( met de waarschuwing van Waterman over de draad van de nwe moer) kost rond de 75 Euro. Speling aan de fuseekogel ontdek je gewoon door aan het wiel te schudden als de auto opgekrikt is.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert schreef:Speling aan de fuseekogel ontdek je gewoon door aan het wiel te schudden als de auto opgekrikt is.
Maar, dan moet er geen druk meer op de te controleren kant staan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
De waarschuwing over de zwakke ongeharde moer lijkt me wat overdreven. Was overigens al eerder geuit in mij topic over deze onderfusee. De geharde moer moet het draagvlak van de kogel dragen, tot het gat dus. Bij de nwe constructie draagt de moer voornamelijk op de rand om het blok vast te zetten. Het gaat dus over het verschil in materiaal van het schroefdraad. De fusee heeft gehard schroefdraad, je moet zelfs materiaal omzetten om te borgen, dus wat is de zwakste schakel hier? Waterman geeft niet aan welk schroefdraad kapot is gegaan, m.i. hoeft de moer niet harder te zijn dan het fusee materiaal v.w.b. het schroefdraad.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
waterman schreef:citroen23 schreef:Nee, kun je niet afstellen. Meestal is de veer (voor het opsluiten v/d kogel) gebroken.
Stabi-kogels kun je echt wel afstellen hoor!
Hoe kun je afstellen ?
Niets van gevonden in WPHB..
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Egbert schreef:Er lopen 2 discussies door elkaar:
Het veertje in de stab stang ( wat waarsch het probleem is bij topic starter) kost een paar euro. Dit geeft een klapperend geluid mn bij kleine oneffenheden en is moelijk als speling te herkennen.
Zijn de lagerschalen van de stabi ook geen verdachten ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kan inderdaad ook. Had ik bij m’n sm.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
camemBert schreef:De fusee heeft gehard schroefdraad,
Ik bedoelde natuurlijk:
De fusee heeft geen gehard schroefdraad
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lucas Unger schreef:Ik ga mij eens verdiepen in de afstelling van dat stangetje, want daar zit bij mij aardig wat speling op. Er zal wel weer een mooi speciaal gereedschapje voor zijn.
Ja ! zie mijn DS topic…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
citroen23 schreef:Bij beide wiellagers waren de onderste opsluit schotels van de fusee’s gebroken !!!
Ik heb precies hetzelfde aan de linkerzijde. Daar heeft de onderste fusee behoorlijk speling op de lagerschalen. Nu heb ik op de sloop nog een vrij complete DS geplukt waaronder de wiellagerblokken en assen. Ook hier is de onderste van de linkerzijde kapot maar de bovenste nog heel goed.
Nu is mijn vraag of het mogelijk is om van 2, 1 te gaan maken door de fusee’s te wisselen en de lagerschalen ook ?
Alvast dank !
C’est une voiture du ministre !





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Onder en boven zijn bij mijn weten verschillend.
Nieuwe kogels inclusief de schalen zijn bij chyparse te koop.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik zie dit even voorbij komen.
Zijn de fuseekogels van de nieuwe “5-gats fusees” anders dan bij de ‘63-er?
Ik dacht ik vraag het maar even… voorkomt misschien verassingen.
Procedure is waarschijnlijk hetzelfde.